Reklama

Pierwsza w Polsce wystawa obrazów namalowanych techniką UV

​W MW WW Gallery przy ulicy Burakowskiej 15 w Warszawie będzie miało miejsce jedyne w swoim rodzaju wydarzenie - pierwsza w Polsce wystawa obrazów namalowanych techniką UV.

Dorota Borowska, doktor sztuki, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Gdaosku, udowadnia, że w sztuce wszystko jest możliwe. "Malarstwo w ciemności" - cykl obrazów z wykorzystaniem techniki malarstwa olejnego i UV. To połączenie pokazuje, że w sztuce jeszcze nie wszystko zostało odkryte.

Ewelina Jarosz, krytyk sztuki: "Obrazy Doroty Borowskiej wypływają z dwóch, splatających się ze sobą kierunków poszukiwań - fluorescencji w malarstwie oraz zainteresowania geometrią. Ten splot wydaje się najbardziej interesujący, ponieważ w efekcie widzowie mają do czynienia z traktatami o malarstwie, opierającymi się na technologicznym przeformułowaniu bazowych warunków jego powstawania - ultrafioletowego światła i ciemności.

Reklama

Z jednej strony powstają zatem w jej pracowni wielkie fluorescencyjne płótna, przedstawiające wizerunek kosmosu jako eksplozji koloru wirującej wokół epicentrum, którym jest światło, będący zarazem próbą uchwycenia sedna procesu twórczego (Początek), czy przypominający projekcję apokaliptyczny pejzaż firmamentu z rozpędzonymi chmurami nacierającymi w kierunku patrzących, w swym spektakularnym oddziaływaniu nakierowujący na wątek malarstwa między mediami (Cisza). Z drugiej te świetliste projekcje malarskie uzupełniane są namysłem artystki nad zagadnieniem geometrii, zwieńczonym serią odkrywczych prac wynikających z analizy Portretu małżonków Arnolfinich Jana van Eycka pod kątem zagadnienia geometrii. Własne odkrycia stają się nieodłączną częścią inicjowanej przez artystkę wizualnie atrakcyjnej gry z widzami, w której, jak zauważa sama "to co niewidoczne warunkuje to, co widoczne".

Twórczość ta ma zatem charakter laboratoryjnego wręcz eksperymentu, przybliżającego nam warsztat i skalę pewnej refleksji nad rzeczywistością, dla której właściwym obszarem reprezentacji nadal może pozostawać malarstwo. W efekcie tej refleksji to, co jednostkowe zostaje wchłonięte przez poczucie związku z fenomenami natury w skali mikro i makro. Poddając przy tym to wchłonięcie intelektualnej spekulacji, w subtelny sposób Borowska nakierowuje na rudymenty Zachodniej mentalności, w tym głównie koncepcję zachodniego podmiotu, dla którego głównym wyznacznikiem nadal pozostaje indywidualizm. "

Dorota Borowska "Malarstwo w ciemności", MW WW Gallery, ulica Burakowska 15 Warszawa (24.09-16.10), wstęp bezpłatny.


Styl.pl/materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama