Przejdź na stronę główną Interia.pl

Jak sprzedawać w sieci?

Rozwój technologii informatycznych spowodował gwałtowny rozkwit handlu w Internecie. Nowe sklepy powstają jak grzyby po deszczu. Równie popularne są rozbudowane platformy sprzedażowe i serwisy aukcyjne. Sukcesy największych platform są spektakularne i podbudzają wyobraźnię. Jednak zbudowanie dobrego i popularnego sklepu w sieci nie jest sprawą łatwą.

Początkujący sprzedawcy skupiają się najczęściej na sprzedaży przez jeden z popularnych serwisów aukcyjnych. Zarówno polskie, jak i zagraniczne witryny, oferują rozbudowane systemy ułatwiające sprzedaż. Jedno jest jednak pewne: nie uda się sprawować pełnej kontroli nad sklepem, jeśli nie będziemy mieli szybkiego i stabilnego połączenia.

Reklama

Klienci oczekują od sklepów internetowych nie tylko niskich cen, taniej i szybkiej wysyłki, ale też dokładnych opisów i zdjęć oferowanych produktów. Sprzedawcy często chcą dołączyć do opisu filmy. Wszystko to zajmuje miejsce i wymaga szybkiego transferu danych. Przygotowanie kilkudziesięciu czy kilkuset ofert, z których każda będzie oprawiona dużą ilością zdjęć w dużej rozdzielczości, zajmie zdecydowanie więcej czasu, jeśli nie zadbamy o wysoką szybkość uploadu. Wraz z rozwojem sklepu, będziemy potrzebować jeszcze większej przepustowości łącz. Nie możemy tu liczyć na osiedlową kablówkę, powinniśmy raczej skłaniać się do korzystania ze światłowodu.

Najważniejszy jest pomysł i nazwa

Rozpoczynając działalność w handlu elektronicznym, trzeba uważnie przeanalizować rynek. Dużo większą szansę na sukces mają te sklepy, które mają wąską ofertę. Wynika to z faktu, że rynek jest zdominowany przez olbrzymie instytucje, oferujące praktycznie wszystko. Lepiej zacząć od mniejszej liczby produktów, ale specjalistycznych i dobranych pod kątem potrzeb klienta. Mając dobry pomysł, który pozwoli wypełnić rynkową niszę, jesteśmy w stanie szybko się rozwijać. Wtedy można rozważyć zwiększenie asortymentu. Amazon też początkowo był tylko księgarnią, a obecnie zajmuje się sprzedażą praktycznie wszystkiego.

Drugą kwestią jest odpowiednia nazwa. Nie jest łatwo stworzyć coś oryginalnego, a warto jeszcze pamiętać, że trzeba będzie zarejestrować domenę. Może się okazać, że pożądana przez nas nazwa będzie już zajęta i trzeba wymyślić nową. W dzisiejszych czasach budowanie wielopiętrowych witryn jest mocno ryzykowne. Klienci intuicyjnie wpisują już nazwę sklepu i końcówkę .pl. Jeśli będzie trzeba tam dodać różne inne dodatki, klient może się zniechęcić i pójść do konkurencji. Udane połączenie nazwy i tematyki sklepu to klucz do sukcesu.

Na nieostrożnych czyhają pułapki

Zakładanie i prowadzenie sklepu internetowego, to nie tylko żmudna praca, związana z negocjowaniem cen, kontrolą marży, wysyłek i faktur. Na całym świecie istnieją dziesiątki użytkowników, którzy wynajdują nowe sklepy i wnikliwie studiują ich regulaminy. Jeżeli ten nie jest zgodny z wytycznymi prawnymi, zgłaszają się do właściciela z żądaniami wypłaty odszkodowania. Przypomina to czasami wymuszanie okupu w zamian za nieskierowanie sprawy do urzędu kontrolnego. Dlatego zakładając sklep internetowy warto zapłacić prawnikowi lub wyspecjalizowanej firmie, która przygotuje regulamin zgodny z literą prawa. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych nerwów i kosztów.

Gdzie sprzedawać?

Prowadząc sklep internetowy dobrze jest korzystać z wielu kanałów sprzedaży. Własna witryna, postawiona na wydajnym, sprawdzonym serwerze, to podstawa. Na rynku dostępnych jest wiele ofert hostingowych, które oferują często gotowe, proste w użyciu narzędzia do budowy sklepu internetowego. Niestety, często sprzedawcy korzystają z podobnych wzorców, przez co wiele witryn wygląda podobnie, a to może odstraszać potencjalnych klientów. Warto zatem zainwestować w oryginalny szablon, który pozwoli wyróżnić się na rynku. Przesyłanie danych na zewnętrzne serwy uzależnione jest od dwóch czynników. Pierwszym jest przepustowość naszego łącza. Drugim udostępnione przez usługodawcę łącze dostępowe do serwerach. Biorąc pod uwagę to, że klienci są wzrokowcami, warto korzystać z materiałów graficznych wysokiej jakości. Są one odpowiednio większe i ich wysyłanie na serwer może zająć dużo czasu. Dlatego warto korzystać ze stabilnych połączeń światłowodowych, zapewniających dużą prędkość uploadu, nawet przy przysyłaniu dużej ilości wysokiej jakości grafik czy filmów.

Gdy sklep staje się coraz bardziej znany, dostępne na prostych komercyjnych serwerach limit ruchu przestają wystarczać. Wtedy trzeba pomyśleć o własnym serwerze, który obsłuży odpowiednią liczbę wejść i wyjść, nie powodując przestojów. Wybór urządzenia powinien iść w parze z doborem łącza. Najszybsze połączenia do i od serwera oferują oczywiście łącza światłowodowe. Na tym etapie rozwoju sklepu trzeba zadbać też o odpowiednie zabezpieczenia sieciowe. W przypadku największych platform sprzedażowych do pracy zaangażowane są potężne firewalle, analizatory, kontrolery ruchu i użytkowników. Nie znaczy to jednak, że mniejsi gracze nie powinni zabezpieczać transakcji i danych klientów.

Podstawowym wymogiem dla sklepu internetowego jest posiadanie certyfikatu SSL. Powinny go posiadać wszystkie instytucje, które przetwarzają dane osobowe. Wynika to z przepisów prawa oraz z ostrożności użytkowników. Obecność certyfikatu SSL, który określa czy witryna jest bezpieczna, sygnalizowana jest w przeglądarce internetowej obecnością charakterystycznej zielonej kłódki i adresem zaczynającym się od https. Certyfikaty wystawiane są przez wyspecjalizowane firmy, które zajmują się audytami bezpieczeństwa. Ich obecność oznacza, że dane osobowe i transakcje prowadzone są w sposób bezpieczny. Nie powinno zatem dziwić, że klienci oczekują ich obecności w sklepach internetowych.

Jak widać, przygotowanie sklepu internetowego nie jest sprawą prostą. Na wielu etapach mogą pomóc gotowe poradniki i szablony. Sukces nie przychodzi łatwo i na pewno trzeba na niego zapracować. Jednak przykłady najlepszych dowodzą, że warto się starać.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje