Przejdź na stronę główną Interia.pl

Płatki na śniadanie i nie tylko

​W rankingu najzdrowszych posiłków owsianka zawsze jest w czołówce. Podstawą owsianki są płatki zbożowe. Te zwykłe, naturalne są wytwarzane z całych ziaren owsa poprzez ich wyłuskanie oraz sprasowanie. Mają najwięcej prozdrowotnych składników, a przed zjedzeniem najlepiej je ugotować lub moczyć w wodzie kilka godzin, można np. zostawić je namoczone na noc.

W sklepach znajdziemy także płatki górskie otrzymywane z krojonych ziaren zbóż. Nie wymagają gotowania i moczenia (można spożywać je od razu) oraz płatki błyskawiczne. To naturalne płatki poddane namaczaniu i podgrzewaniu. Takie płatki można jeść bez gotowania czy długiego namaczania. Mają mniej cennych składników pokarmowych niż płatki zwykłe, ale dzięki temu są bardziej lekkostrawne i lepiej tolerowane przy kłopotach z przewodem pokarmowym. Choć owsianki robi się z płatków owsianych, z powodzeniem mogą je zastąpić płatki zbożowe otrzymywane z innych zbóż. Jakie mają zalety i które wybrać dla siebie? 

Ryżowe

Reklama

Dobre są dla osób na lekkiej diecie, przy chorobach żołądka i wątrobie, nadkwaśności i refluksie. Mają niewiele błonnika, nie obciążają przewodu pokarmowego. Mają sporo węglowodanów i białko potrzebne do regeneracji organizmu, np. po zabiegach operacyjnych. Nie zawierają natomiast glutenu. Dobre dla małych dzieci i seniorów, alergików oraz cierpiących na celiakię. 

Owsiane

Wzmocnią serce. Mają sporo błonnika, w którego skład wchodzą beta-glukany. Te zaś obniżają poziom cholesterolu. Wystarczy zjadać 3/4 szklanki płatków owsianych dziennie, by stężenie cholesterolu całkowitego spadło nawet o 8 do 23 proc. Regularne spożywanie płatków owsianych pomaga także obniżyć ciśnienie tętnicze krwi. 

Orkiszowe

Trzymają cukier w ryzach. Mają sporo błonnika, który pomaga utrzymać go na odpowiednim poziomie (są trawione powoli, więc cukier stopniowo i powoli przechodzi do krwi, co zapobiega gwałtownym wyrzutom insuliny). Dzięki temu cukier przez długi czas utrzymuje się na stałym poziomie. Dają uczucie sytości na dłużej i zapobiegają napadom wilczego głodu. Zawierają gluten. 

>>> Więcej o płatkach przeczytasz na następnej stronie <<<

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje