Przejdź na stronę główną Interia.pl

Smaki spiżarni: jarmuż

Popularne przed wojną warzywo wraca na stoły.

Nazywany jest kapustą liściastą lub bezgłową - ponieważ przypomina kapustę i należy do tej samej rodziny warzyw co ona. Ale w smaku i obróbce termicznej zbliżony jest do szpinaku. Jarmuż uważany jest za jedno z najzdrowszych warzyw. Ma mnóstwo prozdrowotnych substancji, w tym m.in. działających przeciwzapalnie, antynowotworowo, sporo witaminy C (więcej ma jedynie papryka i natka pietruszki).

Reklama

Sezon na jarmuż rozpoczyna się we wrześniu i trwa nawet zimą, bo jest on odporny na niskie temperatury, rośnie nawet pod śniegiem.

A przemrożenie jarmużu powoduje, że zyskuje on na smaku! Traci charakterystyczną goryczkę, staje się delikatniejszy. Dlatego jarmuż warto też mrozić.

Młode listki możemy jeść surowe.

Na przykład położyć na kanapkę lub dodać do sałatki. Wybornym dodatkiem do dań mięsnych będzie sałatka z jarmużu z odrobiną oliwy z oliwek, cytryny i czosnku. Starsze, większe liście stają się skórzaste, łykowate, dlatego trzeba je poddać obróbce termicznej (usuwamy wcześniej grube, twarde łodyżki). Jarmuż możemy blanszować, gotować, smażyć, dusić, zapiekać.

Świetna będzie zupa jarmużowa, do której warto dodać także fasolę, kawałeczki boczku oraz pikantnej kiełbaski chorizo.

Wybornie smakuje zestawiony z mięsem.

Dobrze komponuje się z podsmażoną białą kiełbasą, pieczoną kaczką, ale też rybami i małżami. Najprostszy dodatek do dań obiadowych to jarmuż duszony z czosnkiem czy cebulką na oliwie z oliwek, który możemy podlać śmietaną czy jogurtem (jak szpinak) lub bulionem warzywnym. Zaś jarmuż podsmażony z czosnkiem, połączony z fetą będzie wyśmienitym farszem do pierogów lub naleśników. Liście jarmużu sparzone wrzątkiem mogą zastąpić liście kapusty podczas przygotowywania gołąbków. Zmiksowany w blenderze jarmuż może być dodatkiem do zup, zapiekanek, makaronu czy pożywnych koktajli warzywnych (np. z burakiem, pomidorami) i owocowych (np. z ananasem, jabłkiem).

Liście jarmużu zamienimy w chrupiące czipsy.

Wystarczy przygotować je jak do duszenia - umyć, wysuszyć, porwać na mniejsze kawałki. Następnie skropić olejem wymieszanym z solą i przyprawami, np. chili, wędzoną lub słodką papryką, ułożyć na blasze i upiec w piekarniku, aż będą chrupkie (5-10 min w temp. ok. 150ºC). Wymagających smakoszy mogą urzec lody bananowo-jarmużowe. Wystarczy wcześniej zamrożone plasterki banana zmiksować z liśćmi jarmużu (też mogą być mrożone), odrobiną mleka kokosowego oraz gałązkami świeżej mięty.

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje