Jak starożytni Egipcjanie postrzegali Drogę Mleczną? Zaskakujące odkrycie

Astrofizyk Or Graur z Uniwersytetu w Portsmouth, rzucił nowe światło na to, jak starożytni Egipcjanie postrzegali naszą galaktykę tysiące lat temu. To odkrycie pokazuje w jaki sposób Droga Mleczna mogła kształtować rolę Nut, egipskiej bogini nieba, a także ukazuje podobieństwa między wierzeniami egipskimi a wierzeniami innych kultur.

Nowe badania astrofizyków zaskakują

Kultury, wierzenia na całym świecie od wieków opierały się na rozmyślaniach o niebie, tworząc rozmaite mity i legendy. Nasi przodkowie wyobrażali sobie bogów i duchy, bohaterów i bestie, które zrodzone były z niebiańskich gwiazd.

Nowe badanie dotyczące tych wierzeń, sugeruje, że dla starożytnych Egipcjan kluczowa postać ich kultury - bogini nieba Nut - mogła być powiązana z najważniejszym elementem nocnego nieba: naszą własną galaktyką - Drogą Mleczną.

W mitologii egipskiej Nut była centralnym bóstwem, boginią samego nieba. Często była przedstawiana jako kobieta wygięta w łuk nad ziemią, a jej ciało było pokryte gwiazdami.

Przeczytaj też: Perełka wśród polskich zamków. Jego ściany były świadkami ogromnego skandalu

Chociaż egiptolodzy od dawna wiedzieli o symbolicznym związku Nut z niebem, jej konkretny związek z obiektami astronomicznymi był mniej wyraźny.

Astrofizyk Or Graur z Uniwersytetu w Portsmouth i jego współpracownicy uważają, że starożytni Egipcjanie mogli rozumieć boginię nieba Nut jako uosobienie Drogi Mlecznej.

Nut, bogini nieba, gwiazd i wszechświata, była często pokazywana z gwiazdami na całym ciele i pochyloną nad swoim bratem i mężem, Gebem, bogiem Ziemi. Naukowcy przeanalizowali teksty starożytnego Egiptu, w tym "Księgę Nut" , która skupia się na ruchach Księżyca, Słońca, planet i cyklach gwiazd.

Zobacz również: Przez tysiąclecia spoczywała na dnie Bałtyku. Tajemnicza budowla waży 142 tony

Przeanalizowali także modele pokazujące, jak Droga Mleczna wyglądałaby z różnych miejsc w Egipcie między 3000 a 4000 lat temu oraz jak zmieniał się jej wygląd w ciągu nocy.

Co odkryli naukowcy? Egipska bogini jako Droga Mleczna

Astrofizyk ustalił, że orientacja Drogi Mlecznej w symulowanym modelu nocnego nieba starożytnego Egiptu odpowiada opisowi ciała Nut w "Księdze Nut" — jej głowa i tył znajdowały się na zachodnim i wschodnim horyzoncie.

"Moje badania pokazują, jak łączenie dyscyplin może zapewnić nowy pogląd na starożytne wierzenia, i pokazuje to, w jaki sposób astronomia łączy ludzkość niezależnie od kultur, położenia geograficznego i czasu" - podsumował Graur w rozmowie z "SciEngine".

Zobacz także: “Kaplica sykstyńska prehistorii”. Archeolodzy znaleźli ślady sprzed 13 tysięcy lat

Starożytni Egipcjanie byli znani ze swoich wierzeń religijnych i wiedzy astronomicznej o Słońcu, Księżycu i planetach, ale do tej pory nie było jasne, jaką rolę odegrała Droga Mleczna w egipskiej religii i kulturze. Dzięki nowym badaniom ten aspekt staje się nieco jaśniejszy.

Dowiedz się więcej na temat: starożytny Egipt