Przejdź na stronę główną Interia.pl

Soja na każdy posiłek

Bogata w białko i kwasy tłuszczowe ma zbawienny wpływ na zdrowie. Soja jest znakomita na każdą porę dnia. Należy jednak pamiętać, by z nią nie przesadzać na co dzień, a szczególnie muszą o tym myśleć panowie...

Chińczycy docenili jej walory już 4 tys. lat temu. Uprawiają ją do dziś masowo. Liderami produkcji soi są jednak obecnie Stany Zjednoczone, Brazylia i Argentyna.

Reklama

Z czego wynika taka popularność? To kwestia coraz większej liczby wegetarian - soja służy im do zastępowania białka mięsnego. A jest w nie bardzo bogata (składa się z niego w niemal 80 proc.).

Niektórzy stosują napój sojowy (mleko) jako zamiennik mleka krowiego (pomocne w przypadku nietrawienia laktozy). W tych ziarnach znajduje się także spora ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, pomagających obniżyć cholesterol.

Soja ma bardzo dobry wpływ na zdrowie kobiet, szczególnie w okresie przekwitania. Jednak te same składniki - fitoestrogeny sprawiają, że nie jest zalecana w nadmiarze mężczyznom. Mogą bowiem rozregulować gospodarkę hormonalną. Dlatego dołączajmy soję do diety z rozsądkiem! WBS

Na śniadanie - pasta z soi

Składniki: 300 g soi, 2 dymki, 50 g suszonych pomidorów, 1-2 ząbki czosnku, 2 łyżki kwaśnej śmietany, sól, czarny pieprz mielony, szczypta papryczki chili w proszku, 1-2 łyżki oliwy z oliwek, sok z cytryny do smaku.

Przygotowanie: Soję opłucz, włóż do garnka, zalej zimną wodą i odstaw na noc do namoczenia. Namoczoną soję odcedź, zalej świeżą wodą i gotuj do miękkości. Następnie odcedź, ostudź i zmiksuj blenderem. Dymki oczyść i wraz z suszonymi pomidorami drobno posiekaj.

Czosnek obierz i przeciśnij przez praskę. Posiekane składniki dołóż do zmiksowanej soi. By miała łagodniejszy smak, do pasty dodaj śmietanę, dopraw solą, pieprzem, chili, oliwą oraz sokiem z cytryny i dobrze wymieszaj. Wstaw do lodówki na pół godziny. Podawaj na białym chlebie lub pokrojonej bagietce.

Na obiad - Zapiekane papryki z soją

Składniki na 4 porcje: 4 duże czerwone papryki, 80 g płatków owsianych, jajko, 4 łyżki mleka, 150 g ziaren soi (gotowanych lub konserwowych), mała marchewka, cebula czerwona, 150 g kukurydzy z puszki, łyżka przyprawy warzywnej, 100 g żółtego sera, sól, pieprz, 4 łyżki pomidorowego purée, tłuszcz do wysmarowania brytfanny.

Przygotowanie: Płatki owsiane opłucz w zimnej wodzie i odsącz na sitku. Ugotuj ziarna soi. Ubij jajko w misie z mlekiem, dodaj ugotowaną soję, startą marchew, drobno pokrojoną cebulę, kukurydzę, starty ser i przyprawę warzywną. Mieszankę zagęść płatkami owsianymi, wymieszaj, dopraw solą i pieprzem. Oczyść papryki, odetnij czubki i wytnij gniazdo nasienne.

Nafaszeruj je mieszanką i włóż do wysmarowanej tłuszczem brytfanny. Faszerowane papryki zalej pomidorowym purée i piecz przez około 35 minut w temperaturze 180 st. C. Możesz podlać papryki wodą. Podawaj ze smażonymi ziemniakami.

Na kolacje: Soja z warzywami

Składniki: 300 g soi (nasiona), sól, pieprz, 50 g słoniny, duża cebula, 100 g pasteryzowanej ciecierzycy, 100 g marchwi, 100 g kalarepy, 3 papryki, 100 g grzybów, 2 ząbki czosnku, łyżeczka przyprawy warzywnej, 3 łyżki keczupu, 2 łyżki masła, 1,5 łyżki mąki tortowej, bazylia, cząber, ocet estragonowy do doprawienia.

Przygotowanie: Namocz soję w zimnej wodzie na noc, aby nasiąkła i zmiękła. Następnego dnia odlej wodę, zalej soję świeżą wodą i ugotuj do miękkości. Tuż przed końcem gotowania posól. Miękką soję odcedź na sitku i osącz (zachowaj wywar).

Słoninę i obraną cebulę pokrój w małą kostkę. Ciecierzycę odcedź. Oczyść marchew, kalarepę, paprykę, grzyby i wszystko drobno pokrój. Obierz czosnek i przeciśnij przez praskę. Na rozgrzanej patelni usmaż słoninę i podsmaż na niej cebulę. l Dodaj soję, ciecierzycę, podsmaż i podlej wywarem z soi. Dodaj wszystkie warzywa, grzyby, potem przyprawę warzywną, czosnek, keczup i ugotuj na małym ogniu.

Kiedy warzywa i grzyby zmiękną, zagęść zasmażką z masła i mąki tortowej. Ugotuj do miękkości.Dopraw solą, pieprzem, bazylią, cząbrem i octem estragonowym. Podawaj z chlebem lub tostami.

Dowiedz się więcej na temat: Soja | soja z warzywami

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje