Reklama

Reklama

Kuskus: gwiazda północnej Afryki

Kasza kuskus nie jest...kaszą. Smakuje wybornie z różnymi dodatkami. I przypomina gorące wakacje.

Kuskus z patelni

Reklama

Składniki na 4 porcje: 2 łyżeczki bulionu instant, 25 dag kaszy kuskus, 5 dag rodzynek, 2 średniej wielkości marchewki, 2 małe cukinie, 1 mały bakłażan, 50 dag szynki wieprzowej, 2 łyżki oliwy, sól, pieprz, 1/2 pęczka świeżej mięty, 1 łyżka posiekanego świeżego tymianku, kubeczek jogurtu naturalnego

1. Zagotuj 350 ml wody z bulionem. Zdejmij garnek z ognia, wsyp kaszę, zamieszaj, przykryj i odstaw na 6 minut.

2. W tym czasie obierz marchewkę i pokrój ją w plastry, cukinię - w półplasterki, a bakłażana - w ćwierćplasterki.

3. Mięso starannie opłucz pod bieżącą wodą, osusz i pokrój w średniej wielkości kostkę.

4. Do jogurtu dodaj posiekany tymianek, szczyptę soli oraz pieprzu i wymieszaj.

5. Na patelni dobrze rozgrzej oliwę i szybko obsmaż mięso. Oprósz solą oraz pieprzem. Usmażone kawałki mięsa przełóż do innego naczynia, a na tym samym tłuszczu smaż pokrojone warzywa ok. 7 minut. Po tym czasie na patelnię do warzyw dodaj spęczniały kuskus, rodzynki oraz mięso. Mieszając widelcem, smaż jeszcze 3 minuty. Skosztuj i w razie potrzeby dopraw do smaku. Zdejmij z ognia, dodaj posiekaną miętę i wszystko jeszcze raz delikatnie wymieszaj, najlepiej drewnianą łyżką.

6. Kuskus wprost z patelni przełóż na talerze. Podawaj z sosem tymiankowym.

Przygotowanie: 20 minut

Porcja: 295 kalorii

Zapiekanka marokańska

Składniki na 6 porcji: 25 dag marchewki, pęczek dymki, 50 dag pomidorów, 40 dag filetów z kurczaka, 1/2 litra bulionu, 25 dag kuskusu, 1 łyżka masła, po 1/2 łyżeczki cynamonu oraz chili, po 1 łyżeczce mielonego kminu rzymskiego oraz kolendry, 10 dag sera feta

1. Marchewkę umyj, oskrob, cebulę dymkę obierz z łupin. Każde z warzyw pokrój w średniej wielkości kostkę umieść na osobnych talerzach lub przełóż do oddzielnych miseczek.

2. W pomidorach delikatnie natnij skórkę i sparz je wrzątkiem. Gdy już przestygną, obierz ze skórki.

3. Mięso pokrój w plastry, posyp solą oraz pieprzem. Marchewkę zalej bulionem i gotuj 5-10 minut, aż stanie się zupełnie miękka. Wtedy zdejmij garnek z ognia, wsyp cały kuskus, dodaj masło oraz cynamon i zamieszaj. Naczynie przykryj i odstaw na 10 minut, by kasza kuskus spęczniała.

4. Na patelni dobrze rozgrzej olej i smaż na nim plasterki kurczaka z obu stron na złoty kolor. Gdy usmażysz już całe mięso, na olej po mięsie wsyp mielone chili, kmin rzymski oraz kolendrę. Dorzuć pokrojone w kostkę pomidory oraz dymkę, zamieszaj i przesmaż, a potem chwilę podduś na patelni. Następnie wymieszaj warzywa z patelni z kuskusem i marchewką. Przełóż do formy wysmarowanej tłuszczem. Na wierzchu ułóż plastry mięsa, posyp pokruszoną fetą. Zapiekaj 20 minut w temperaturze 180° C.

Przygotowanie: 50 minut

Porcja: 280 kalorii

Sałatka z kuskusu

Składniki na 4 porcje: 1 szklanka kuskusu, 1 łyżka zielonych oliwek, 2 łyżki czarnych oliwek bez pestek, 2 różnokolorowe strąki papryki, np. 1 czerwona i 1 żółta l 2 pomidory, 1 niewielki ogórek wężowy, 1 łyżka posiekanej natki, 2 ząbki czosnku, 3 łyżki oleju, sok wyciśnięty z cytryny, sól, czarny pieprz

1. Papryki przekrój na pół, z każdej usuń gniazdo nasienne, umyj, osusz i pokrój w paski. Jeśli chcesz z nich zdjąć skórkę, włóż je do piekarnika rozgrzanego do temp. 200° C na kilkanaście minut. Używając rękawic, gorące papryki przełóż do foliowego worka. Gdy przestygną, wyjmij z folii, usuń skórkę, a miąższ pokrój w paski.

2. Pomidory sparz wrzątkiem i zdejmij z nich skórkę. Ogórek obierz i pokrój w kostkę. Osączone z zalewy zielone oliwki poprzekrawaj na połówki, natomiast czarne pozostaw w całości.

3. Kuskus zalej posoloną wrzącą wodą tak, aby woda sięgała 2 cm ponad powierzchnię kaszy. Przykryj i odstaw na 5 minut. Kiedy kasza napęcznieje i przestygnie, połącz ją z warzywami i natką.

4. Czosnek obierz z łupin, przeciśnij przez praskę. Przełóż do wysokiego i wąskiego kubeczka. Dodaj sok z cytryny, odrobinę soli i pieprzu oraz olej. Wszystkie składniki utrzyj. Tak przygotowanym sosem zalej sałatkę, delikatnie wymieszaj i odstaw na 5 min.

Bakłażany z sosem miętowym

Składniki na 4 porcje: 2 średniej wielkości bakłażany, 3 ząbki czosnku, szklanka kuskusu, 50 dag mięsa mielonego, 1 cebula, 1 jajko, po 1 czerwonej i zielonej papryce, 2 łyżki koncentratu pomidorowego, po łyżce posiekanej natki lubczyku i tymianku, vegeta, sól, pieprz, ostra papryka, cynamon, łyżka miodu, 450 ml jogurtu naturalnego, 2 gałązki mięty, oliwa

1. Bakłażany przekrój wzdłuż na połówki, wydrąż środki, zostawiając 0,5-1 cm miąższu przy brzegu. Umyj, osusz i obficie posól. Na oleju zeszklij posiekaną cebulę i 2 ząbki czosnku. Dodaj pokrojoną w kosteczkę paprykę, chwilę smaż razem. Następnie dołóż mięso. Mieszając, smaż około 10 minut. Dołóż koncentrat pomidorowy i wszystko razem zasmaż. Przypraw vegetą, pieprzem, papryką, cynamonem oraz miodem. Wymieszaj, potrzymaj na ogniu jeszcze 2 min i odstaw do ostygnięcia.

2. Kuskus przygotuj wg przepisu na opakowaniu. Gotowy wymieszaj z przestudzonym mięsem, jajkiem oraz posiekanymi ziołami.

3. Środki bakłażanów osusz papierowym ręcznikiem i napełnij przygotowanym farszem. Ułóż je w natłuszczonej formie żaroodpornej, skrop 2 łyżkami oliwy. Zapiekaj 30-35 minut w temperaturze 180° C.

4. Jogurt przypraw solą i pieprzem. Dodaj posiekaną miętę i ostatni roztarty ząbek czosnku. Bakłażany podawaj polane sosem.

Przygotowanie: 50 minut

Porcja: 290 kalorii

Świat i ludzie 44/2010

Dowiedz się więcej na temat: kuskus

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje