Reklama

Reklama

Zakwas z buraków

Buraki zawierają potas, sód i magnez – pierwiastki odkwaszające organizm oraz pektyny, które wspomagają trawienie, obniżają poziom cholesterolu i hamują procesy gnilne w jelitach.

Składniki

  • 3 kg obranych buraków
  • 4 l przegotowanej wody
  • 3 główki czosnku
  • sól (1/2 lub 1 łyżka soli na 1 litr wody)
  • 3 listki laurowe
  • 15 ziaren ziela angielskiego
  • kromka razowego żytniego chleba na zakwasie
  • (albo sok z kiszonej kapusty lub ogórków)
  • kilka ziaren czarnego pieprzu
  • korzeń lub liście chrzanu

Sposób przygotowania:

Reklama

1. Pokrojone w grube plastry lub kawałki buraki włóż do wyparzonego kamionkowego naczynia. Powinny wypełnić ok. 3/4 naczynia. 

2. Buraki przełóż pokrojonym lub zmiażdżonym czosnkiem i przyprawami. Na wierzch ułóż kromkę chleba razowego. 

3. Zalej buraki zalewą - solanką (przegotowaną i ostudzoną wodą wymieszaną z solą). Buraki nie mogą wystawać ponad poziom zalewy. 

4. Dociśnij całość talerzykiem, naczynie nakryj ściereczką i odstaw na 5-7 dni w ciepłe miejsce - im cieplejsze, tym szybciej buraki sfermentują. Uwaga, po pierwszych dniach może pojawić się piana na powierzchni - zbierz ją, żeby nie zapleśniała. Wyjmij chleb. 

5. Gdy zakwas jest gotowy, przelej go do wyparzonych i  suchych słoików. Możesz go przechowywać w lodówce lub chłodnym miejscu - nawet do kilku miesięcy. 

Zobacz także:

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje