Przejdź na stronę główną Interia.pl

Wielka księga smaków: Batat

Ten skromny z wyglądu słodki ziemniak kryje w swoim pomarańczowym wnętrzu wielką moc. Najwyższy czas go docenić!

Warzywo to zawiera aż 400% dziennej dawki witaminy A, tyle samo beta-karotenu co marchew, 20% więcej potasu niż banan, a ponadto witaminy B6, C oraz żelazo.

Reklama

Można go piec, gotować na parze, grillować, zrobić piure, smażyć we frytownicy. Podawać w zupach, gulaszach oraz sałatkach. Z batatów robi się też pyszny pudding oraz ciasto. I zawsze smakuje wyśmienicie.

Istnieje wiele rodzajów batatów: fioletowe, pomarańczowe i białe. Najpopularniejsze są pomarańczowe. Dostaniesz je bez problemu niemal w każdym supermarkecie czy warzywniaku. Zaraz po obraniu batata ze skórki zauważysz, że ciemnieje. Dzieje się tak na skutek kontaktu miąższu z powietrzem. Dlatego gotuj te bulwy zaraz po obraniu ich ze skórki lub obrane zamocz w wodzie.

Kremowa zupa

Na patelni zeszklij cebulę. Dodaj bulion, trochę wody, pokrojony słodki ziemniak, 5 marchewek i drobno posiekany korzeń imbiru. Gotuj, aż warzywa staną się miękkie. Następnie włóż je do blendera i rozdrobnij na piure. Przełóż masę z powrotem do garnka, przypraw do smaku i zagotuj. Podawaj z łyżką jogurtu greckiego.

W doborowym towarzystwie

A może przygotujesz sałatkę z batatem? Dwa ziemniaki upiecz razem z czerwoną papryką. Pokrojone podawaj na rukoli, z kozim serem, kawałkami grillowanego kurczaka, gotowanymi burakami albo z wędzoną makrelą. Posyp danie gruboziarnistym pieprzem i polej sosem winegret. Jeżeli jesteś na diecie, skrop wszystko białym octem winnym i odrobiną oliwy z oliwek. Ta kolorowa sałatka nie tylko zapewni Ci solidną dawkę witamin, ale też wprawi w dobry humor, szczególnie teraz, w szare, chłodne, jesienne dni.

Polecany dla każdego

Ziemniak ten ma słodki smak, a jego naturalne cukry są powoli uwalniane do krwiobiegu, przyczyniając się do zapewnienia zrównoważonego i regularnego źródła energii, bez skoków poziomu cukru we krwi. Można go spożywać nawet na diecie odchudzającej, bo aktywnie przyczynia się do spalania tłuszczu. Regularnie jedząc słodkie ziemniaki, poprawisz pamięć i wzrok, a także zmniejszysz ryzyko zachorowania na nowotwór pęcherza, piersi i nerek.

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje