Reklama

Reklama

Owoce egzotyczne tanie i zdrowe

Źródło witamin na zimę i przednówek.

Nazywane są również owocami tropikalnymi. Nie są już tak egzotyczne (czyli niespotykane), ponieważ często goszczą na naszych stołach. Można je kupić przez cały rok - nie tylko sezonowo. Tropikalne owoce mają teraz więcej witamin niż rodzime. To ważne zwłaszcza zimą, kiedy z owoców polskich dostępne są tak naprawdę tylko jabłka. W lutym czy w marcu mają już niewiele witamin.

Reklama

Część z owoców egzotycznych (np. ananasy, papaja) charakteryzuje się również dużą zawartością enzymów pobudzających trawienie i przemianę materii, co może być wykorzystane w dietach odchudzających. Owoce tropikalne zachwycają zapachem, smakiem, kolorami. Wszystkie są doskonałym źródłem przede wszystkim witaminy C, beta-karotenu, a także potasu, flawonoidów i błonnika. Wiele z owoców egzotycznych zawiera substancje, które są badane przez naukowców pod kątem ich działania przeciwnowotworowego.

Owoce egzotyczne można jeść osobno, jako deser czy przekąskę, ale przyrządza się z nich także soki lub dżemy. Mogą być dodatkiem do sałatek lub podkreślać smak mięsa albo ryb (np. znany sos z mango).

Owoce tropikalne przebywają daleką drogę nim dotrą do sklepów. Dlatego muszą być pokryte specjalnymi preparatami, które zapobiegną ich psuciu. Z tego powodu bardzo ważne jest, by przed jedzeniem owoców dobrze je umyć, nawet jeśli potem trzeba obrać je ze skórki. Można nawet owoce sparzyć - większości to nie zaszkodzi.

Nie kupuj nigdy owoców w ciemno, bo zachwycił cię kolor czy zapach. Zawsze dowiedz się jak najwięcej o tym owocu. Sprzedawcy nie zawsze wiedzą, co sprzedają, warto więc poszukać informacji.

Niektóre owoce mogą uczulać. Musisz zrezygnować z ich jedzenia, jeśli pojawi się swędzenie i opuchlizna warg, wysypka czy ból brzucha.

Mango

Pochodzi z Indii. Ma kolor zielony, żółty lub czerwony. Jest źródłem witamin A i C, potasu oraz błonnika. Obniża poziom cholesterolu i cukru, dzięki czemu zapobiega cukrzycy. Wystarczy obrać je ze skórki, usunąć duże pestki i już nadaje się do jedzenia. Ma ożywczy smak. Nadaje się do przyrządzania sosów oraz koktajli.

Granat

Ma wielkość jabłka i czerwony, głęboki kolor. Jest niezwykle bogaty w błonnik oraz antyoksydanty. Jadalne są tylko nasiona granatowca. Można dodawać je do sałatek, jogurtów oraz deserów. Sok z granatu jest nie tylko bardzo smaczny, ale także zdrowy, m.in. łagodzi problemy trawienne. Wiele badań potwierdza jego skuteczność w zapobieganiu rozwojowi raka.

Persymona

Inna jej nazwa to owoc kaki. Pochodzi z Japonii i Chin. Jest doskonałym źródłem witaminy A, zawiera też witaminę C, a także wiele związków fitochemicznych, które działają przeciwutleniająco, rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika oraz fenoli. Obniża poziom cholesterolu, a wyciąg z niej pomaga zwalczyć białaczkę. Persymonę należy kupować z zielonymi listkami na wierzchu. Przechowuje się ją w lodówce.

Marakuja

Aromatyczne, fioletowe, czerwone lub żółte owoce są doskonałym źródłem witamin C i A oraz potasu i błonnika. Jeden owoc zawiera tylko 16 kalorii. Marakuję można jeść na surowo, z pestkami lub bez. Dodaje się ją do sałatek owocowych, jogurtów i deserów. Marakuję można także podawać jako dodatek do kurczaka, wieprzowiny lub ryby.

Kumkwat

Jest jedynym owocem cytrusowym, który ma miękką, jadalną skórkę. Pochodzi z Azji. Jest bogaty w potas, magnez, fosfor i wapń, a także witaminę C i E, prowitaminę A (beta-karoten). Kumkwat to również źródło błonnika. Ma niewiele kalorii, w 100 g znajduje się ich tylko 71.

Papaja

Pochodzi z Ameryki Środkowej. Ma słodki miąższ i pestki, które można jeść. Jest cennym źródłem witaminy C oraz potasu. Zawiera również enzym - papainę - który pomaga w trawieniu białek. Jeden owoc zawiera około 118 kalorii. Można też kupić sok z papai.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje