Przejdź na stronę główną Interia.pl

Lekki obiad na gorące dni

Pyszne dania, które zaspokoją apetyt w upalne letnie dni.

Chłodnik truskawkowy

Składniki na 6 porcji: 1 i 1/2 kg dorodnych truskawek, 2/3 szklanki cukru, szklanka zimnego mleka, 2 szklanki wody, 2 żółtka, łyżeczka soku z cytryny, kawałek kory cynamonowej, płaska łyżeczka mąki ziemniaczanej

Reklama

Przygotowanie:

1. Truskawki umyj, osusz, usuń szypułki. Pamiętaj, aby truskawki myć z szypułkami, bo wtedy nie chłoną wody, więc lepiej smakują i nie psują się tak łatwo. Kilka truskawek pokrój na ćwiartki i odłóż. 1/2 kg owoców zmiksuj blenderem i odstaw do lodówki.

2. Do dużego garnka wlej wodę, dodaj pozostałe truskawki, połowę cukru, korę cynamonową i sok z cytryny. Gotuj na średnim ogniu ok. 10 minut. Wystudź, wyjmij korę cynamonu. W osobnym naczyniu zimne mleko wymieszaj z mąką ziemniaczaną, aby nie było grudek. Do innego rondelka wrzuć żółtka i pozostały cukier, mieszaj i podgrzewaj na małym ogniu do momentu, aż cukier całkowicie się rozpuści, a masa stanie się jasnokremowa. Wtedy wlej do żółtek mleko i nadal gotuj, mieszając. Gdy masa zgęstnieje (powinna mieć konsystencję budyniu), zdejmij ją z ognia.

3. Ugotowane truskawki zmiksuj i połącz z masą żółtkową. Dodaj surowe truskawki, a także tych kilka odłożonych i pokrojonych na ćwiartki. Wstaw do lodówki na godzinę.

4. Chłodnik podawaj w miseczkach, udekorowany kleksami śmietany lub jogurtu naturalnego.

Przygotowanie: 25 minut

Porcja: 170 kalorii

Indyk na jarzynach

Składniki na 4 porcje: 30 dag sznycli z indyka, 30 dag marchewki, 30 dag kalarepki, 15 dag zielonej fasolki szparagowej, główka zielonej sałaty, 1/2 pęczka natki, 1/2

pęczka koperku, 15 dag naturalnego jogurtu, łyżka soku z cytryny, 2 łyżki oleju, sól, pieprz, łyżka majonezu

Przygotowanie:

1. Warzywa obierz i umyj. Marchew pokrój w plasterki, kalarepkę w słupki. Fasolkę pozbaw łyka i odetnij końce. Sałatę, natkę i koperek opłucz pod strumieniem bieżącej wody, osusz. Natkę oraz koperek drobno posiekaj.

2. W garnku zagotuj wodę, gdy zacznie wrzeć, posól i wrzuć warzywa. Gotuj je krótko (3-10 min), powinny być półtwarde. Odcedź i przelej bardzo zimną wodą, dzięki temu warzywa zachowają kolor.

3. Sznycle pokrój w cienkie paski. Na patelni rozgrzej 2 łyżki oleju, wrzuć indyka i smaż aż do zrumienienia. Dopraw solą i świeżo zmielonym czarnym pieprzem.

4. Jogurt wymieszaj z sokiem z cytryny, natką i koperkiem. Dopraw solą i pieprzem. Aby zaostrzyć smak sosu, możesz dodać łyżeczkę majonezu.

5. Na półmisku rozłóż umyte i osuszone liście sałaty. Na nich dekoracyjnie rozłóż ugotowane warzywa i usmażone mięso i polej sosem. Udekoruj natką i koperkiem. Podawaj ze świeżą bagietką, pieczonymi młodymi ziemniakami.

Przygotowanie: 30 minut

Porcja: 205 kalorii

Omlet z warzywami

Składniki na 2 porcje: 4 jajka, 4 łyżki zimnej wody, 4 łyżki masła, 2 strąki kolorowej papryki, 2-3 dymki ze szczypiorem, 10 dag żółtej fasolki szparagowej, 10 dag brokułów, 10 dag kalafiora, marchewka, 3 łyżki oliwy lub oleju, zioła prowansalskie, sól, pieprz

Przygotowanie:

1. Warzywa umyj, marchew obierz. Kalafior i brokuły podziel na różyczki. Z papryk wydrąż gniazda nasienne i pokrój w kostkę. Fasolkę pokrój na kawałki, marchewkę w słupki, dymki w piórka. Szczypior grubo posiekaj.

2. W szerokim rondlu rozgrzej olej, wrzuć warzywa (oprócz szczypioru). Smaż ok. 5 minut. Oprósz solą, pieprzem, ziołami i dodaj szczypior. Dolej 2-3 łyżki wody, duś do miękkości.

3. Do miski wbij jajka, dodaj zimną wodę (dzięki temu masa jajeczna będzie delikatna) oraz sól do smaku. Widelcem roztrzepuj masę jajeczną do chwili, gdy białka z żółtkami się połączą, a na wierzchu pojawią się "kłaczki" piany. Nie powinno to trwać dłużej niż pół minuty, bo masa na omlet ma być jednolita i ciągnąca, ale nie puszysta.

4. Na patelni rozgrzej połowę masła i wlej połowę masy jajecznej. Poruszaj patelnią, aby masa równomiernie się rozlała. Gdy brzegi omletu się zetną, podnieś je lekko łopatką, by płynna masa z wierzchu spływała na dno, lub przewróć łopatką na drugą stronę.

5. Omlet zsuń na talerz, rozłóż na nim połowę warzyw i złóż na pół. Tak samo przyrządź drugi omlet i od razu podawaj.

Przygotowanie: 40 minut

Porcja: 380 kalorii

Składniki na 4 porcje: 20 dag mrożonego groszku, duży ogórek, mała sałata lodowa, pęczek rukoli, 40 dag filetów z łososia, sok wyciśnięty z jednej cytryny, 2 łyżki oleju

Na sos: sól, pieprz, 2 łyżki musztardy Dijon, 10 ml gęstej śmietany, 2-3 łyżki soku z limonki

Przygotowanie:

1. Sałatę i rukolę dokładnie opłucz pod bieżącą wodą i osusz lub odwiruj w wirówce do sałaty. Filety z łososia umyj i osusz papierowym ręcznikiem.

2. W garnku zagotuj 2 szklanki wody, dodaj sól. Do wrzątku wrzuć zamrożony groszek i gotuj 2-4 minuty bez pokrywki. Po tym czasie groszek odcedź, i natychmiast przelej bardzo zimną wodą - dzięki temu zielony groszek nie straci koloru. Pozostaw na sitku, aby dobrze osączyć go z wody.

3. Ogórek dokładnie umyj, pokrój w plastry. Liście sałaty porwij na paski. Filety z łososia pokrój w kostkę. Skrop je sokiem świeżo wyciśniętym z cytryny i odstaw na 5-10 minut.

4. Przygotuj sos: musztardę wymieszaj ze śmietaną, przypraw sokiem z limonki, solą i pieprzem.

5. Na patelni rozgrzej olej, a gdy tłuszcz będzie bardzo gorący, wrzuć kostki łososia i obsmaż na złoto. Zdejmij z patelni, oprósz odrobiną soli i pieprzu. W dużej salaterce wymieszaj plastry ogórka z sałatą, rukolą i groszkiem. Polej przygotowanym sosem. Na sałatce ułóż smażonego łososia. Podawaj ze świeżym pieczywem.

Przygotowanie: 30 minut

Porcja: 330 kalorii

Świat i Ludzie 24/2011

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje