Przejdź na stronę główną Interia.pl

Pyszne dania wielkopostne

Oto kilka przepisów na proste, postne i niedrogie potrawy.

Pulpeciki rybne

Składniki na 4 porcje: 70 dag filetów rybnych, jajko, szklanka mleka lub wody, czerstwa bułka kajzerka, cebula, 1/2 pęczka natki pietruszki, sok z cytryny, sól, pieprz, włoszczyzna (bez kapusty), listek laurowy, po kilka ziarenek pieprzu czarnego i ziela angielskiego, 4 łyżki mąki, kalafior, strąk czerwonej papryki, 2 łyżki dowolnych

Reklama

kiełków

Przygotowanie:

1. Włoszczyznę obierz, umyj, pokrój na mniejsze kawałki i włóż do garnka. Zalej wodą, dodaj listek laurowy, ziarenka czarnego pieprzu i ziela angielskiego. Gotuj na niewielkim ogniu pod przykryciem, aż warzywa będą miękkie.

2. Czerstwą kajzerkę namocz w mleku lub w wodzie. Filety dokładnie umyj, osusz i skrop sokiem z cytryny. Następnie ryby zmiel w maszynce do mięsa wraz z odciśniętą bułką kajzerką. Do masy dodaj startą na tarce lub bardzo drobno poszatkowaną cebulę, a także jajko, drobno posiekaną natkę pietruszki, sól i pieprz. Wszystko delikatnie wymieszaj dłońmi. Dobrze wyrobiona masa nie powinna kleić się ani do rąk, ani do miski. Z tak przygotowanej masy formuj zwilżonymi dłońmi małe kuleczki i obtaczaj je w mące. Następnie pulpeciki wrzucaj do wrzącego wywaru i gotuj na małym ogniu ok. 15 minut.

3. Kalafiora dokładnie umyj i podziel na małe różyczki. Ugotuj w osolonej i lekko posłodzonej wodzie. Paprykę przekrój na pół, usuń gniazda nasienne, umyj, osusz i pokrój w paseczki.

4. Pulpety osącz z bulionu. Podawaj z ugotowanym kalafiorem, udekorowane kiełkami i paskami czerwonej papryki.

Przygotowanie: 40 minut

Porcja: 180 kalorii

Ziemniaczane kotleciki

Składniki na 4 porcje:

Na kotlety: 80 dag ziemniaków, cebula, 2 jajka, 5 łyżek mąki, 2 łyżki twarogu, 2 łyżki startego sera gouda, olej, sól, pieprz, gałka muszkatołowa, bułka tarta

Ponadto: 1 kg białej kapusty, 2 cebule, 2 kwaśne jabłka, łyżka mąki, sól, pieprz, kminek, ocet winny, 3-4 łyżki oleju, szklanka wody, łyżka słodkiej papryki, szczypiorek, 1/2 czerwonej papryki

Przygotowanie:

1. Kapustę obierz z zewnętrznych liści i pozbaw grubych włókien. Poszatkuj, oprósz solą i odstaw na 10 min. Po tym czasie kapustę zalej wrzątkiem i osącz na sicie. Cebule posiekaj, jabłka obierz, usuń gniazda nasienne, pokrój w cząstki. Paprykę pokrój w kostkę. Na oleju podsmaż cebulę. Gdy się zeszkli, dodaj osączoną kapustę i pokrojone jabłka. Całość zalej szklanką wody i duś do miękkości. Zrób zasmażkę i rozprowadź ją wywarem z kapusty, zagotuj i połącz z kapustą. Dodaj kminek, słodką paprykę, sól, pieprz i ocet. Zagotuj raz jeszcze. Posyp siekanym szczypiorkiem i pokrojoną w kosteczkę papryką.

2. Ugotowane ziemniaki przeciśnij przez praskę. Dodaj posiekaną cebulę, jajka, twaróg, mąkę i starty ser gouda. Przypraw solą, pieprzem i gałką. Uformuj 8 kotlecików i obtocz w bułce tartej. Smaż na oleju z każdej strony 4-5 min.

3. Gotowe kotleciki podawaj na ciepło z duszoną kapustą. Potrawę możesz udekorować zieleniną.

Przygotowanie: 50 minut

Porcja: 360 kalorii

Pierogi ze szpinakiem

Składniki na 6 porcji: 50 dag mąki pszennej, szklanka gorącej wody, łyżka oleju, szczypta soli, 50 dag mrożonego szpinaku, cebula, 2 ząbki czosnku, opakowanie sera feta, 2 łyżki masła, sól, pieprz, gałka muszkatołowa

Przygotowanie:

1. Przesiej mąkę do dużej miski, dodaj szczyptę soli i powoli dolewaj zagotowaną wrzącą wodę, cały czas mieszając łyżką. Na koniec wlej olej. Gęstą masę przełóż na posypaną mąką stolnicę i starannie zagnieć, aż ciasto stanie się gładkie i nie będzie się kleić. Gdy przestygnie, uformuj z ciasta kulę, włóż do miski, przykryj i odstaw na 30 minut, by nieco "odpoczęło".

2. Szpinak rozmroź. W rondelku roztop masło, dodaj posiekaną cebulę i smaż, aż się zeszkli. Dodaj szpinak i mieszając gotuj, aż odparuje woda. Przestudź, dodaj pokruszoną fetę, przeciśnięty przez praskę czosnek, dopraw pieprzem, gałką muszkatołową. Ostrożnie z solą - ser feta jest słony! Całość wymieszaj.

3. Ciasto podziel na dwie porcje i rozwałkuj każdą na placek o grubości ok. 2 mm. Szklanką wykrawaj okrągłe placuszki, na środek nakładaj farsz i dokładnie zlepiaj brzegi.

4. Pierogi wrzucaj do osolonej wrzącej wody. Po wypłynięciu gotuj je jeszcze 2-3 minuty. Odcedź i podawaj natychmiast polane roztopionym masłem lub jogurtem z ziołami.

Przygotowanie (bez czasu oczekiwania): 60 minut

Porcja: 270 kalorii

Makaronowa zapiekanka

Składniki na 4 porcje: 50 dag makaronu (np. świderki), ale mogą też być rurki lub muszelki, 1 kg kiszonej kapusty, 1 kg pieczarek, 2 cebule, kminek, sól, pieprz, olej do smażenia, 30 dag twardego żółtego sera, pikantne sosy: keczup, chili lub sos z czerwoną pastą curry, natka pietruszki

Przygotowanie:

1. Makaron ugotuj w dużej ilości wrzącej osolonej wody zgodnie z przepisem na opakowaniu, odcedź i przestudź. Ponieważ makaron będzie jeszcze zapiekany, powinien być lekko twardy (al dente). Żółty ser zetrzyj na tarce o grubych oczkach.

2. Kiszoną kapustę pokrój (jeśli kapusta jest bardzo kwaśna, możesz ją opłukać), dodaj odrobinę kminku, ugotuj w niewielkiej ilości wody i odcedź. Pieczarki oczyść, pokrój w plasterki (nie musisz ich myć, wystarczy zdjąć z nich skórkę). Cebule obierz, pokrój w drobną kostkę. Na patelni rozgrzej olej, wrzuć cebulę i smaż, aż stanie się szklista. Dodaj pieczarki i smaż mieszając, by odparował z nich sok. Pod koniec smażenia przypraw niewielką ilością soli i pieprzu, dodaj kapustę i duś chwilę razem pod przykryciem.

3. Na żaroodporne talerze przełóż ugotowany makaron, na nim równomiernie rozłóż kapustę z pieczarkami. Wierzch potrawy posyp startym żółtym serem. Tak przygotowane porcje wstaw do kuchenki mikrofalowej lub piekarnika i zapiekaj, aż ser się roztopi (ok. 15 minut w temperaturze 180° C). Podawaj z ostrym sosem i zieleniną.

Przygotowanie: 60 minut

Porcja: 410 kalorii

Świat i Ludzie 14/2011

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje