Przejdź na stronę główną Interia.pl

Ciąża w dobrej formie

Te dziewięć miesięcy to jeden z najpiękniejszych okresów w życiu kobiety. Warto zadbać, by żadne dolegliwości nie zmąciły tego błogostanu.

Stop infekcjom

Kłopoty z pęcherzem oraz infekcje intymne spowodowane są głównie zmianami hormonalnymi zachodzącymi w organizmie kobiety w ciąży.

Reklama

Najprostsze sposoby
- Trzeba pamiętać o częstym odwiedzaniu toalety. Wstrzymywanie moczu sprzyja infekcjom.
- Warto sięgać po dziką różę oraz żurawinę, bo wzmacniają odporność (obniżona sprawia, że łatwiej łapiemy infekcje) i utrudniają bakteriom utrzymywanie się w układzie moczowym.
- Starajmy się nosić bieliznę bawełnianą, nie z tworzyw sztucznych.

Patent na nudności


Dokuczają rano w pierwszym trymestrze ciąży. Winę za to ponoszą wahania hormonów.

Najprostsze sposoby
- Tuż po przebudzeniu (jeszcze w łóżku) warto zjeść kilka migdałów (działają przeciwwymiotnie) lub po prostu kromkę chleba. Na pełne zdrowych składników śniadanie przyjdzie czas za pół godziny.
- Dobrym sposobem jest żucie cienkich plasterków imbiru. Można również zetrzeć niewielki kawałek kłącza, wymieszać go ze szklanką maślanki i wypijać kilka łyków 2-3 razy dziennie.
- Niektórym kobietom pomagają zapachy olejków eterycznych np.: lawendowy, sandałowy.

Bez hemoroidów


W czasie ciąży żyły odbytu rozszerzają się, stają obrzmiałe i mają słabsze ścianki. Jeżeli do tego cierpimy na zaparcia, mogą pojawić się hemoroidy.

Najprostsze sposoby
- Trzeba walczyć z zaparciami: jeść jak najwięcej produktów bogatych w błonnik (np. owoców i warzyw, najlepiej surowych, ze skórą), pić 2-3 l wody dziennie, a na czczo wypijać łyżkę oliwy. To pomoże łagodnie się wypróżniać.
- Korzystne jest układanie się na boku w czasie snu i gdy odpoczywamy. Dzięki temu unikniemy nacisku na żyły odbytnicy. Z tego samego powodu lepiej też unikać długiego stania oraz siedzenia.
- Gdy mimo to mamy drobne ranki na śluzówce w okolicach odbytu, warto sięgnąć po zioła. Skuteczne są nasiadówki z rumianku, kory dębu albo z kasztanowca.

Spokojne noce


Bezsenność może mieć wiele powodów. Ciężarne źle śpią, bo trudniej im znaleźć wygodną pozycję, poza tym w nocy mogą je męczyć zgaga i skurcze mięśni. No i dziecko też lubi nocą "poskakać".

Najprostsze sposoby
- W ciąży najlepiej spać na lewym boku, z poduszką włożoną między nogi lub pod wysunięte do przodu prawe kolano. Ta pozycja jest bardzo wygodna (brzuch, nawet duży, nie przeszkadza) i ułatwia przepływ krwi, a to m.in. zapobiega skurczom.
- Przed snem lepiej nie najadać się do syta, unikać kawy i herbaty.
- Szklanka ciepłego mleka lub naparu z melisy wypita przed snem ułatwi zasypianie.

Plecy bez bólu


W czasie ciąży stawy biodrowo -krzyżowe rozluźniają się i mogą pobolewać. Poza tym rosnący brzuch oraz zwiększenie masy ciała obciążają kręgosłup i powodują dolegliwości kręgosłupa.

Najprostsze sposoby
- Przede wszystkim warto zadbać o to, by w czasie siedzenia opierać plecy pod kątem 90 stopni, a obie nogi wspierać na podłodze. To pozwoli odciążyć kręgosłup.
- Odpoczywanie w pozycji leżącej, z nogami uniesionymi do góry pod kątem prostym (pod takim samym kątem powinny być zgięte kolana), także pomoże uniknąć bólu pleców. Najwygodniej jest leżeć w taki sposób na podłodze, opierając nogi np. o kanapę.

Żelaza pod dostatkiem


W ciąży trzeba dbać, by mieć go tyle ile trzeba, bo inaczej przyszłej mamie może grozić anemia.

Najprostsze sposoby
- Trzy razy w tygodniu na stole powinno gościć czerwone mięso (wołowina, cielęcina, wieprzowina). To w nim jest najwięcej żelaza. Sporo tego pierwiastka jest też w roślinach strączkowych, jajach i pełnym ziarnie.
- Produkty bogate w żelazo warto łączyć w czasie posiłku z takimi, które zawierają wit. C, np. papryką, cebulą. Dzięki temu żelazo będzie lepiej przyswojone.
- Nie należy łączyć produktów bogatych w wapń i żelazo (niewskazane jest np. popijanie kefirem kanapki z szynką), bo wtedy żaden ze składników nie zostanie dobrze wchłonięty.

Magda Kozińska konsultacja: dr n. med Krzysztof Dynowski, ginekolog endokrynolog

Kobieta i życie 10/2010

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje