Przejdź na stronę główną Interia.pl

Soczyste owoce lata

Już czas na pyszne ciasta z owocami sezonowymi.

Sernik z truskawkami

Składniki na 16 porcji:

Reklama

Na ciasto: 1 i 1/2 szklanki mąki, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 5 łyżek masła, 5 łyżek cukru, jajko, 3 łyżki bułki tartej

Na masę serową: 4 jajka, budyń śmietankowy, 3/4 kostki margaryny, 3/4 szklanki cukru, 1/2 kg mielonego twarogu, 2 krople aromatu waniliowego, 10 dag rodzynek, 30 dag truskawek, 2 galaretki truskawkowe, bita śmietana

Przygotowanie:

1. Przesianą mąkę i proszek do pieczenia połącz z masłem, cukrem i jajkiem. Zagnieć ciasto na gładką masę. Zawiń je w folię i wstaw do lodówki na pół godziny.

2. Blachę lub tortownicę posmaruj tłuszczem i posyp tartą bułką. Ciasto rozwałkuj, wyłóż na blachę tak, by wylepić nim brzegi.

3. Jajka umyj, oddziel żółtka od białek. Miękką margarynę utrzyj z cukrem dodając kolejno 4 żółtka, a także ser, budyń i aromat waniliowy. Całość dokładnie zmiksuj. Z białek ubij pianę i dodaj do masy serowej, delikatnie wymieszaj. Rodzynki zalej wrzątkiem, osącz, oprósz mąką, dodaj do masy i wyłóż ją na spód ciasta. Piecz godzinę w 170° C.

4. Truskawki umyj razem z szypułkami, które usuń dopiero po umyciu i osuszeniu owoców. Każdą truskawkę przekrój na pół. Ułóż je na wierzchu ciasta. Zagotuj litr wody, rozpuść w niej galaretki i ostudź. Tężejącą galaretką zalej owoce. Odstaw na godzinę do lodówki. Ciasto udekoruj bitą śmietaną i listkami świeżej mięty lub ozdobami w kształcie liści.

Przygotowanie (bez czasu oczekiwania): 60 minut

Porcja: 360 kalorii

Placek orzechowo-malinowy

Składniki na 12 porcji: 30 dag mąki, 20 dag margaryny, jajko, 10 dag mielonych orzechów, 10 dag cukru pudru, otarta skórka cytryny, 50 dag malin, bita śmietana, cukier puder do posypania, kilka całych orzechów do dekoracji

Przygotowanie:

1. Mąkę przesiej przez sitko, by ją napowietrzyć. Dodaj margarynę i posiekaj ją szerokim nożem, aż powstaną drobne grudki. Uformuj z niej kopczyk, pośrodku zrób dołek, rozbij jajko wprost do niego. Wymieszaj delikatnie palcami. Dodaj mielone orzechy, cukier i skórkę z cytryny. Szybko zagnieć ciasto, sprawdzając, by wszystkie składniki dokładnie się połączyły. Uformuj z ciasta kulę, owiń ją folią spożywczą i odłóż na godzinę do lodówki, a najlepiej na całą noc.

2. Tortownicę lub blachę wysmaruj tłuszczem. Połóż na niej kulę z ciasta. Delikatnie dociskając palcami, rozciągaj ciasto, aż pokryjesz nim całą formę. Zrób podwyższony i szeroki brzeg, wyrównaj powierzchnię. Całą powierzchnię ciasta ponakłuwaj delikatnie widelcem. Wstaw formę do piekarnika i piecz 30 minut na złoty kolor w temperaturze 180° C. Wyjmij i odstaw do wystudzenia.

3. Maliny przejrzyj, dokładnie umyj i osącz na gęstym sitku. Wyłóż je na upieczony i przestudzony spód. Posyp z wierzchu cukrem pudrem. Udekoruj bitą śmietaną dookoła owoców. Deskę z ciastem lub paterę, na której podajesz ciasto, udekoruj malinami i orzechami.

Przygotowanie (bez czasu oczekiwania): 60 minut

Porcja: 460 kalorii

Brzoskwiniowy przekładaniec

Składniki na 12 porcji: 4 jajka, 20 dag masła, 3/4 szklanki cukru, szklanka mąki, łyżeczka proszku do pieczenia, 4 brzoskwinie lub nektarynki, 2 łyżki oleju oraz 2 łyżki bułki tartej do posmarowania formy do pieczenia, łyżeczka żelatyny, szczypta soli

Przygotowanie:

1. Jajka umyj, oddziel białka od żółtek. Białka ubij ze szczyptą soli na sztywną pianę, później dodawaj stopniowo cukier i dalej ubijaj. Dodawaj po jednym żółtku i po łyżce masła, cały czas ubijając. Mąkę wymieszaj z proszkiem do pieczenia i dodawaj porcjami do ubitych jajek, cały czas mieszając.

2. Brzoskwinie lub nektarynki umyj, dokładnie je osusz. Zwróć uwagę, by owoce były dojrzałe, ale lekko twardawe. Jeśli będą zbyt miękkie, mogą się rozpaść. Pokrój je na plastry. Zamiast świeżych owoców możesz do ciasta użyć brzoskwiń z puszki, tylko dokładnie osącz je z zalewy (możesz nawet lekko osuszyć je ściereczką), a następnie pokrój je na niewielkie i cienkie plasterki.

3. Formę wysmaruj tłuszczem i wysyp bułką tartą. Wlej ciasto do formy i ułóż na wierzchu pokrojone brzoskwinie lub nektarynki.

4. Ciasto piecz w piekarniku nagrzanym do temperatury 180° C około 40 minut. Po upieczeniu wystudź. Rozpuść w wodzie żelatynę, poczekaj, aż trochę stężeje i posmaruj nią owoce na wierzchu ciasta. Odstaw do stężenia. Przed podaniem pokrój na porcje.

Przygotowanie: 75 minut

Porcja: 360 kalorii

Jagodowy piegusek

Składniki na 12 porcji: 30-40 dag świeżych jagód, 20 dag masła lub margaryny, szklanka cukru pudru, 4 jajka, 2 szklanki mąki pszennej, 2 czubate łyżki mąki ziemniaczanej, łyżeczka proszku do pieczenia, aromat lub cukier wanilinowy, bułka tarta i tłuszcz do formy

Przygotowanie:

1. Jagody przebierz, dokładnie umyj i osącz na sitku. Masło lub margarynę utrzyj mikserem na krem z dodatkiem 3/4 szklanki cukru pudru. Ucierając, wbijaj po jednym jajku. Następnie dodaj mąkę pszenną i ziemniaczaną (jedną łyżeczkę mąki ziemniaczanej zachowaj) oraz proszek do pieczenia i aromat lub cukier wanilinowy. Całość dokładnie wymieszaj, uważając, by wszystkie składniki się połączyły. Ciasto odstaw na 15 minut w ciepłe miejsce.

2. Blachę starannie wysmaruj tłuszczem, wysyp bułką tartą lub mąką. Jagody wymieszaj z pozostałą mąką ziemniaczaną. Połowę jagód wsyp do ciasta i delikatnie wymieszaj. Wyłóż ciasto do przygotowanej wcześniej blachy. Posyp resztą jagód i leciutko zamieszaj łyżką, by jagody nie były tylko na wierzchu ciasta. Wstaw blachę z ciastem do uprzednio nagrzanego piekarnika i piecz około 45 minut w temperaturze 180° C.

3. Przed podaniem posyp placek resztą cukru pudru. Możesz serwować go na ciepło z dodatkiem lodów waniliowych lub na zimno: z kleksem bitej śmietany posypanej płatkami czekolady. Ciasto możesz też urozmaicić, dodając morele lub brzoskwinie.

Przygotowanie: 60 minut

Porcja: 360 kalorii

Świat i Ludzie 26/2011

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje