Reklama

Reklama

Kulinarne zalety pstrąga

Jest zdrowy, dobrze komponuje się z wieloma składnikami, świetnie smakuje zarówno przyrządzony na parze, jak i na patelni, grillu, w piekarniku czy uwędzony – mowa oczywiście o pstrągu, jednej z najsmaczniejszych ryb słodkowodnych żyjących w Europie Środkowej. Jak go przygotować, by zachwycić gości i zaskoczyć rodzinę?

Hodowlany czy z naturalnych połowów - jakie mięso kupić?

Pstrąg to ryba nieco zapomniana w naszej kuchni. Jak podaje IERiGŻ-PIB, powołując się na dane bilansowe za 2017 rok dotyczące spożycia ryb i owoców morza w Polsce, w zestawieniu najchętniej wybieranych ryb znalazł się na 9. miejscu. Tymczasem jest to jedna z najzdrowszych ryb dostępnych na naszym rynku. Pstrąg jest niezwykle wymagający, jeśli chodzi o warunki do życia - musi mieć zapewnioną chłodną i czystą wodę. Powyższe wymagania muszą zostać spełnione także w hodowli, nie ma więc większego znaczenia, czy spożywamy mięso z naturalnych połowów, czy hodowlane. Niemniej jednak kupując pstrąga, należy zwrócić uwagę na to, czy ryba jest świeża. Powinna mieć delikatny zapach podobny do surowego ogórka. Mięso ma być zwarte i sprężyste, o koralowym zabarwieniu.

Sposoby przyrządzania pstrąga

Reklama

Rybę można nabyć w całości i wypatroszyć ją samodzielnie, jednak dużym ułatwieniem będzie zakup filetów z dużego pstrąga łososiowego lub mięsa w formie dzwonków. Tak przygotowany pstrąg marki Marinero dostępny jest w sieci sklepów Biedronka. Można kupić rybę wędzoną lub mrożoną, ale najbardziej wartościowy jest pstrąg świeży. Najlepiej ugotować go na parze, zrobić z niego zupę lub dusić z warzywami - tak przyrządzone dania wydobywają walory smakowe i zachowują najwięcej wartości odżywczych. Dietetycy zalecają również grillowanie i pieczenie bez dodatku tłuszczu. Rybę można usmażyć, pamiętajmy jednak, by robić to jak najkrócej, na niewielkiej ilości dobrze rozgrzanego oleju rzepakowego z pierwszego tłoczenia - unikajmy innych olei, ponieważ podczas smażenia uwalniają szkodliwe substancje, niektóre z nich natomiast rozpuszczają dodatkowo kwasy omega-3. Jeśli chcemy użyć masła, lepiej wybrać to klarowane.

Pomysły na pstrąga

Ze względu na delikatny smak, pstrąg świetnie komponuje się z szeroką gamą dodatków. Dobrze smakuje w wersji dietetycznej, czyli pieczony z odrobiną soli, pietruszką i sokiem z cytryny oraz dodatkiem prażonych migdałów. Możemy jednak przyrządzać z niego bardziej wymyślne dania. Na Kaszubach z wędzonego pstrąga przygotowuje się mus podawany z twarogiem. Pstrąg w galarecie z powodzeniem może zająć miejsce obok karpia na wigilijnym stole. Na eleganckich bankietach świetnie sprawdzi się carpaccio z ryby z kaparami, sokiem z cytryny i koperkiem. W wersji na surowo może również zastąpić łososia w sushi, świetnie komponuje się ze świeżym ogórkiem lub z awokado. Filety z dużego pstrąga są świetnym surowcem do przyrządzenia ceviche - dania, w którym surowa ryba marynowana jest sokiem z limonki. Pstrąg doskonale smakuje także na słodko, najlepiej w towarzystwie suszonych śliwek, nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by poeksperymentować w kuchni i przyrządzić go na przykład z musem z mango lub puree z batatów.

Przepis na pstrąga łososiowego w galarecie

Pstrąg w galarecie to danie zdrowe i wykwintne, a przy tym niedrogie, idealnie więc sprawdzi się na kolację dla gości. Pstrąg ma delikatne ości i łagodny smak, dlatego niemal każdy go lubi. Jak przyrządzić tę rybę?

Składniki

  • 2 opakowania filetów z dużego pstrąga łososiowego marki Marinero
  • 2 marchewki
  • 2 korzenie pietruszki
  • 1 mały por
  • żelatyna
  • 2-3 liście laurowe
  • kilka ziaren ziela angielskiego
  • 1 łyżka octu
  • kilka plastrów cytryny
  • sól

Marchew, pietruszkę i por obieramy i kroimy w talarki. Przekładamy do garnka, zalewamy 1,5 l wody i gotujemy. Dodajemy liście laurowe, ziele angielskie, ocet, doprawiamy solą według uznania. Gdy warzywa zmiękną, do gotującej się wody wrzucamy filety pstrąga, gotujemy maksymalnie 10 minut. Następnie zdejmujemy garnek z ognia. Wyciągamy rybę i warzywa, układamy na głębokim półmisku. Wywar cedzimy (na przykład przez gazę), następnie dodajemy żelatynę zgodnie z instrukcją zamieszczoną na opakowaniu i mieszamy. Zalewamy półmiski z rybą i warzywami. Gdy galareta stężeje, układamy na niej plastry cytryny.

Artykuł powstał we współpracy z siecią sklepów Biedronka i SPRŁ

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje