Przejdź na stronę główną Interia.pl

Smaki letnich podróży

Ruszaj z nami popróbować najsłynniejszych dań z różnych krajów. Od tego w końcu są wakacje!

Hiszpańska paella z krewetkami

Składniki na 4 porcje: 1 szklanka ryżu arborio, 4 cienkie plastry szynki suszonej, 15 krewetek, 1 czerwona papryka, 1 cukinia, 1 cebula, 20 dag zielonej fasolki, 1 pęczek zielonych szparagów, 3 ząbki czosnku, 1 łyżka oliwy, 2 szklanki bulionu, sól, pieprz, szczypta szafranu.

Reklama

Rozgrzać oliwę w głębokiej patelni. Paprykę oczyścić, przekroić na ćwiartki, podsmażać, aż skórka się przypali. Paprykę zdjąć z patelni, obrać. Na patelnię wrzucić cebulę i cukinię, pokrojone w półplasterki, posiekany czosnek i oczyszczoną fasolkę.

Ryż opłukać, wsypać na patelnię, podsmażyć, doprawić solą i pieprzem. Wlać gorący bulion, zamieszać raz i zostawić, aż płyn się wchłonie. Ryż może się lekko przypiec od spodu.

Szafran namoczyć, wlać do ryżu. Szparagi umyć, pokroić, dodać razem z papryką i szynką. Dusić do miękkości szparagów


Grecka musaka

Składniki na 6-8 porcji: 3 bakłażany, 3 duże ugotowane ziemniaki, 1 puszka pomidorów, 1 cukinia, 1 cebula, 6 ząbków czosnku, sól, pieprz, oregano, 3-4 łyżki oliwy. Biały sos: 4 łyżki masła, 4 łyżki mąki, 2 szklanki mleka, 1/2 szklanki tartego żółtego sera, gałka muszkatołowa.

Bakłażany umyć, pokroić w plastry, usmażyć na oliwie z solą i pieprzem. Cebulę i czosnek zeszklić na oliwie. Dodać pokrojoną w kostkę cukinię i pomidory. Dusić razem do miękkości. Doprawić solą, pieprzem i oregano. Ziemniaki pokroić w plastry.

Mąkę przesmażyć na maśle na złoto, zalać mlekiem i podgrzewać, mieszając, żeby nie było grudek, aż sos zgęstnieje. Otrzymany biały sos beszamelowy ostudzić, doprawić solą, pieprzem, gałką muszkatołową. Dodać starty ser, wymieszać.

Ziemniaki ułożyć warstwą w naczyniu żaroodpornym, na to bakłażany, sos pomidorowy i kolejny raz to samo, do wyczerpania składników. Całość zalać beszamelem i zapiekać w temp. 180°C przez ok. 30 minut, aż wierzch się ładnie zezłoci.

Włoskie risotto z groszkiem

Składniki na 4 porcje: 1/2 kg dyni, 1 szklanka groszku zielonego (świeżego lub mrożonego), 1 szklanka ryżu arborio (o okrągłych ziarnach), 1/2 szklanki białego wina, 2 szklanki bulionu, 1 cebula, 3 łyżki masła, sól, pieprz, bazylia, 5 dag startego parmezanu.

Cebulę i dynię oczyścić, cebulę pokroić w drobną kostkę, zeszklić na rozpuszczonym maśle. Pokroić dynię w niewielką kostkę, dodać do cebuli.

Ryż dobrze opłukać, dorzucić do cebuli z dynią, mieszać, chwilę podsmażyć, aż stanie się szklisty. Wlać wino, gdy odparuje, wlać chochlę gorącego bulionu.

Ryż stale mieszać, by się nie przypalił. Kiedy wchłonie płyn, dolewać kolejne porcje bulionu. Gotować, aż ryż będzie miękki. Wrzucić groszek, chwilę poddusić (ma być jędrny). Ryż nie powinien się rozkleić, ale potrawa ma lekko "pływać" na talerzu. Doprawić.

Arabski falafel

Składniki na 4-6 porcji: 30 dag ciecierzycy, 1 cebula, 2 ząbki czosnku, po 1/2 pęczku natki pietruszki i kolendry, sól pieprz, mielony kumin, ewentualnie 1 jajko i tarta bułka, tłuszcz do smażenia.

Ciecierzycę namoczyć przez noc. Następnego dnia, gdy podwoi objętość, starannie przepłukać i odcedzić.

Ziarna zmielić w maszynce do mielenia mięsa razem z cebulą i czosnkiem. Zieleninę umyć, osuszyć, posiekać (część odłożyć), dodać do masy, wymieszać, doprawić do smaku.

Formować kotleciki. Jeśli nie będą się chciały sklejać, dodać jajko i bułkę tartą. Na rozgrzanej patelni rozgrzać porcję tłuszcz i smażyć kotleciki na złoty kolor z obu stron, odsączyć na ręczniku, udekorować zieleniną.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje