Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Zupa dla ochłody

Te orzeźwiające zupy z dodatkiem chrupiących świeżych warzyw to idealne menu na upalne dni.

Gazpacho

Składniki na 4 porcje: 1 kg dojrzałych pomidorów, 30 dag ogórków, 1 strąk żółtej papryki, 1/4 strąka czerwonej papryki, 3 ząbki czosnku, 1 cebula, 2 kromki chleba pszennego, 2 łyżki octu winnego, 3 łyżki oliwy z oliwek, 500 ml soku pomidorowego, sól, pieprz .

Reklama

Pomidory sparz, obierz ze skórki.Przekrój, usuń pestki a miąższ pokrój w kostkę. Ogórki obierz ze skóry, pokrój w kostkę. Cebulę i czosnek drobno posiekaj. Z chleba odetnij skórkę, miąższ zalej wodą, odstaw na około 5 min. Z papryk usuń gniazda nasienne, opłucz i osusz. Czerwoną paprykę pokrój w drobną kostkę, dodaj do niej 2 łyżki pokrojonych ogórków, odłóż do dekoracji. Żółtą paprykę ułóż na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Piecz ok. 20 minut w temperaturze 200°C. Gorącą paprykę włóż do foliowej torebki, zakręć i odłóż na ok. 10 minut. Gdy przestygnie, usuń skórkę i pokrój w kostkę.

Do garnka włóż pomidory, ogórki, żółtą paprykę, cebulę oraz czosnek i odciśnięty z nadmiaru wody chleb. Wlej oliwę, ocet winny, zmiksuj blenderem na gładki mus pod koniec wlewając sok pomidorowy. Dopraw do smaku solą. Schłodź w lodówce. Gazpacho przelej do miseczek, wierzch posyp odłożonymi warzywami i oprósz świeżo zmielonym pieprzem.

Chłodnik ogórkowo-ziołowy

Składniki na 2-3 porcje: 1 długi ogórek wąż lub 3 zielone ogórki gruntowe, 1 łyżka posiekanej natki pietruszki, 1 łyżka posiekanego szczypiorku, 1 łyżeczka posiekanej kolendry, 1 łyżeczka posiekanego koperku, 750 ml zsiadłego mleka lub kefiru, 50 ml śmietanki kremówki 30 proc., 1/2 łyżeczki cukru, mielona słodka papryka, sól.

Ogórki umyj, obierz, zetrzyj na tarce na dużych oczkach. Zsiadłe mleko lub kefir roztrzep za pomocą widelca lub trzepaczki (będzie miało gładszą konsystencję). Dodaj śmietankę kremówkę, cukier, starte ogórki oraz zioła, wymieszaj. Dopraw do smaku solą. Wstaw do lodówki na ok. 60 min. Chłodnik przelej na talerze lub miseczki, każdą porcję posyp mieloną papryką.

Rada: Do chłodnika możesz dodać rzodkiewki pokrojone na cienkie plasterki i/lub 2-3 ogórki małosolne starte na dużych oczkach. Zupę możesz podawać z jajkami na twardo - będzie bardziej sycąca.

Z awokado i ogórka

Składniki na 3-4 porcje: 1 długi zielony ogórek, 2 dojrzałe awokado, 1 łyżka drobno posiekanej czerwonej cebuli, 1 limonka, 1 ząbek czosnku, 15 dag jogurtu naturalnego, 50 dag kefiru lub maślanki, 5-6 listków świeżej bazylii, sól, świeżo mielony pieprz, mielona ostra papryka, 4 łyżeczki posiekanej natki pietruszki, kolendry lub szczypiorku.

Z limonki wyciśnij sok. Listki bazylii opłucz pod bieżącą wodą i delikatnie osusz papierowym ręcznikiem. Ogórka umyj, obierz. Przekrój wzdłuż, łyżeczką usuń pestki a miąższ pokrój w kostkę. Awokado przekrój wzdłuż, nacinając do pestki. Połówki przekręć w przeciwnych kierunkach. Pestkę usuń a awokado obierz ze skórki i pokrój w kostkę. Przełóż do miski i natychmiast skrop sokiem z limonki.

Do awokado dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek, pokrojonego w kostkę ogórka, posiekaną czerwoną cebulę, listki bazylii oraz jogurt. Rozdrobnij blenderem na gładką masę. Następnie dolej kefir lub maślankę, dokładnie wymieszaj. Na koniec chłodnik dopraw do smaku solą i świeżo zmielonym pieprzem. Chłodnik wstaw do lodówki na ok. 60 min. Zupę przelej do miseczek, każdą porcję posyp szczyptą mielonej ostrej papryki i posiekaną zieleniną.

Rada:Aby awokado szybciej dojrzało, włóż je na 2 dni do papierowej torebki razem z jabłkiem lub bananem.

Z zielonego groszku

Składniki na 2-3 porcje: 30 dag ziemniaków, 20 dag zielonego groszku (świeżego lub mrożonego), 1 średnia cebula, 1-2 ząbki czosnku, 2 łyżki masła lub oleju, np. rzepakowego, 1 łyżka suszonej mięty lub kilka listków świeżej, 3/4 l bulionu warzywnego,  2-4 łyżki jogurtu naturalnego, 4 rzodkiewki, 1/2 długiego ogórka, 1/2 pomidora, natka pietruszki, sól, pieprz.

Rzodkiewki umyj, pokrój w kostkę. Ogórka obierz ze skóry, pokrój w nie-zbyt dużą kostkę. Pomidora również pokrój w kostkę. Warzywa przełóż do miseczki i odstaw - będą potrzebne do dekoracji. Umyte ziemniaki pokrój w kostkę. Cebulę drobno posiekaj.

Na głębokiej patelni lub w rondlu rozgrzej masło lub olej i zeszklij na nim cebulę. Następnie dodaj ziemniaki, duś na średnim ogniu ok. 5 min. Wlej bulion warzywny, zagotuj. Gdy całość zacznie wrzeć, zmniejsz ogień, garnek przykryj pokrywką. Gotuj 10-15 min, aż ziemniaki zmiękną. Na koniec dodaj groszek, miętę oraz przeciśnięty przez praskę czosnek i gotuj wszystko jeszcze 3-5 min.

Gdy całość nieco przestygnie wywar przecedź. Warzywa zmiksuj blenderem na gładki mus. Dolewaj do nich wywar,w którym się gotowały, aż do uzyskania pożądanej konsystencji zupy. Na koniec dopraw do smaku solą oraz pieprzem. Schłodzoną zupę wymieszaj z jogurtem. Przelej do miseczek, udekoruj warzywami i natką.

Dowiedz się więcej na temat: chłodnik

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje