Przejdź na stronę główną Interia.pl

Cukinia na obiad i przystawkę

Delikatny smak cukinii sprawia, że można łączyć ją z dowolnymi warzywami. Doskonała jest na ciepło w zapiekance i jako składnik sałatki.

Duszone warzywa

Składniki na 4 porcje:  2 cukinie, 2 cebule, ząbek czosnku, 4 pomidory, zielona papryka, młody seler, sól, pieprz, olej do smażenia, łyżka siekanej natki pietruszki. Ewentualnie: czerwona i żółta papryka.

Reklama

Wszystkie warzywa umyj. Cukinię pokrój w plasterki, a następnie w ćwiartki. Cebule i czosnek obierz z łupin, posiekaj jak najdrobniej (czosnek, zamiast siekać, możesz przecisnąć przez praskę). Paprykę przekrój na pół, usuń gniazda nasienne i opłucz z pestek. Pomidory sparz, zdejmij z nich skórkę i, podobnie jak selera i paprykę, pokrój w kostkę.

Na patelni rozgrzej olej, a następnie zeszklij na nim cebulę oraz czosnek. Po chwili dodaj seler oraz paprykę, chwilę smaż razem bez przykrycia. Następnie przypraw solą oraz pieprzem i duś pod przykryciem jeszcze 10 minut.

Pod koniec duszenia dodaj pokrojoną cukinię oraz pomidory. Patelnię zdejmij z ognia, wymieszaj, przełóż na talerze, posyp siekaną natką i od razu podawaj.

Przygotowanie: 35 minut Porcja: 265 kilokalorii

Cukinia faszerowana

Składniki na 4 porcje: 2 małe cukinie, mała cebula, sól, szklanka kaszy jaglanej, 20 dag żółtego sera, 2 łyżki masła, pieprz. Do dekoracji: gałązki świeżej natki, koperku, rozmarynu lub estragonu.

Kaszę jaglaną przepłucz na sicie pod strumieniem bieżącej (najpierw zimnej, a po chwili gorącej) wody. Następnie przełóż kaszę do garnka, zalej osoloną wrzącą wodą tak, aby woda całkowicie ją przykryła. Gotuj ją na wolnym ogniu około 20 minut.

W tym czasie obie cukinie przekrój ostrym nożem wzdłuż na dwie równe połówki, ostrożnie wydrąż z każdej miąższ, pozostawiając spory (0,5-1 cm) brzeg. Miąższ cukinii pokrój w kostkę. Cebulę obierz z łupin i posiekaj.

Na dużej i dość głębokiej patelni rozgrzej masło, zeszklij na nim cebulę. Po chwili dorzuć miąższ cukinii pokrojony w kostkę, dopraw solą oraz pieprzem, chwilę smaż razem. Następnie do smażących się warzyw dodaj ugotowaną na sypko kaszę, wszystko wymieszaj i smaż jeszcze chwilę razem.

Połówki cukinii napełniaj farszem z kaszy, na wierzchu ułóż ser pokrojony w plasterki lub słupki. Zapiekaj je (w żaroodpornym naczyniu posmarowanym tłuszczem) w piekarniku rozgrzanym do 200° C ok. 20 min. Po wyjęciu udekoruj faszerowaną cukinię zieleniną.

Do farszu możesz dodać pomidory lub ananasa. Tak przygotowaną cukinię można zapiekać także na grillu - trzeba ją wcześniej owinąć folią aluminiową.

Przygotowanie: 60 minut Porcja: 345 kilokalorii

Placki cukiniowe

Składniki na 2 porcje: Na placki: 30 dag młodej cukinii, łyżka siekanej świeżej mięty (koperku lub estragonu), jajko, 3 łyżki bułki tartej, 3 łyżki startego żółtego sera, sól , świeżo mielony czarny pieprz, olej do smażenia. Do dekoracji: ziarenka czerwonego pieprzu, łyżka jogurtu bałkańskiego. Na sałatkę: 3 pomidory, 2 łyżki czarnych oliwek bez pestek, mała cebula, po łyżce octu i oliwy, szczypta pieprzu ziołowego, sól.

Cukinię zetrzyj na tarce o grubych oczkach, posól i odstaw, aby puściła sok. W tym czasie w pomidorach natnij delikatnie skórkę, polej wrzątkiem, a gdy ostygną, zdejmij skórkę. Możesz też pokroić je bez zdejmowania skórki. Cebulę obierz z łupin, pokrój i połącz z czarnymi oliwkami. Pomidory, cebulę oraz oliwki skrop octem, oliwą, oprósz solą i pieprzem ziołowym.

Cukinię dobrze odciśnij, a następnie wymieszaj z roztrzepanym jajkiem, bułką tartą, łyżką siekanych świeżych ziół oraz żółtym serem. Dopraw świeżo zmielonym czarnym pieprzem i ewentualnie solą, dobrze wymieszaj.

Nabieraj łyżką po porcji ciasta, kładź je na rozgrzanej patelni i lekko spłaszcz łyżką. Smaż na złoty kolor z obu stron. Placki podawaj z sałatką z pomidorów, jogurtem bałkański, udekorowane czerwonym pieprzem.

Przygotowanie: 30 minut Porcja: 390 kilokalorii

Zapiekanka z mięsa i warzyw

Składniki na 6 porcji: 30 dag mielonego mięsa wieprzowo- wołowego, olej, 1/2 łyżeczki suszonego oregano, 2-3 niewielkie cukinie, bakłażan, cebula, 3 pomidory, 3 ziemniaki, 1-2 ząbki czosnku, 2 łyżki siekanej zieleniny, np.: koperku, pietruszki, bazylii, 10 dag startego żółtego sera, 2 łyżki masła, świeżo mielony czarny pieprz, sól.  Do dekoracji:  listki świeżego majeranku lub bazylii.

Cebulę i czosnek obierz z łupin i drobno posiekaj (czosnek, zamiast siekać, możesz przecisnąć przez praskę).

Na dużej patelni rozgrzej olej, dodaj masło. Na tłuszczu zrumień cebulę i czosnek. Następnie dodaj mielone mięso i smaż je 5-10 min, aż odparuje cała woda, a mięso stanie się złotobrązowe. Zdejmij patelnię z ognia i dopraw wszystko solą, mielonym czarnym pieprzem, oregano oraz siekaną zieleniną. Składniki dobrze wymieszaj.

Cukinie i bakłażan umyj, nie obieraj ze skórki. Ziemniaki umyj i obierz. Pomidory sparz wrzątkiem, zdejmij z nich skórkę. Cukinie, bakłażan, ziemniaki i pomidory pokrój w plastry.

Żaroodporne naczynie posmaruj olejem i układaj w nim warstwami: najpierw pomidory, potem mięso, następnie ziemniaki, bakłażan, cukinię, mięso, ziemniaki, bakłażan, cukinię, mięso. Zakończ pomidorami. Zapiekaj około godziny (lub dłużej, aż warzywa będą miękkie) w temp. 180° C. Około 10 min przed końcem posyp żółtym serem. Przed podaniem udekoruj majerankiem.

Przygotowanie: 90 minut Porcja: 525 kilokalorii



Reklama

Najlepsze tematy

Reklama