Przejdź na stronę główną Interia.pl

Słodkie maleństwa

Właśnie teraz mandarynki są najsmaczniejsze, a desery z nich wprost bajeczne.

Mandarynkowy blok

Składniki na 12 porcji: 1 kg słodkich i soczystych mandarynek, 30 dag orzechów włoskich, 5 czubatych łyżek cukru, 10 dag mąki kukurydzianej, 1/2 łyżeczki cynamonu, 2 jajka, szczypta soli, tłuszcz do formy, 10 łyżek cukru pudru, łyżka soku świeżo wyciśniętego z cytryny

Reklama

Przygotowanie:

1. Mandarynki obierz ze skórki, usuwając wszystkie pestki oraz białe części owoców. Podziel je na małe cząstki, wrzuć do wysokiego naczynia i zmiksuj blenderem lub przepuść przez maszynkę do mielenia mięsa.

2. Orzechy obierz z łupin, usuń wszystkie twarde części, z wyłuskanych orzechów odłóż kilka do dekoracji, resztę posiekaj drobno lub zmiksuj w blenderze i dodaj do zmielonych mandarynek.

3. Dodaj do masy mąkę kukurydzianą, cukier oraz cynamon. Jajka umyj, rozbij, oddziel żółtka od białek. Żółtka dodaj do mandarynek z orzechami. Wszystkie składniki starannie wymieszaj.

4. Do białek dodaj szczyptę soli, ubij je na sztywną pianę. Następnie połącz ją delikatnie z masą mandarynkową.

5. Wąską blachę posmaruj tłuszczem, posyp tartą bułką. Wyłóż ciasto, wyrównaj i piecz 40 minut w temperaturze 180° C. Po wyjęciu z piekarnika ostudź.

6. Cukier puder zalej 10 łyżkami wrzącej wody, dodaj sok cytrynowy, chwilę gotuj. Odstaw, by lukier lekko przestygł. Następnie posmaruj nim zupełnie wystudzone ciasto. Udekoruj cząstkami mandarynek i orzechami.

Przygotowanie: 45 minut

Porcja: 430 kalorii

Babeczki cytrusowe

Składniki na 4 porcje: 2 jajka, 2 łyżki cukru, 2 łyżki mąki, 2 serki naturalne, 4 łyżki cukru pudru, cukier waniliowy, 2 łyżeczki żelatyny, galaretka pomarańczowa, mandarynki z puszki (ok. 30 dag), 2 mandarynki

Przygotowanie:

1. Jajka umyj, oddziel żółtka od białek. Białka ubij trzepaczką ze szczyptą soli na sztywną pianę, dodawaj po jednym żółtku i łyżce cukru. Na koniec dodaj mąkę i całość dokładnie ubij. Blachę wyłóż pergaminem, wylej na ciasto i wstaw do piekarnika nagrzanego do temperatury 180° C na 20 minut. Zaraz po wyjęciu ciasta, gdy będzie jeszcze ciepłe, wytnij z ciasta krążki i zostaw do ostygnięcia.

2. Przygotuj galaretkę według przepisu na opakowaniu. Gdy przestygnie - odstaw ją do lodówki, by lekko stężała. Serki przełóż do miski, dosyp do nich cukier i cukier waniliowy, dokładnie wymieszaj. Dodaj żelatynę rozpuszczoną według przepisu na opakowaniu. Wymieszaj. Masę wstaw do lodówki na ok. 20 minut.

3. Na dno miseczek włóż mandarynki z puszki, zalej je tężejącą galaretką. Odstaw do lodówki, aż zastygnie. Następnie wyłóż na galaretkę tężejącą masę serową i ponownie wstaw do lodówki do zastygnięcia. Następnie przykryj krążkami ciasta biszkoptowego, odwróć miseczki do góry dnem i wyjmij z nich babeczki, każdą na osobny talerzyk. Udekoruj listkami mięty i cząstkami świeżych mandarynek.

Przygotowanie (bez czasu chłodzenia): 40 minut

Porcja: 320 kalorii

Naleśniki z mandarynkami

Składniki na 4 porcje: szklanka mąki przennej, 3 jajka, szklanka mleka 3,2 proc., sól, 10 dag masła, olej do smażenia, 20 dag serka homogenizowanego, 4 mandarynki, 1 kieliszek likieru pomarańczowego lub soku pomarańczowego, skórka z pomarańczy, 2 łyżki cukru

Przygotowanie:

1. Mąkę przesiej bezpośrednio do miski, w której będziesz przygotowywała ciasto na naleśniki. Do mąki dodaj szczyptę soli, wlej ciepłe mleko, dokładnie wymieszaj. Jajka wbij do mąki, dolewaj stopniowo wodę. Ilość wody jest zależna od konsystencji ciasta (powinno być płynne i rzadkie). Wszystkie składniki starannie wymieszaj. Możesz to zrobić ręcznie lub mikserem na niskich obrotach tak, by nie było żadnych grudek.

2. Masło roztop na patelni, ostudź i wlej do ciasta. Dokładnie wymieszaj. Odstaw ciasto na naleśniki na pół godziny w ciepłe miejsce.

3. Na patelni rozgrzej olej. Wlewaj odrobinę ciasta, rozprowadź je po całej patelni, przysmaż i przełóż na drugą stronę. Usmaż wszystkie naleśniki.

4. Mandarynki umyj, osusz. Trzy obierz, odrzucając pestki i białe skórki. Zmiksuj owoce z serkiem homogenizowanym i 2 łyżkami cukru na gładką masę. Jedną mandarynkę pokrój w plasterki razem ze skórką. Każdy naleśnik posmaruj masą, zawiń w kopertę. Pokrojone mandarynki smaż chwilę na patelni z obu stron, ułóż je na naleśnikach. Udekoruj skórką pomarańczową.

Przygotowanie: 40 minut

Porcja: 320 kalorii

Krem mandarynkowy

Składniki na 6 porcji: 2 puszki mandarynek w zalewie po 30 dag, 4 łyżeczki żelatyny lub galaretka mandarynkowa, 2 opakowania jogurtu naturalnego (po 100 ml) lub śmietany 18 proc. (po 100 ml), 100 ml śmietany kremówki, 2 łyżeczki cukru pudru, listki świeżej mięty

Przygotowanie:

1. Żelatynę przygotuj według przepisu na opakowaniu. Jeśli deser przyrządzasz z galaretki - użyj połowę wody zalecanej przez producenta. Następnie galaretkę odstaw do ostygnięcia. Mandarynki przelej razem z zalewą do głębokiego naczynia (odłóż kilka cząstek do dekoracji). Dolej jogurt lub śmietanę, chwilę miksuj blenderem. Następnie dolej żelatynę lub ostudzoną galaretkę, dokładnie wymieszaj.

2. Do deseru możesz też zamiast żelatyny dodać kaszę mannę: 10 dag kaszy manny ugotuj w 1 i 1/2 szklanki mleka, mieszając, by kasza nie przywarła do dna. Gdy będzie miękka, zdejmij ją z ognia, ostudź i zmiksuj z mandarynkami w zalewie.

3. Deser mandarynkowy rozlej do pucharków i wstaw na co najmniej 2 godziny do lodówki. Podawaj, gdy mus dobrze stężeje. Bitą śmietanę przygotuj tuż przed podaniem deseru. Śmietanę kremówkę wlej do wysokiego naczynia, dodaj cukier puder, ubij śmietanę mikserem lub ubijaczką na sztywną pianę. Pucharki z deserem udekoruj cząstkami mandarynek, listkami świeżej mięty i różyczkami z bitej śmietany.

Przygotowanie (bez czasu chłodzenia): 15 minut

Porcja: 310 kalorii

Świat i Ludzie 5/2011

Dowiedz się więcej na temat: mandarynka | deser | kuchnia

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje