Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Zdrowe elementy fit fast foodu

Jakie produkty powinniśmy włączyć do diety, kiedy nie możemy oprzeć się jedzeniu typu fast food, a chcemy się zdrowo odżywiać - radzi Michał Wrzosek, autor książki "Szybko i zdrowo. Fast food w wersji fit".

Cebula

Cebula jest dobrym źródłem związków flawonoidowych - pochodnych kwercetyny. Czerwone odmiany cebuli zawierają dodatkowo antocyjany. Te związki to bardzo silne przeciwutleniacze, dlatego włączenie do swojej diety warzyw cebulowych może ograniczyć wystąpienie wielu chorób, m.in. zawału serca, miażdżycy czy niektórych postaci nowotworów. Flawonoidy skutecznie obniżają zawartość "złego" cholesterolu (LDL) w tętnicach.

Reklama

Dodatkowo przy odpowiednio dużym spożyciu cebula może być źródłem błonnika (1,7 g/100 g), potasu (146 mg) oraz innych witamin i składników mineralnych, dostarczając przy tym tylko 40 kcal głównie w postaci węglowodanów.

Czosnek

Czosnek jest produktem bogatym w różnorodne aktywne biologicznie substancje. Allicyna jako kluczowy składnik czosnku, odpowiada za jego działanie antybakteryjne i przeciwgrzybicze. To właśnie dzięki niej czosnek określany jest jako naturalny antybiotyk. Ponadto regularne spożywanie czosnku zwiększa właściwości obronne organizmu, ponieważ wzmacnia i reguluje komórkowe reakcje układu immunologicznego. Dzięki obfitości przeciwutleniaczy czosnek zwalcza wolne rodniki oraz hamuje powstawanie nowych, przyczyniając się do opóźnienia procesów starzenia się organizmu, w tym skóry.

Z uwagi na jego niewielki udział w diecie, czosnek nie jest istotnym źródłem witamin czy składników mineralnych, jednak ze względu na ogromne stężenie polifenoli, regularne spożywanie niesie ze sobą pozytywne skutki zdrowotne.

Oregano

Olejki eteryczne zawarte w oregano wykazują wysoką aktywność przeciwdrobnoustrojową i antygrzybiczną. Nie bez powodu obok olejku z chrzanu czy czosnku - olejek z oregano uważany jest za jeden z najbardziej biologicznie aktywnych produktów w naszej diecie. W klasyfikacji ORAC (lista produktów o największej ilości antyoksydantów) oregano znajduje się na 5. miejscu, co oznacza, że dodanie 10 g ziół oregano do posiłków jest równoważne ze zjedzeniem 150 g orzechów włoskich czy 300 g porzeczek (oczywiście pod kątem potencjału antyoksydacyjnego).

Najbardziej wartościowe pod kątem zdrowotnym jest świeże oregano. Jeśli w swojej kuchni używamy suszonego, warto dbać o jego odpowiednie przechowywanie tj. bez dostępu światła, powietrza oraz nie w wysokiej temperaturze.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje