Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Zamknij lato w słoikach i... korzystaj zimą!

Właśnie teraz warzywa i owoce osiągają pełną dojrzałość i kryją w sobie wyjątkowe składniki odżywcze. Możesz zachować ich moc. Do dzieła!

Domowe przetwory z warzyw i owoców mają ogromną przewagę na tymi sklepowymi! Nie zawierają bowiem konserwantów i barwników. I to ty decydujesz, ile dodasz do nich cukru czy soli!

Nie żegnaj pomidorów

Reklama

Pomidory to warzywa wyjątkowe: im dłużej poddaje się je obróbce termicznej, tym są zdrowsze. Długie duszenie pozbawia je, owszem, witaminy C, za to uwalnia inny cenny, za to niezwykle rzadki przeciwutleniacz: chroniący przed nowotworami likopen. 

● Warto więc przyrządzić sobie z  nich np. przecier. Trzy kilogramy pomidorów umyj, sparz, obierz ze skórki i pokrój w ćwiartki. Duś je w garnku, aż się rozpadną. Całość przetrzyj i ponownie doprowadź do wrzenia, gotuj ok. 30 min. Przelej do wyparzonych słoików, zakręć i pasteryzuj 15 min w piekarniku nagrzanym do temp. 95°C. Gorące słoiki od razu postaw do góry dnem, na zakrętce.

Ogórki na sałatkę

Potrzebujesz: dwa kilogramy ogórków gruntowych i dwie cebule, a do zalewy litr wody, 1/3 szklanki octu winnego, łyżkę soli, pięć łyżek miodu, pieprz. Składniki na zalewę zagotuj. Warzywa obierz i cienko pokrój, ciasno ułóż w słoikach. Wlej gorącą zalewę i połóż na wierzchu kilka ziaren pieprzu. Zapasteryzuj. 

● Warto zrobić takie zapasy, bo ogórki działają przeciwpasożytniczo i odkwaszająco. A zimą kupisz tylko ogórki z importu, zabezpieczone przed zepsuciem w transporcie konserwantami.

● Do robienia podobnych przetworów idealnie nadają się również "kuzyni" ogórka: cukinia, patison oraz kabaczek. 

Śliwki pełne zalet

Jeśli chcesz ustrzec się przed nowotworami i chorobami układu krążenia, zrób sobie powidła ze śliwek węgierek. Nie pozbywaj się skórek! Dzięki nim dostarczysz sobie błonnika, który wspomaga pracę przewodu pokarmowego. 

● Przebierz trzy kilogramy śliwek (wybierz tylko dojrzałe i zdrowe), umyj, pozbaw pestek. Wsyp do dużego garnka o grubym dnie. Podgrzewaj na małym ogniu pod przykryciem, od czasu do czasu mieszając drewnianą, wyparzoną wcześniej łyżką. 

Gdy śliwki puszczą sok, zdejmij pokrywkę i odparuj je, trzymając ok. godziny na najmniejszym ogniu i mieszając od czasu do czasu. Odstaw do następnego dnia. Odparowywanie powtarzaj przez 3-4 dni, aż powidła zmniejszą objętość o 1/3 i zaczną odstawać od ścian garnka. 

● Gorącymi powidłami napełnij wyparzone słoiki i zakręć.

Dowiedz się więcej na temat: słoiki | przetwory | domowe przetwory

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje