Przejdź na stronę główną Interia.pl

Przejedzenie? Lekarstwa szukaj w kuchni

Myślisz, że wzdęcia, gazy, zgaga, biegunka i uczucie ciężkości to nieodłączne elementy świętowania? Wcale nie musi tak być.

Boże Narodzenie, sylwester, Nowy Rok... Nie sposób odmówić sobie skosztowania wszystkich smakołyków. I nietrudno o przejedzenie. Na szczęście jednak związanym z nim dolegliwościom trawiennym można łatwo zaradzić.

Połącz ocet z wodą

Reklama

Bolesne skutki obfitej uczty świątecznej zlikwidujesz napojem z łyżki octu jabłkowego, rozmieszanego ze szklanką ciepłej wody i osłodzonego odrobiną miodu.

Mikstura przyspiesza trawienie, pobudza wydzielanie soku żołądkowego i żółci. 

Wypij ją pół godziny po skończeniu posiłku.

Herbata górą!

Filiżanka czarnej lub zielonej herbaty pobudza wydzielanie soków żołądkowych i pomaga trawić tłuszcze. Szybko likwiduje uczucie pełności w żołądku. 

Czerwona herbata z kolei przyda się, kiedy posiłek był zakrapiany alkoholem - likwiduje bowiem przykre rezultaty jego działania.
Wspomaga też pracę wątroby, co pomaga uporać się z dużą ilością pokarmu.

Znieczul się bazylią

Bazylia pobudza wydzielanie enzymów trawiennych, łagodzi niestrawność, ale przede wszystkim działa przeciwbólowo i przeciwskurczowo, rozluźnia mięśnie ścian jelita. Dzieje się tak, ponieważ linalol - związek odpowiadający za jej wspaniały aromat - ma właściwości znieczulające. 

Jeżeli więc odczuwasz bolesne skurcze żołądka i  nudności po przejedzeniu, wypij napar z łyżeczki suszonej bazylii na szklankę wrzątku.

Uwaga - niewskazane kobietom w ciąży i karmiącym!

Pij sok z kapusty

Sok z kiszonej kapusty doskonale oczyszcza organizm, pobudza enzymy trawienne oraz wspomaga funkcjonowanie mikroflory jelitowej. Jeśli chcesz uniknąć niestrawności, wypij szklankę soku na czczo oraz pół godziny po wieczornym posiłku. 

Porcja kiszonej kapusty zadziała też lepiej niż tabletka, gdy wypijesz za dużo alkoholu.

Kupując sok lub kapustę kiszoną, sprawdź, czy to produkt w pełni naturalny, przygotowany bez użycia octu i konserwantów.

Miej śliwki pod ręką

Poza obowiązkowym w święta kompotem z suszu, który poprawia perystaltykę jelit, przyrządź też sobie miksturę z suszonych śliwek. 

Około 13 suszonych śliwek zalej 1/2 szklanki wrzątku, zostaw na noc. Rano włóż owoce do miski, dolej duży kubek naturalnego jogurtu i dwie szklanki soku jabłkowego. Zmiksuj wszystko blenderem do uzyskania gładkiej konsystencji. Trzymaj w lodówce. Zażywaj po dwie łyżki na czczo. To pomoże ci uwolnić się od bolesnych zaparć.

Ananas na wzdęcia

Picie świeżo wyciśniętego soku z ananasa pomaga uporać się ze wzdęciami i niestrawnością po zjedzeniu nadmiernej ilości tłustego pokarmu. A wszystko to dzięki enzymom, które wspomagają układ trawienny w rozkładaniu pokarmu na poszczególne składniki odżywcze i ich absorbowaniu.

Kierunek: Orient

Przygotowując świąteczne potrawy, nie żałuj do nich przypraw z Dalekiego Wschodu, które "podkręcają" metabolizm. 

Kurkuma pomaga chronić śluzówkę żołądka, zapobiegając podrażnieniom i stanom zapalnym. 

Cynamon sprzyja pozbywaniu się z organizmu nadmiaru tłuszczu. Jednocześnie pomaga w oczyszczaniu organizmu. 

Imbir działa rozkurczowo na jelita. Dodawaj go więc do potraw, a także rób sobie z niego napar, gdy boli cię brzuch (łyżeczka startego kłącza na szklankę wrzątku).

ANNA STRĄK

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje