Reklama

Reklama

Warzywa - instrukcja obsługi

Jak ugotować warzywa, by nie straciły cennych wartości odżywczych? Co zrobić, by nie ciemniały tuż po pokrojeniu? Na co zwrócić uwagę, przygotowując surówkę? Oto krótki przewodnik dla tych, którzy chcą "wycisnąć" z warzyw jak najwięcej!

Tylko płukanie

Warto pamiętać o tym, że warzywa należy płukać, a nie moczyć! - Moczenie powoduje duże straty witamin rozpuszczalnych w wodzie, w tym głównie witaminy C i witamin z grupy B - wyjaśnia Alicja Kalińska, dyrektor Centrów Dietetycznych Set- Point i ekspert kampanii Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców.

Żeby nie ciemniały

Kiedy rozdrabniamy warzywa lub owoce, często zaraz po pokrojeniu ciemnieją, tracąc przy tym wartość odżywczą. Proces ten jest spowodowany kontaktem rozkrojonego warzywa z tlenem i enzymami uwalnianymi z uszkodzonych komórek. Aby go ograniczyć, od razu po obraniu zakwaśmy warzywa, dodając do nich sok z cytryny.

Krojenie i obieranie

Do obierania i krojenia warzyw nie używajmy narzędzi wykonanych z rdzewiejących materiałów. Dlaczego? Ponieważ kontakt z nimi przyspiesza działanie enzymów rozkładających witaminy. Cienko też obierajmy warzywa i owoce, by nie pozbawiać ich witamin, których najwięcej jest właśnie pod skórką.

Pod przykrywką

Większość warzyw należy gotować pod przykryciem, wrzucając je na wrzącą wodę. Najlepiej w skórce, którą obiera się dopiero po ugotowaniu. Jeśli nie jemy warzyw od razu po przyrządzeniu, istotne jest również tempo ich schładzania. Im szybciej zostaną schłodzone, tym korzystniej dla wartości odżywczych oraz trwałości potrawy.

Reklama

Jeśli gotujemy warzywa jako samodzielne danie, takie jak np. gotowane brokuły, wystarczy po ugotowaniu przelać je zimną wodą i chłodne wstawić do lodówki. Jeśli natomiast warzywa są częścią dania, takiego jak gulasz mięsno- warzywny, najlepiej przełożyć potrawę z gorącego garnka do zimnego naczynia, a naczynie włożyć do zimnej wody w zlewie. Po ochłodzeniu od razu wstawmy danie do lodówki.

Trochę tłuszczyku

Warzywa bogate w beta-karoten gotujmy z dodatkiem odrobiny tłuszczu, np. oliwy z oliwek lub masła. Tłuszcz zamieni beta-karoten w witaminę A - zwaną witaminą młodości. Chodzi głównie o żółte i pomarańczowe warzywa i owoce, np. brzoskwinie, nektaryny, morele, mango, melony, paprykę, marchew oraz warzywa zielonoliściaste np. szpinak, brokuły, brukselkę, cykorię czy włoską kapustę.

Czas na surówkę

Przygotowując surówkę, pamiętajmy, by jak najszybciej połączyć warzywa z sosem sałatkowym lub oliwą. Najlepiej jeść je bezpośrednio po przygotowaniu. Najdłużej swoją wartość odżywczą zachowują sałatki z warzyw gotowanych. Poleżą w lodówce do następnego dnia.

Dowiedz się więcej na temat: krojenie | warzywa | porady kuchenne

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje