Przejdź na stronę główną Interia.pl

Szpinak, jakiego nie jadłaś

Jeśli uważasz, że dania ze szpinakiem są mdłe, to znaczy, że nie próbowałaś dobrze przyrządzonego!

Chłodnik ze szpinakiem

Składniki na 4-6 porcji: 1 i 1/2 l zsiadłego mleka, 25 dag świeżego szpinaku, 30 dag szczawiu, 8 dag masła, pęczek szczypiorku, 1/2 pęczka koperku, sól

Reklama

Przygotowanie:

1. Szpinak i szczaw przebierz, dokładnie opłucz pod bieżącą wodą. Kilka całych listków odłóż do dekoracji, pozostałe sparz wrzątkiem, odcedź i dobrze osącz: najpierw na sicie, potem zawiń każdy w ściereczkę i odciśnij. Następnie posiekaj listki bardzo drobno, zmiksuj lub przetrzyj przez sitko.

2. Na patelni rozgrzej masło, wrzuć szpinak i szczaw, podsmaż. Zdejmij z ognia, odstaw do ostygnięcia. Zsiadłe mleko roztrzep widelcem lub trzepaczką, aby nie miało żadnych grudek. Koperek i szczypiorek opłucz, delikatnie osusz papierowym ręcznikiem, a następnie drobno posiekaj.

3. Do zsiadłego mleka dodaj szczaw ze szpinakiem, posiekaną natkę oraz koperek; wymieszaj. Przypraw do smaku jedynie solą. Przelej do miseczki, posyp posiekaną zieleniną, udekoruj odłożonymi całymi listkami.

4. Chłodnik podawaj z młodymi ziemniakami lub z jajkiem na twardo.

Warto wiedzieć: szpinak jest jednym z najzdrowszych warzyw - witaminy C i żelaza zawiera więcej niż jakiekolwiek inne znane nam warzywo.

Przygotowanie: 35 minut

Porcja: 360 kalorii

Ziołowe knedle

Składniki na 4 porcje: 25 dag czerstwych bułek kajzerek lub bułki tartej, 8 dag mąki, 20 dag świeżego szpinaku lub 10 dag rozdrobnionego mrożonego, cebula, ząbek czosnku, po łyżce siekanej natki i szczypiorku, 3 jajka, 15 dag żółtego sera, sól, świeżo mielony czarny pieprz, łyżka masła

Przygotowanie:

1. Szpinak rozmroź i dobrze osącz. Aby odparowała z niego cała woda, możesz chwilę trzymać go na teflonowej patelni bez dodatku tłuszczu.

2. Czerstwe bułki przepuść przez maszynkę do mielenia mięsa. Cebulę drobno posiekaj. Żółty ser zetrzyj na tarce.

3. Na patelni rozgrzej masło, dodaj cebulę i smaż, aż się zeszkli. Dodaj osączony i odparowany na patelni szpinak, przypraw solą, świeżo mielonym czarnym pieprzem, dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek i jeszcze chwilę smaż. Następnie zdejmij z ognia i odstaw do ostygnięcia.

4. Do miski wrzuć zmielone bułki lub bułkę tartą, dodaj mąkę i wymieszaj. Następnie dołóż przestudzony szpinak, drobno posiekaną natkę, szczypiorek, starty ser żółty oraz jajka. Wszystko starannie wymieszaj.

5. W dużym garnku zagotuj wodę. Gdy zacznie wrzeć, dodaj dwie szczypty soli. Umoczonymi w wodzie dłońmi formuj niewielkie kuleczki i wrzucaj na wrzątek. Gotuj ok. 15 minut. Po tym czasie wyjmuj je ostrożnie łyżką cedzakową.

6. Knedle podawaj polane masłem, posypane orzechami włoskimi i startym parmezanem.

Przygotowanie: 45 minut

Porcja: 405 kalorii

Sałatka "Samo zdrowie"

Składniki na 4 porcje: żółta papryka, 2 pomidory, biała cebula, po dużej garści: rukoli, roszponki, liści szpinaku, botwinki, mała sałata masłowa

Na sos: 2 łyżki białego octu balsamicznego, 3 łyżki oliwy, łyżeczka tabasco, łyżka miodu, ząbek czosnku, sól, pieprz ziołowy

Przygotowanie:

1. Liście sałaty, rukoli, roszponki, szpinaku i botwinki opłucz pod bieżącą wodą, osusz lub odwiruj w wirówce do sałaty. Pomidory sparz wrzątkiem, zdejmij z nich skórkę, a następnie pokrój na spore cząstki.

2. Paprykę przekrój na pół, usuń gniazda nasienne, umyj, osusz i pokrój w paseczki. Cebulę obierz z łupin i pokrój w wąskie talarki.

3. Przygotuj sos: ocet balsamiczny utrzyj z miodem, tabasco i szczyptą soli na gładko. Bezpośrednio do sosu dodaj zmiażdżony w prasce czosnek. Następnie, stale ucierając widelcem, dodawaj małymi porcjami oliwę. Sos powinien mieć konsystencję rzadkiego majonezu. Na koniec skosztuj i ewentualnie dopraw solą i pieprzem ziołowym.

4. Do dużej salaterki wrzuć liście szpinaku, botwinki, rukoli, roszponki i sałaty, dodaj pokrojone warzywa. Wszystko skrop sosem, przemieszaj i od razu podawaj. Resztę sosu serwuj w sosjerce.

5. Sałatka wyśmienicie smakuje jako przystawka do wędlin i świeżego pieczywa, ale doskonale nadaje się też do pieczonych ziemniaków z mięsem.

Przygotowanie: 15 minut

Porcja: 345 kalorii

Omlet ze szpinakiem

Składniki na 4 porcje: 75 dag świeżego szpinaku, pojemniczek śmietany 18 proc. (1/4 l), ząbek czosnku, 6 jajek, 1/2 szklanki wody, łyżka masła, 4 plasterki wędzonego łososia lub boczku, sól, gałka muszkatołowa, gałązki świeżego koperku

Przygotowanie:

1. Szpinak dokładnie przebierz, opłucz pod bieżącą wodą. W garnku zagotuj litr wody. Gdy zacznie wrzeć, wrzuć liście szpinaku. W trakcie gotowania liście kilkakrotnie odwróć, a gdy ściemnieją, przełóż na sito i opłucz zimną wodą. Odciśnij w ściereczce i drobno posiekaj.

2. Do rondelka wlej śmietanę, dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek, wymieszaj. Zagotuj na małym ogniu, mieszając. Posól, dodaj gałkę muszkatołową, posiekany szpinak i ewentualnie dosól. Znów zagotuj i odstaw do ostygnięcia.

3. Jajka dokładnie umyj w gorącej wodzie. Wbij do miski, dodaj wodę, odrobinę soli i wymieszaj.

4. Na patelni rozgrzej połowę masła, a następnie wylej połowę masy jajecznej. Poruszaj patelnią, aby masa równomiernie się rozlała. Gdy brzegi omletu się zetną, unieś je lekko łopatką, by masa z wierzchu spływała na spód. Możesz też przewrócić po prostu omlet na drugą stronę - powinien z każdej strony usmażyć się na złoty kolor.

5. Omlet zsuń na talerz, rozłóż na nim połowę masy szpinakowej i złóż na pół. Udekoruj plasterkami łososia. Jeśli zamiast łososia chcesz dodać wędzony boczek, podsmaż go odrobinę wcześniej. Omlet udekoruj gałązkami koperku i od razu podawaj.

Przygotowanie: 30 minut

Porcja: 330 kalorii

Świat i Ludzie 25/2011

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje