Przejdź na stronę główną Interia.pl

Superfood po polsku

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca włączenie do jadłospisu produktów o szczególnie silnych właściwościach prozdrowotnych. Większość z nich, np. algi, jagody goji czy grzyby shiitake, można u nas kupić bez problemu, jednak za wygórowaną cenę. Dietetycy radzą więc wybierać tańsze, równie zdrowe, zamienniki.

1. Pietruszka zamiast alg 

Reklama

Natka, jarmuż czy szpinak też obfitują w chlorofil, który oczyszcza organizm z toksyn i podnosi odporność. Mało tego! Duża dawka chlorofilu wzmacnia zdolność organizmu do regeneracji i działa przeciwzapalnie. Dzięki sporej zawartości żelaza, karotenoidów, potasu, fosforu, magnezu i większości witamin z grupy B chlorella wpływa na lepsze funkcjonowanie układu nerwowego i krwiotwórczego. 

2. Siemię lniane kontra nasiona chia 

Siemię zawiera znacznie więcej od nich zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i przeciwutleniaczy. Jest również świetnym źródłem błonnika, witaminy E, a ponadto cynku i wapnia. Spowalnia rozwój miażdżycy, usprawnia pracę jelit, zmniejsza ryzyko nowotworów żołądka i jelita grubego. Nasiona lnu zawierają też substancje zmniejszające wchłanianie tłuszczów. Częste ich spożywanie w pieczywie, koktajlach czy sałatkach wspomaga proces odchudzania, działa osłaniająco oraz regenerująco na błonę śluzową przewodu pokarmowego (nasiona chia nie mają takich właściwości). 

3. Soczewica wygrywa z komosą ryżową 

Dostarcza łatwo przyswajalnego białka, kwasu foliowego, potasu, fosforu oraz błonnika. Zapobiega miażdżycy, wzmaga produkcję kolagenu, spowalniając starzenie się skóry. Jest źródłem antyoksydantów - neutralizuje działanie wolnych rodników i zmniejsza ryzyko zachorowań na nowotwory. 

4. Czosnek zdrowszy od grzybów shiitake 

Hamuje rozwój bakterii, ale to nie wszystko. Zawiera flawonoidy, saponiny, witaminy B1, B2, PP, C, prowitaminę A, związki siarki, potas, wapń, kobalt, chrom i nikiel. Podobnie jak modne chińskie grzyby, obniża ciśnienie krwi, wzmacnia mięsień sercowy i spowalnia proces starzenia się komórek. Odgrzybia organizm i wzmacnia siły odpornościowe. Spożywając go na surowo czy w nalewce (w kroplach), możesz usprawnić pracę jelit, obniżyć poziom cholesterolu, a nawet zapobiec nowotworom. 

5. Kasza jaglana na ringu z amarantusem 

Jest nie tylko bogata w witaminy z grupy B i minerały, ale też dobrze przyswajalne białko. Spożywanie jej np. dwa razy w tygodniu oczyszcza i odkwasza organizm, łagodzi podrażnienia śluzówki przewodu pokarmowego. Co więcej, pomaga w leczeniu infekcji oskrzeli i płuc. Kasza jaglana zawiera lecytynę i tryptofan, dzięki czemu usprawnia pamięć i wzmacnia układ nerwowy. Duża dawka minerałów korzystnie wpływa na włosy, skórę i paznokcie.

6. Żurawina zamiast jagód goji 

Ma podobny skład, ale bardziej wszechstronne działanie. Dostarcza mnóstwa witaminy C, działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Oczyszcza drogi moczowe i zapobiega infekcjom pęcherza. Duża dawka przeciwutleniaczy zawartych w żurawinie wzmacnia układ krążenia. Antocyjanidy o silnym działaniu (delfinidyny) chronią komórki przed zmutowaniem.

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje