Przejdź na stronę główną Interia.pl

Zielono na talerzu

Zielony groszek, trochę świeżej pietruszki, koperku lub bazylii. I mamy wiosnę na stole.

Kotlety w jarzynce

Składniki na 4 porcje: 60 dag mortadeli, 40 dag mrożonego zielonego groszku, strąk czerwonej papryki, cebula, 1/2 pęczka natki, 1/2 szklanki bulionu warzywnego, 2 jajka, 4 łyżki mąki, 15 łyżek bułki tartej, łyżka masła, łyżeczka słodkiej papryki, sól, świeżo mielony czarny pieprz, olej do smażenia

Reklama

Przygotowanie:

1. Cebulę obierz, posiekaj. Czerwoną paprykę przekrój na pół, usuń gniazda nasienne, umyj, osusz i pokrój w paseczki. Natkę opłucz, kilka gałązek zostaw do dekoracji, resztę posiekaj.

2. Na patelni stop masło, wrzuć cebulę i usmaż na szklisto. Dodaj paprykę. Cały czas mieszając smaż cebulę z papryką 2-3 minuty. Dołóż groszek i smaż jeszcze 3-4 minuty. Następnie na patelnię z warzywami wlej bulion i duś wszystko do miękkości. Przypraw do smaku solą, pieprzem, dodaj posiekaną natkę.

3. Mortadelę pokrój na grube plastry. Jajka wbij na talerz, posól, roztrzep widelcem. Na drugi talerz wsyp tartą bułkę i wymieszaj ze słodką papryką. Na trzeci talerz wsyp mąkę. Mortadelę panieruj najpierw w mące, następnie w jajku, a na koniec w bułce. Panierowanie możesz powtórzyć, dzięki czemu panierka będzie bardziej chrupka. Smaż na rozgrzanym oleju na złoty kolor. Osącz z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku.

4. Podawaj udekorowane listkami natki z duszoną jarzynką z groszku i papryki.

Przygotowanie: 25 minut

Porcja: 660 kalorii

Jajka w gniazdkach

Składniki na 14 porcji: 14 plastrów szynki, puszka zielonego groszku, 7 jajek, puszka kukurydzy, 2 łyżki rodzynek, 2 łyżki orzechów ziemnych niesolonych, litr zimnego bulionu warzywnego, 10 łyżeczek żelatyny, tłuszcz do smarowania tortownicy, 2 mandarynki, papryka konserwowa, ogórki konserwowe, kilka gałązek koperku

Przygotowanie:

1. Jajka włóż do garnka i zalej taką ilością wody, aby je zakryła. Dodaj 2 łyżeczki soli (dzięki temu skorupka ładnie odejdzie po ugotowaniu). Od momentu wrzenia wody, gotuj jajka 5 min. Następnie przelej je zimną wodą, ostudź, obierz i pokrój na połówki.

2. Groszek i kukurydzę osącz na sitku. Żelatynę zalej połową zimnego bulionu. Kiedy spęcznieje, podgrzewaj cały czas mieszając, aż się rozpuści. Połącz z pozostałym bulionem, ostudź.

3. Tortownicę nasmaruj tłuszczem. Na spód nalej odrobinę tężejącej galarety. Odstaw do lodówki. Na galaretkę wysyp groszek, zalej niewielką ilością tężejącej galarety i odstaw. Kukurydzę wymieszaj z rodzynkami i orzeszkami, połowę wysyp do tortownicy. Ułóż plastry szynki i połówki jajka, wysyp pozostałą mieszankę kukurydzy, rodzynek i orzechów. Ułóż cząstki mandarynek. Na każdym jajku w gniazdku umieść pasek papryki i ogórka. Całość zalej pozostałą galaretą i wstaw do lodówki na 2-3 godz.

4. Galaretę przełóż na duży talerz lub ozdobną paterę, udekoruj koperkiem.

Przygotowanie (bez czasu oczekiwania): 40 minut

Porcja: 415 kalorii

Z zielonym masłem

Składniki na 10 porcji: 1/2 puszki zielonego groszku, 10 dag miękkiego masła, 10 dag pieczarek, 15 dag sera żółtego, 10 dag wędliny (szynki lub kiełbasy), 10 kromek chleba razowego lub tostowego, majeranek, zioła prowansalskie, sól, świeżo mielony pieprz, kilka listków natki pietruszki do dekoracji

Przygotowanie:

1. Groszek przerzuć na sitko i potrząsając nim osącz z zalewy. Następnie rozgnieć go widelcem lub za pomocą blendera. Dodaj miękkie masło i dokładnie wymieszaj składniki. Dopraw powstałe masło groszkowe majerankiem, ziołami prowansalskimi, solą oraz świeżo mielonym czarnym pieprzem. Przełóż do maselniczki i wstaw na chwilę do lodówki.

2. Pieczarki oczyść, jeśli nie ma takiej potrzeby - nie myj, by nie nasiąkły wodą. Obierz je i zetrzyj na tarce o dużych otworach. Wędlinę pokrój w drobną kostkę i wymieszaj z pieczarkami. Ser żółty pokrój w paseczki, odłóż.

3. Kromki chleba posmaruj zielonym masełkiem, przykryj drugą kromką chleba i przekrój po przekątnej, by powstały trójkąty. Na wierzchu każdego trójkąta połóż odrobinę masy z pieczarek i wędliny, ułóż na niej paski żółtego sera. Zapiekaj ok. 10 minut w piekarniku nagrzanym do 175° C. Podawaj zaraz po wyjęciu z piekarnika, gdy są jeszcze gorące. Udekoruj każdą kromkę listkami natki.

Przygotowanie: 25 minut

Porcja: 160 kalorii

Kremowa zupa z groszku

Składniki na 6 porcji: opakowanie mrożonego zielonego groszku, 2-3 szalotki (lub 1 duża cebula), 20 dag sera mozzarella (lub topionego śmietankowego), 1 i 1/2 l bulionu warzywnego, 3-4 łyżki kwaśnej śmietany, 2 łyżki masła, sok z 1/2 cytryny, gałka muszkatołowa, sól, pieprz, 20 dag grubych paluszków grissini, 10 dag szynki parmeńskiej lub westfalskiej w cienkich plasterkach, kilka listków bazylii do dekoracji

Przygotowanie:

1. Szalotki obierz, posiekaj. Wrzuć na rozgrzane masło, usmaż na szklisto. Dodaj groszek i - nie przestając mieszać - duś razem ok. 5 minut. Dolej gorący bulion. Poczekaj aż całość zawrze, po czym zmniejsz płomień pod garnkiem i gotuj jeszcze 10-12 minut bez przykrycia. Część groszku (do dekoracji) wyjmij, odcedź i odłóż.

2. Mozzarellę pokrój w kostkę i wrzuć do wrzącej zupy. Mieszając podgrzewaj, aż ser całkowicie się rozpuści. Następnie zupę zmiksuj na gładko za pomocą blendera. Przypraw do smaku sokiem z cytryny, solą, pieprzem oraz gałką muszkatołową.

3. Paluszki ciasno owiń plasterkami szynki. Gotową zupę rozlej do miseczek. Każdą porcję udekoruj kwaśną śmietaną (lub gęstym jogurtem - zupa będzie mniej kaloryczna), groszkiem i świeżą bazylią. Na każdej kokilce z zupą połóż paluszek z szynką. Paluszki grissini możesz zastąpić groszkiem ptysiowym lub grzankami jasnego pieczywa. Zupę podawaj od razu.

Przygotowanie: 35 minut

Porcja: 390 kalorii

Świat i Ludzie 19/2011

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje