Przejdź na stronę główną Interia.pl

Kuchnia hiszpańska

Uwodzi bogactwem smaków, aromatów i kolorów. Skorzystaj z naszych propozycji i skosztuj hiszpańskich dań.

Paella z krewetkami

Składniki na 3-4 porcje: 40 dag ryżu do risotto, 5 nitek szafranu (możesz zastąpić 1/2 łyżeczki kurkumy), 1 średni pomidor, 2-3 ząbki czosnku, 1 średnia cebula, 1/2 strąka czerwonej papryki, 1/2 szklanki mrożonego groszku, 125 ml białego wina, 5 dużych całych krewetek z pancerzami i głową, 5 małży, 15 dag kalmarów, 15 dag krewetek królewskich (sprawionych), 850 ml wywaru rybnego lub warzywnego, olej do smażenia.

Reklama

Pomidor sparz wrzątkiem, usuń skórkę, rozgnieć widelcem.Cebulę drobno posiekaj. Paprykę pokrój w kostkę. Kalmary potnij w paski. Szafran zalej winem, wymieszaj.

Na patelni rozgrzej 3 łyżki oleju, wrzuć krewetki z pancerzami, smaż po 1 min z każdej strony (aż zmienią kolor z szarego na różowy). Zdejmij z patelni, odłóż (będą potrzebne do dekoracji). Na tę samą patelnię wrzuć posiekaną cebulę oraz przeciśnięty przez praskę czosnek. Zeszklij na średnim ogniu, często mieszając. Dodaj rozgnieciony pomidor, paprykę oraz zielony groszek. Smaż, mieszając, 5-7 min.

Następnie dodaj ryż, smaż mieszając około 3 minut. Wlej wino z szafranem, a kiedy ryż wchłonie wino, wlej gorący bu-lion (ryż powinien być w całości zakryty). Gotuj na średnim ogniu bez przykrycia 8-10 minut, nie mieszając i nie potrząsając patelnią. Po tym czasie dodaj kalmary oraz krewetki królewskie, delikatnie wymieszaj.

Na wierzchu rozłóż małże oraz przesmażone krewetki. Patelnię przykryj folią aluminiową (matową stroną do góry), zmniejsz ogień do minimum i gotuj jeszcze 7 min. Patelnię zdejmij z ognia i pozostaw pod przykryciem ok. 10 minut.

Fabada - gulasz fasolowy


Składniki na 2-3 porcje:  20 dag dużej białej fasoli (np. Piękny Jaś), 10 dag kiełbasy chorizo, 10 dag kiełbaski morcilla lub kaszanki, 10 dag wędzonego boczku, 10 dag mięsa wieprzowego, 1 łyżeczka słodkiej mielonej papryki, 1-2 ząbki czosnku, 1 średnia cebula, 1 szczypta nitek szafranu (możesz go zastąpić kurkumą), olej do smażenia, sól.

Fasolę włóż do garnka, zalej zimną wodą, odstaw na całą noc. Następnego dnia fasolę odcedź i zalej świeżą wodą. Cebulę drobno posiekaj. Mięso i boczek pokrój w kostkę.

Na rozgrzanym oleju przesmaż boczek oraz mięso. Następnie wrzuć posiekaną cebulę oraz przeciśnięty przez praskę czosnek. Mieszając,smaż, aż cebula się zeszkli. Fasolę zagotuj. Gdy zacznie wrzeć, wrzuć do niej zawartość patelni. Gotuj na średnim ogniu ok. 30 min, usuwając pojawiające się szumowiny. Po tym czasie zmniejsz ogień, dodaj paprykę oraz szafran (lub kurkumę). Gotuj ok. 60 minut, od czasu do czasu mieszając. Na 15 minut przed końcem gotowania do potrawy dodaj kiełbaskę chorizo i morcillę (kaszankę dodaj 5 min przed końcem gotowania). Gdy fasola będzie już miękka, wyjmij chorizo oraz morcillę. Potrawę dopraw do smaku solą. Kiełbaski pokrój w mniejsze kawałki.

Na talerze lub miseczki włóż fasolę i zalej gęstym wywarem, w którym się gotowała. Na wierzchu rozłóż po ka-wałki chorizo i morcilli (lub kaszanki).

Ziemniaczana tortilla

Składniki na 3-4 porcje: 6 dużych jajek, 6 średniej wielkości ziemniaków, 1 średnia cebula, 1-2 ząbki czosnku, olej do smażenia, sól, pieprz.

Ziemniaki obierz, umyj pod bieżącą wodą. Każdy osusz papierowym ręcznikiem i pokrój w małą kostkę lub cienkie plasterki. Cebulę obierz z łupin i drobno posiekaj.

Na patelni rozgrzej olej. Wrzuć ziemniaki; smaż, aż zmiękną. Łyżką cedzakową przełóż je do miski. Na tej samej patelni, na tłuszczu który pozostał, zeszklij cebulę, pod koniec smażenia dodając przeciśnięty przez praskę czosnek. Cebulę z czosnkiem przełóż do ziemniaków, wymieszaj. Przestudź.

Do miski wbij jajka, rozmąć widelcem lub trzepaczką. Dopraw do smaku solą oraz pieprzem. Do jajek dodaj ziemniaki, dokładnie wymieszaj. Na patelni rozgrzej 1 łyżkę oleju i delikatnie przelej masę jajeczno-ziemniaczaną. Smaż na małym ogniu, pod przykryciem, 8 -10 min. Przełóż na drugą stronę i smaż jeszcze ok. 5 minut. Tortillę można podawać na ciepło lub na zimno, jako danie główne albo przystawkę. Świetnie smakuje ze szklanką zimnego kefiru lub maślanki.

Rada: W różnych regionach Hiszpanii tortillę wzbogaca się, dodając do masy jajeczno-ziemniaczanej bób, szparagi, cukinię, paprykę, pomidory lub kiełbasę.

Gulasz ziemniaczany z chorizo

Składniki na 4-5 porcji: 1 kg ziemniaków, 40 dag chorizo, 1 cebula, 2 czerwone papryki, 20 dag pomidorów, 1/2 l bulionu warzywnego, 1-2 ząbki czosnku, 1 łyżeczka mielonej papryki, 1-2 listki laurowe, 1/2 łyżeczki tymianku, olej do smażenia, sól, pieprz.

Pomidory i papryki pokrój w kostkę. Cebulę drobno posiekaj. Chorizo pokrój w grube plasterki. Ziemniaki obierz, umyj, pokrój w mniejsze kawałki.

W garnku rozgrzej olej, Wrzuć cebulę oraz paprykę. Smaż, mieszając, aż cebula się zeszkli. Dodaj ziemniaki, pomidory, chorizo, przeciśnięty przez praskę czosnek, mieloną paprykę,tymianek oraz listki laurowe. Zalej bulionem i gotuj, aż ziemniaki będą miękkie (20-30 min). Dopraw do smaku solą oraz pieprzem.

Rada: Chorizo można przygotować samemu. 2 kg chudej karkówki oraz 1/2 kg boczku lub podgardla włóż na noc do zamrażarki. Pokrój w kostkę i zmiel w maszynce (grube sitko). Dodaj po 1 i 1/2 łyżki soli, pieprzu kajeńskiego, soli peklowej, po 1 łyżce cukru, pieprzu czarnego, granulowanego czosnku, mielonej słodkiej papryki oraz po 1/2 łyżeczki suszonego oregano i mielonego kminku. 1 tabletkę wit. C rozpuść w 1/2 łyżeczki wody. Dodaj do mięsa, wlej 1/2 szklanki wódki, 50 ml czerwonego octu winnego, dokładnie wymieszaj. Włóż do lodówki na 24 godz. Farszem wypełnij grube jelita, formując ok. 20 cm kiełbaski. Powieś w przewiewnym, chłodnym miejscu na ok. 8 tygodni.


Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje