Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Cukinia

Cukinia im jest młodsza i mniejsza, tym smaczniejsza. To warzywo uniwersalne – można je jeść na surowo, smażyć, dusić i piec.

Cukinia faszerowana kaszą jaglaną

Składniki na 6 sztuk: 3 średnie cukinie, 12 dag kaszy jaglanej, 3 średnie pomidory, 1 średnia cebula, 10 czarnych oliwek, 2 ząbki czosnku, olej do smażenia, sól, pieprz.

Reklama

Kaszę kilkakrotnie opłucz za każdym razem zmieniając wodę (dzięki temu po ugotowaniu nie będzie gorzka). Włóż do sita, sparz wrzątkiem. W garnku zagotuj 350 ml wody. Gdy zacznie wrzeć, lekko ją posól i wsyp kaszę. Gotuj pod przykryciem na małym ogniu 15-20 minut, do czasu aż kasza wchłonie wodę. Wystudź.

Cukinie umyj, przetnij na pół i wydrąż środki. Cebulę drobno posiekaj. Pomidory sparz wrzątkiem, usuń skórkę, pokrój w kostkę. Oliwki pokrój w plasterki. Wydrążony z cukinii miąższ pokrój w kostkę. Na patelni rozgrzej 2 łyżki oleju. Wrzuć cebulę, zeszklij od czasu do czasu mieszając. Dodaj pokrojone pomidory, miąższ cukinii oraz przeciśnięty przez praskę czosnek. Smaż na średnim ogniu ok. 5 minut, od czasu do czasu mieszając. Przestudź.

Do miski włóż ostudzoną kaszę oraz przesmażone warzywa.Dodaj pokrojone oliwki, wymieszaj. Dopraw do smaku solą oraz pieprzem. Tak przygotowanym farszem wypełnij cukiniowe łódeczki. Żaroodporne naczynie po-smaruj olejem. Ułóż w nim cukinie. Piecz 15-20 min w temp. 180°

Zapiekanka wegetariańska

Składniki na 2-3 porcje: 6 jajek, 10 dag piersi z kurczaka, 1 średnia cebula, 1/2 małej cukinii, 5 pieczarek, 10 dag sera żółtego, 1-2 ząbki czosnku, 5-6 listków świeżej bazylii, olej do smażenia, 1 łyżka masła, sól, pieprz.

Mięso umyj, pokrój w małą kostkę. Cebulę drobno posiekaj. Pieczarki umyj i pokrój w półtalarki. Połowę cukinii wraz ze skórką zetrzyj na tarce, a pozostały kawałek pokrój w ćwierćtalarki. Listki bazylii posiekaj. Ser zetrzyj na tarce na dużych oczkach.
Na patelni rozgrzej 1 łyżkę oleju. Gdy będzie bardzo gorący wrzuć posiekaną cebulę. Zeszklij ją, od czasu do czasu mieszając. Do cebuli dodaj pieczarki, smaż na średnim ogniu, mieszając tak długo, aż wyparuje cały płyn wytworzony w trakcie duszenia. Na koniec dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek i dopraw do smaku solą oraz pieprzem. Warzy-wa przełóż do miseczki. Na tej samej patelni rozgrzej 1 łyżkę oleju, wrzuć mięso, przesmaż. Przełóż je do cebuli, wymieszaj.
Do miski wbij jajka, rozmąć widelcem lub trzepaczką. Dodaj startą na tarce cukinię, posiekane listki bazylii oraz żółty ser, wymieszaj. Dopraw do smaku solą oraz pieprzem.
Żaroodporne naczynie posmaruj masłem. Na dnie rozłóż przesmażone mięso z warzywami. Zalej masą jajeczną, na wierzchu rozłóż talarki cukinii. Piecz 20-30 minut w temperaturze 180°C, aż masa się zetnie.


Zapiekany omlet

Składniki na 4-5 porcji: 3-4 średnie cukinie, 5 ugotowanych ziemniaków, 50 dag pieczarek, 2 cebule, 2-3 ząbki czosnku, 2 strąki papryki, 4 średnie marchewki, 7 łyżek masła, 5 łyżek mąki, 500 ml mleka, szczypta gałki muszkatołowej, 1 łyżka oleju, sól, pieprz.

Ziemniaki pokrój w kostkę. Umyte pieczarki pokrój w plasterki. Papryki pokrój w kostkę. Cebule drobno posiekaj. Marchewki obierz, umyj, zetrzyj na tarce na dużych oczkach. Cukinie umyj, pokrój wzdłuż na cienkie plastry.

Cebulę zeszklij na 1 łyżce masła. Dodaj pieczarki, duś 7-10 min. Na koniec dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek. Przełóż do miski, dodaj ziemniaki i dopraw do smaku solą oraz pieprzem. Na tej samej patelni rozgrzej 1 łyżkę masła. Wrzuć marchewkę i paprykę, duś je, aż warzywa zmiękną.

Przygotuj sos beszamelowy. W rondelku roztop pozostałe masło i stopniowo dodawaj mąkę mieszając trzepaczką. Następnie powoli wlewaj mleko i mieszając gotuj, aż sos zgęstnieje. Dopraw do smaku solą, pieprzem oraz gałką muszkatołową.

Żaroodporne naczynie posmaruj olejem. Na dnie ułóż plastry cukinii, posmaruj beszamelem. Na nich rozłóż ziemniaki z pieczarkami. Przykryj je plastrami cukinii, posmaruj odrobiną beszamelu i rozłóż przesmażoną marchewkę z papryką. Na wierzchu ułóż pozostałe plastry cukinii i polej pozostałym sosem beszamelowym. Piecz 30-40 min w temperaturze 180°C.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje