Reklama

Reklama

Ostry pogromca nie tylko wirusów

Czosnek - trzyma bakterie i wirusy na dystans. Ale też ludzi wokół nas, dlatego jedzmy go tylko na kolację.

Marynowany

Składniki na 20 sztuk: 20 dużych główek czosnku, 4 szklanki białego wytrawnego wina, 1/4 szklanki octu winnego, 15 dag cukru, 2 ostre papryczki chili, 3 liście laurowe, 2-3 gałązki zielonego estragonu, łyżka mielonego pieprzu, czubata łyżka soli, oliwa

Reklama

Przygotowanie:

1. Wino zagotuj z octem, cukrem, solą, estragonem, całymi papryczkami chili, liśćmi laurowymi i pieprzem. Do wrzącej zaprawy wrzuć obrane z łupinek ząbki czosnku. Nie gotuj. Następnie zdejmij naczynie z ognia, przykryj i odstaw w chłodne miejsce na noc do wystygnięcia.

2. Następnego dnia ponownie zagotuj czosnek w zaprawie. Trzymaj na małym ogniu nie dłużej niż 2-3 minuty i ostudź.

3. Ząbki układaj w słoiczkach, zalej ostudzoną zaprawą. Do każdego słoiczka wlej na wierzch łyżkę oliwy, zakręć i odstaw.

Przygotowanie (bez czasu oczekiwania): 15 minut

Porcja: 150 kalorii

Zupa chlebowa

Składniki na 4 porcje: 30 dag ciemnego suchego pieczywa, 2 łyżeczki kminku, 2 łyżki masła, posiekana natka pietruszki, 2-3 ząbki czosnku, 1 l bulionu z kostki, sól, pieprz

Przygotowanie:

1. Chleb połam na mniejsze kawałki, pokrusz. Włóż do rondla, zalej gorącym bulionem, dosyp kminek. Wszystko gotuj na małym ogniu, aż chleb zupełnie się rozgotuje.

2. W trakcie gotowania zupę co pewien czas mieszaj, aby chleb nie przywarł do dna. Do rozgotowanego chleba dodaj masło. Gdy się rozpuści, zamieszaj, zdejmij z ognia i odstaw do ostygnięcia. Następnie całość zmiksuj na gładki krem.

3. Czosnek przeciśnij przez praskę bezpośrednio do zupy. Dodaj posiekaną natkę pietruszki. Zamieszaj, ale już zupy nie gotuj, a jedynie podgrzewaj przed podaniem.

4. Zupę serwuj na gorąco. Możesz ją podawać z czapą bitej śmietany, (ubitą ze szczyptą soli i ziołowego pieprzu) oraz plasterkami świeżego czosnku. Ta zupa jest bardzo smaczna z dodatkiem ryby. Wystarczy włożyć małe kawałki ryby (np. gotowanego karpia lub dowolnej ryby smażonej) oraz pokrojone w kostkę i ugotowane osobno ziemniaki i chwilę podgrzewać razem. Zupa chlebowa stanie się wykwintnym daniem, jeśli podasz ją w miseczkach z chrupiącego chleba. Wydrążone chlebki posmaruj w środku białkiem jaja kurzego i wstaw na kilka minut do gorącego piekarnika.

Przygotowanie: 25 minut

Porcja: 350 kalorii

Boczek faszerowany

Składniki na 8 porcji: 1 cebula, 1 łyżka smalcu, 30 dag kapusty włoskiej, po 1/2 łyżeczki soli, pieprzu i kminku, 1 łyżka musztardy, łyżeczka czosnku granulowanego, 20 dag wątrobianki, 1,2 kg boczku surowego, 2 pęczki włoszczyzny bez kapusty, 350 ml bulionu warzywnego lub wołowego

Przygotowanie:

1. Posiekaną cebulę zeszklij na połowie smalcu. Następnie dodaj poszatkowaną kapustę. Duś cebulę z kapustą na małym ogniu ok. 15 minut. Przypraw solą, pieprzem i kminkiem. Dodaj wyciśniętą z osłonek wątrobiankę i wszystko starannie wymieszaj.

2. Surowy boczek natrzyj solą, pieprzem i granulowanym czosnkiem. Posmaruj farszem, pozostawiając po dwa cm wolnego brzegu. Następniezwiń roladę dość ciasno i zwiąż nicią.

3. Związany boczek obsmaż z każdej strony na pozostałym smalcu. Obłóż oczyszczoną włoszczyzną, podlej bulionem. Wstaw do nagrzanego do temperatury 250° C piekarnika. Piecz 20 min, następnie zredukuj temperaturę do 180° C i wysuń naczynie z boczkiem. Obłóż boczek plasterkami świeżego czosnku, posyp z wierzchu kminkiem. Wstaw ponownie do piekarnika i piecz jeszcze godzinę.

4. Gotową pieczeń przełóż na półmisek, pokrój w plastry. Wywar przetrzyj z jarzynami i podawaj w osobnym naczyniu jako sos. Pieczony boczek udekoruj gałązkami świeżego majeranku. Serwuj z gotowanym groszkiem.

Przygotowanie: 120 minut

Porcja: 630 kalorii

Czosnkowe tosty

Składniki na 4 porcje: 1 bagietka, 2 pomidor, 3 ząbki czosnku, 1 łyżka siekanej natki, 1 łyżka siekanej bazylii, 1 łyżka ziołowego pesto, sól, kilka listków

świeżej bazylii do dekoracji, szczypta czarnego, świeżo mielonego pieprzu, pieprz ziołowy drobnomielony

Przygotowanie:

1. Bagietkę pokrój w kromki, posmaruj cienko ziołowym pesto i opiecz krótko - na patelni, w piekarniku lub tosterze - na złoty kolor.

2. W pomidorach natnij skórkę, sparz wrzątkiem, a gdy przestygną - zdejmij z nich skórkę. Miąższ pomidorów pokrój w kosteczkę.

3. Dwa ząbki czosnku drobniutko posiekaj, trzecim ząbkiem czosnku posmaruj tosty po tej samej stronie, na której jest rozsmarowane pesto.

4. Pomidory wymieszaj z posiekanym czosnkiem, natką i bazylią, dopraw solą i pieprzem.

5. Na gorących tostach ułóż listek świeżej bazylii, a następnie łyżeczkę pasty czosnkowo-pomidorowej i od razu podawaj.

6. Jeśli przygotowujesz grzanki dużo wcześniej, nie opiekaj uprzednio kromek bagietki, lecz tuż przed podaniem. Możesz je dodatkowo posypać drobno startym żółtym serem, skropić oliwą i opiec tuż przed podaniem.

7. Grzanki możesz podawać także z pieczarkami (mogą być surowe, pokrojone w cienkie plasterki i bez skórki). Zapiekaj je wtedy w temperaturze 160°-180° C kilka minut.

Przygotowanie: 10 minut

Porcja: 380 kalorii

Świat i Ludzie 45/2010

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje