Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Wzmocnij skórę i włosy przed promieniami słońca

Nadchodzą ciepłe, wiosenne dni. Warto pamiętać, że nadmiar słońca – promieniowania UVA i UVB ma negatywny wpływ na organizm. Czy dzięki odpowiedniej diecie można wzmocnić włosy i cerę tak, aby były bardziej odporne na słońce? Rad udziela Katarzyna Zadka, dietetyk programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo”.

Pierwsze, typu UVA stanowi 95% promieniowania ultrafioletowego docierającego do ziemi przez cały rok. To ono może wnikać głęboko w skórę i dotrzeć do komórek skóry właściwej przyczyniając się do fotostarzenia, zaburzeń pigmentacji i występowania nowotworów skóry. Pozostałe 5% to typ UVB, najbardziej intensywne latem. Odpowiada ono za nowotwory skóry oraz oparzenia słoneczne.

Reklama

Promienista cera

Nadmiar promieni słonecznych odciska piętno na wyglądzie skóry. To oddziaływanie jest bardziej destrukcyjne, gdy towarzyszy mu nieprawidłowa dieta. Ponadto każda choroba osłabia nasz układ odpornościowy, czego efekty widać również w wyglądzie zewnętrznym. Odżywiając się racjonalnie i świadomie można sprawić, że cera będzie bardziej promienna, a także zapobiec jej bladości czy efektowi zmęczenia. Niezbędnymi elementami zapewniającymi skórze zdrowie są odpowiednie ilości białka, dobrych tłuszczów, a także witaminy (głównie A, E, C) i składniki mineralne. To witamina A poprawia regenerację naskórka, zatrzymuje wodę w skórze, nadaje jej gładkość, jędrność i elastyczność. Zapobiega także jej wiotczeniu, zmarszczkom, oraz opóźnia procesy starzenia poprzez stymulację syntezy kolagenu. Ponadto pomaga usuwać przebarwienia i plamy starcze na cerze.

Witaminę A zawierają produkty mleczne, jaja, tłuste ryby oraz żółte, pomarańczowe i zielone warzywa (w postaci beta karotenu). Kolejnym ważnym składnikiem jest witamina E, która chroni karnację przed promieniowaniem UV i wolnymi rodnikami hamując procesy starzenia. Bierze także udział w przyspieszeniu tworzenia się kolagenu i elastyny, przez co wygładza i uelastycznia cerę. Znajdziemy ją głównie w olejach i orzechach. Przed promieniowaniem UV i wolnymi rodnikami chroni nas także witamina C. Co więcej, ujędrnia oraz uelastycznia skórę, a także zapobiega zmarszczkom, dzięki zwiększeniu syntezy kolagenu. Uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne, poprawia mikrokrążenie oraz zapobiega rozszerzaniu się naczyń krwionośnych. Jej doskonałym źródłem będzie czarna porzeczka, natka pietruszki, papryka, truskawki, czy pomidory.    

Zadbaj o swoje włosy

Słońce sprawia, że włosy tracą swoją wilgotność, stają się matowe i łamliwe. Najbardziej narażone na szkodliwe promieniowanie są te o jasnym kolorze, ze względu na małą ilość naturalnego barwnika. Aby były mocne i lśniące, trzeba zadbać o nie od wewnątrz. Do prawidłowego wzrostu i odpowiedniej kondycji, podobnie jak skóra, włosy potrzebują dobrych tłuszczy roślinnych i rybich (w tym Omega 3) oraz pełnowartościowego białka, w tym aminokwasów siarkowych. Niezbędne są także witaminy (A, te z grupy B, D, E, C) i składniki mineralne (żelazo, krzem, cynk, magnez, selen, miedź). Witamina D i kwasy Omega-3 przytwierdzają cebulki włosa. Cynk przyczynia się do prawidłowej syntezy białka, m.in. keratyny, czyli podstawowego budulca włosa. Podobnie działa biotyna (witamina B7).

Przeciwutleniacze (m.in. witaminy A, C i E) niwelują skutki stresu oksydacyjnego, który mocno osłabia włosy, utrzymują też w dobrej kondycji skórę głowy. Aminokwasy siarkowe (cystyna, tryptofan i metionina) poprawiają ich grubość i elastyczność, a także przyspieszają wzrost. Żelazo i selen zapobiegają wypadaniu oraz hamują aktywność gruczołów łojowych. Krzem (zawarty m.in. w skrzypie) jest odpowiedzialny za dobry wygląd włosów, a miedź dodatkowo je wzmacnia. W diecie wzmacniającej włosy niezbędnymi produktami są owoce i warzywa w tym liściaste będące źródłem krzemu, a także produkty pełnoziarniste — źródło witamin z grupy B. Nie wolno zapominać o orzechach, które zawierają miedź, selen, magnez, witaminę E i dobre tłuszcze. Dwóch ostatnich składników dostarczą także oleje roślinne. Chude mięso, ryby i jaja są zaś bogate w cynk i żelazo. Co więcej, jaja to także źródło aminokwasów siarkowych. Magnez można znaleźć w kakao, kaszy gryczanej i roślinach strączkowych.

Naturalne kosmetyki

Dzięki bogactwu witamin i składników mineralnych w produktach spożywczych można łatwymi i domowymi sposobami zadbać o urodę. W ten sposób organizm jest wzmacniany, a działanie promieni słonecznych nie będzie tak widoczne i szkodliwe. Płatki owsiane oraz miód można wykorzystać do przygotowania maseczek na skórę twarzy. Płatki owsiane zawierają witaminy z grupy B, E oraz żelazo, cynk i wapń. Delikatnie ją złuszczają i oczyszczają. Krótko mówiąc, pełnią rolę naturalnego peelingu. Miód ma m.in. działanie antybakteryjne. W przypadku włosów równie łatwo znaleźć produkty bogate w składniki odżywcze, odbudowujące ich strukturę i wzmacniające ją. Są nimi na przykład olej kokosowy i olejek rycynowy. Pierwszy z nich przywraca włosom naturalną witalność i sprężystość. Z kolei olej z rycyny, jak powszechnie wiadomo, hamuje ich wypadanie.  

O czym jeszcze warto wiedzieć?

Organizm człowieka w ok. 60% zbudowany jest z wody i często to właśnie ona jest główną drogą do poprawy ogólnej kondycji ciała. Aby polepszyć nawilżenie skóry oraz przyśpieszyć metabolizm, trzeba dbać o odpowiednie nawadnianie. Woda pełni przede wszystkim rolę transportową - przenosi składniki pokarmowe do komórek i przyczynia się do wydalania składników przemiany materii i toksyn. Jej niedostateczne spożycie lub nadmierna utrata prowadzi do ujemnego bilansu płynów w organizmie. Warto każdego dnia wypijać co najmniej 8 szklanek wody. W walce o piękny wygląd warto także unikać stresu. Jego nadmiar przyczynia się do wydzielania kortyzolu, który sprawia, że skóra jest bardziej podatna na uszkodzenie barier ochronnych, m.in. warstwy lipidowej. Podczas stresu obniża się także odporność organizmu oraz zwiększa się podatność na odwodnienie.  

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje