Reklama

Reklama

Młode ziemniaki

Już są! Delektujmy się ich niepowtarzalnym smakiem.

Szaszłyki ziemniaczane

Składniki na 5 sztuk: 20 sztuk małych młodych ziemniaków, 10 cienkich plasterków boczku, 10-15 pomidorków koktajlowych, kilkanaście listków świeżej szałwii, sól, pieprz

Reklama

Przygotowanie:

1. Ziemniaki dobrze wyszoruj szczoteczką pod bieżącą wodą. Jeśli mają cienką skórkę nie musisz ich obierać. Jeśli skórka jest grubsza, możesz ją delikatnie zeskrobać ostrym nożykiem lub obieraczką do jarzyn. Ziemniaki starannie wypłucz i włóż do osolonej wody. Zagotuj, zmniejsz gaz i gotuj pod przykryciem do miękkości, jeszcze ok. 20 minut. Po ugotowaniu odcedź i pozostaw do zupełnego ostygnięcia.

2. Plasterki boczku przekrój na pół i owijaj nimi ziemniaki. Pomidorki przekrój na pół. Ziemniaki i pomidory nadziewaj na szpadki przetykając listkami szałwii. Całość oprósz pieprzem i solą pamiętając jednak, że boczek może być dość słony.

3. Szaszłyki smaż na patelni w niewielkiej ilości oleju, upiecz w piekarniku lub na grillu. Podawaj od razu z sosem majonezowym lub jogurtowym. Szaszłyki smakują wybornie z młodą kapustą. W tym celu kapustę drobno poszatkuj, zalej odrobiną wody, dopraw solą i pieprzem, dodaj posiekany pęczek koperku, duś pod przykryciem 30 minut. Następnie odkryj, by odparowała woda i dodaj łyżkę masła. Mieszając duś jeszcze kilka minut. Podawaj gorącą do szaszłyków.

Przygotowanie: 40 minut

Porcja: 320 kalorii

Zapiekanka ze szpinakiem

Składniki na 4 porcje: kilogram młodych ziemniaków, 80 dag świeżego szpinaku, 2 małe cebule, 2 ząbki czosnku, 1/2 kg mielonego wieprzowego mięsa, 10 dag żółtego sera w plastrach, sól, świeżo mielony czarny pieprz, gałka muszkatołowa, 2 łyżki oleju, łyżka masła

Przygotowanie:

1. Ziemniaki umyj i wyszoruj. Gotuj je w mundurkach pod przykryciem ok. 20 min. Odczekaj, aż wystygną, zdejmij skórkę i pokrój w plasterki.

2. Szpinak opłucz, usuń łodygi, zostaw same liście. Cebule i czosnek obierz. Cebule pokrój w drobną kostkę, czosnek przeciśnij przez praskę. Na patelni rozgrzej łyżkę oleju, wrzuć połowę posiekanej cebuli i czosnek, smaż chwilę, cały czas mieszając. Dodaj opłukane liście szpinaku, przypraw solą, pieprzem i gałką muszkatołową. Smaż kilka minut, aż staną się ciemnozielone. Następnie przełóż szpinak do innego naczynia, a na patelnię wlej łyżkę oleju i wrzuć pozostałą cebulę. Gdy się przysmaży, dodaj mielone mięso. Rozgnieć je lekko widelcem, dopraw solą i pieprzem. Przykryj i duś 15 min na wolnym ogniu. Aby mięso się nie rozpadało, możesz dodać nieco wody. Następnie zdejmij z ognia i przestudź.

3. Żaroodporną formę posmaruj masłem. Na dnie ułóż warstwę mielonego mięsa, na niej warstwę ziemniaków, a następnie szpinak. Na wierzchu ułóż plasterki żółtego sera. Zapiekaj około 30 minut w temperaturze 180° C. Podawaj z sałatą i zielonymi ogórkami.

Przygotowanie: 40 minut

Porcja: 415 kalorii

Nadziewane łódeczki

Składniki na 4 porcje: kilogram młodych dużych ziemniaków, 30 dag świeżego lub mrożonego zielonego bobu, 15 dag pomidorków koktajlowych, kilka gałązek szczypiorku, 3 łyżki oliwy z oliwek, sól, kolorowy pieprz

Przygotowanie:

1. Bób opłucz, osącz i gotuj w osolonej wodzie wg przepisu na opakowaniu. Odcedź, w razie potrzeby obierz ze skórki. W tym samym czasie ugotuj ziemniaki w osolonej wodzie (obrane lub w mundurkach). Ostudź, a następnie każdy przekrój na pół i delikatnie wydrąż środek.

2. Pomidory sparz wrzątkiem, a gdy nieco przestygną obierz ze skórki. Następnie pokrój je na połówki lub ćwiartki. Pokrojone pomidorki wymieszaj z bobem, dopraw solą i mielonym kolorowym pieprzem, skrop odrobiną oliwy i wymieszaj. Wkładaj po kilka łyżek farszu do wydrążonych ziemniaczanych łódeczek. Ziemniaki ułóż na blasze, wstaw do piekarnika nagrzanego do temperatury 200° C, zapiekaj ok. 20 minut. Podawaj od razu udekorowane gałązkami szczypiorku.

3. Do zapiekanych ziemniaków podaj smażone na maśle krewetki z sałatą: kilka królewskich mrożonych krewetek zanurz na 2 minuty w zimnej wodzie lub opłucz pod bieżącą wodą. W rondelku rozgrzej łyżkę masła i łyżeczkę oleju, wrzuć kilka plasterków świeżego czosnku i krewetki. Smaż około 10 minut. Na koniec skrop sokiem z cytryny. Podawaj na liściach sałaty lodowej.

Przygotowanie: 30 minut

Porcja: 360 kalorii

Wiosenna zupa ziemniaczana

Składniki na 4 porcje: 1/2 kilograma młodych ziemniaków, 2 pomidory, 3 marchewki, seler, 1/2 pęczka bazylii lub natki pietruszki, mała cebula, ząbek czosnku, mała cukinia, kostka rosołowa, 3 łyżki masła, sól, pieprz, listek laurowy

Przygotowanie:

1. Pomidory sparz, poczekaj, aż ostygną, obierz ze skórki, a następnie pokrój w kostkę. Wrzuć do rondelka łyżeczkę masła i smaż na nim pomidory kilka chwil, potem odstaw.

2. Cebulę posiekaj, czosnek przeciśnij przez praskę. Marchewkę i selera obierz i pokrój w kostkę. Z cukinii odetnij końce, ale nie obieraj jej ze skórki, lecz pokrój w całości na plasterki. Ziemniaki oskrob ostrym nożem, umyj i pokrój w kostkę.

3. W garnku roztop dwie łyżki masła, wrzuć cebulę i czosnek, smaż chwilę. Dodaj marchewkę, seler, smaż kilka minut razem. Następnie zalej 1/2 litra wrzątku, dodaj kostkę rosołową, przypraw solą i pieprzem. Pamiętaj, że kostki rosołowe mają dużo soli! Dodaj do zupy listek laurowy, kilka ziarenek ziela angielskiego, zagotuj, zmniejsz ogień i gotuj pod przykryciem około 20 minut. W razie potrzeby dolej wody.

4. Po tym czasie dodaj pokrojone w kostkę ziemniaki i cukinię i gotuj jeszcze 10 minut. Następnie dodaj usmażone na maśle pomidory. Całość gotuj kilka minut. Pod koniec gotowania dodaj do zupy świeżą bazylię (możesz ją zastąpić natką pietruszki). Zupę podawaj z pieczywem.

Przygotowanie: 40 minut

Porcja: 280 kalorii

Świat i Ludzie 20/2011

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje