Przejdź na stronę główną Interia.pl

Otręby w kuchni - przemycamy zdrowie

Są zdrowym źródłem błonnika, ale też pysznym i chrupiącym dodatkiem w kuchni. Idealne do panierek, ciastek i placuszków.

Otręby owsiane i zawarty w nich błonnik pokarmowy mają bardzo ważne znaczenie dla kondycji naszego organizmu. Błonnik zapobiega wielu chorobom układu pokarmowego i jest istotnym elementem wspomagającym zrzucanie zbędnych kilogramów. Można jednakże połączyć przyjemne z pożytecznym i wkomponować otręby w ciekawe i oryginalne dania, zamiast spożywać je same czy z jogurtem.

Dwa błonniki

Reklama

Warto wiedzieć, że błonnik może być rozpuszczalny lub nierozpuszczalny. Błonnik rozpuszczalny usuwa kwasy żółciowe z jelit, dzięki czemu obniża się poziom cholesterolu. Ponadto znajdują się w nim beta-glukany. To właśnie one są współodpowiedzialne za prawidłowe działanie układu odpornościowego i jelita grubego oraz odgrywają ważną rolę w profilaktyce antycholesterolowej. Zobaczmy, na jakie kulinarne szaleństwa z otrębami w roli głównej możemy sobie pozwolić, przy okazji korzystając ze zdrowotnych właściwości tego produktu.

Najprostsza sprawa - panierka

Jeżeli nie chcemy rezygnować z naszych ulubionych kotletów, to warto przynajmniej zastanowić się nad zdrowszym wariantem tego dania. Odłóżmy na bok bułkę tartą i zastąpmy ją otrębami. Sprawdza się to praktycznie z każdym rodzajem mięsa - od klasycznego schabu po drób.

Przygotowując mięso należy je lekko rozbić (najlepsza jest tępa strona noża, dzięki czemu sprawimy, że mięso zachowa odpowiednią strukturę i wszystkie soki, czego użycie tłuczka nie gwarantuje).

Polecamy wzbogacić ten prosty przepis o marynatę, np. z czosnku, oliwy, sosu sojowego i imbiru. Mięso powinno odstać swoje w lodówce - co najmniej 30 minut. Następnie standardowo już maczamy je z każdej strony w rozbitym jajku i otrębach (można je ewentualnie zawinąć w ściereczkę i rozdrobnić tłuczkiem). Czynność tę powtarzamy. Kotlety smażymy najlepiej na teflonowej patelni, gdyż wtedy możemy użyć minimalnej ilości tłuszczu.

W przypadku stosowania panierki z otrąb należy delikatniej obchodzić się z kotletem, gdyż te łatwiej odpadają od mięsa niż bułka tarta. Jeżeli ktoś stosuje wegetariański model żywienia lub po prostu ma ochotę na danie jarskie, w tym przepisie świetnie sprawdzi się również kabaczek lub cukinia. W przypadku kabaczka należy jednak pamiętać, aby przed panierowaniem oprószyć każdy plaster solą, która zniweluje gorzki smak warzywa.

Zdrowe słodkości

Kolejne świetne zastosowanie otrąb to wplecenie ich w najróżniejszego rodzaju ciasteczka i mufinki.

W przypadku muffinek otręby (ewentualnie płatki owsiane) mieszamy razem z mąką, proszkiem do pieczenia, cukrem, solą i ewentualnie innymi przyprawami np. cynamonem, kakao, które mają zapewnić odpowiedni aromat. Dopiero potem można wymieszać całość z mlekiem, jajkami, olejem i np. miodem. Do dobrze wymieszanego ciasta warto dodać owoce, np. wiśnie, truskawki czy orzechy. Muffinki powinno się piec w temperaturze ok. 200 °C przez maks. 20 minut.

Placuszki z cukini

Robi się je analogicznie jak te z ziemniaków, tylko oczywiście zmienia się główny składnik. Do ciasta warto dodać otręby owsiane. Danie zyska i na walorach zdrowotnych, i na smaku. W pierwszej kolejności ścieramy na tarce umytą i obraną cukinię. Następnie delikatnie odlewamy nadmiar soku z miski. Warzywo łączymy z jajkiem, mąką, odrobiną oliwy, otrębami, solą, pieprzem i innymi ulubionymi ziołami. Na dobrze rozgrzanej teflonowej patelni z odrobiną tłuszczu, łyżką formujemy placki, które smażymy z obu stron. Warto uzbroić się w cierpliwość i poczekać, aż po usmażeniu nasze pyszności przestygną. Do tego dania idelanie grecki sos tzatziki. Aby go wykonać, najlepiej sięgnąć po gęsty jogurt naturalny, doprawić go solą i pieprzem, a następnie dodać bardzo drobno posiekany lub zmiażdżony czosnek i starty zielony ogórek (w tym przypadku nadmiar soku również odlewamy, aby sos miał odpowiednio gęstą konsystencję).

- Cukinia dostarcza betakarotenu, kwasu foliowego, witaminy C błonnika pokarmowego i składników mineralnych, takich jak potas i wapń - tłumaczy Aneta Czerwonogrodzka-Senczyna, dietetyk Sante. - Cukinia w połączeniu z otrębami owsianymi stanowią bardzo dobraną parę - dodaje.

Racuszki z otrębami

Otręby owsiane są również wspaniałym dodatkiem do klasycznych racuchów z jabłkami i cynamonem. Wtedy po prostu należy dodać je do ciasta zaraz przed smażeniem, a w połączeniu z owocami i przyprawami korzennymi całe danie zdecydowanie zyska na walorach smakowych.

Jeżeli chcemy, można wykonać również placuszki z otrąb. Zajmuje to dosłownie parę minut, a danie na pewno docenią wszystkie osoby dbające o linię. Wystarczy tylko wymieszać jajko z jogurtem naturalnym, a następnie dodać otręby owsiane i płatki błyskawiczne. Następnie uformowane placuszki smażymy na teflonowej patelni i gotowe.

Dowiedz się więcej na temat: otręby | błonnik

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje