Reklama

Reklama

Kasza jak na lekarstwo

​Uznaje się ją za jeden z najzdrowszych pokarmów. Im grubsza kasza, tym mniej tucząca.

W dietach odchudzających oraz tych zalecanych ludziom chorym, kasze zajmują niezwykle istotne miejsce. Ich lecznicze właściwości są znane od setek lat. Dla kogo jaka kasza? 

Reklama

1. Na odporność i anemię - jaglana 

Zawiera dużo witamin B1, B2, B6 oraz minerałów, zwłaszcza miedzi i żelaza. Jest zalecana przy anemii oraz przy obniżonej odporności, bo wspiera procesy krwiotwórcze. Ma właściwości antywirusowe i obkurczające, dzięki czemu jest skutecznym lekiem na katar i mokry kaszel. Nie zawiera glutenu, a dostarcza dużej ilości dobrze przyswajalnego białka. To nie wszystkie zalety jaglanych ziaren. Zawarta w nich witamina E oraz lecytyna wzmacniają pamięć i spowalniają starzenie się organizmu. Zaleca się je też w profilaktyce jelita grubego. Przed gotowaniem przelewaj kaszę wrzątkiem, a będzie lżej strawna. 

2. Dla tarczycy - gryczana 

Jest źródłem rutyny uszczelniającej naczynia krwionośne, witamin z grupy B, PP oraz niklu, kobaltu, jodu, żelaza i boru, potrzebnych tarczycy oraz biorących udział w przemianie materii. Zawiera też dużo żelaza, sporo białka, a nie ma w składzie glutenu. 

3. Bulgur i orkisz cię odstresują 

To gruboziarniste kasze pszenne zawierające mnóstwo błonnika (dwa razy więcej niż manna), fosforu, potasu oraz sodu. Są bogatym źródłem magnezu, dzięki czemu koją układ nerwowy, zapobiegają nadmiernemu napięciu mięśni i łagodzą zaparcia. Spożywanie tych kasz poprawia kurczliwość mięśnia sercowego, a ponadto reguluje pracę układu naczyniowego. Bogate w błonnik obniżają poziom cholesterolu, bo zawarte w nim sterole wiążą niezdrowe tłuszcze. 

4. Dla jelit - jęczmienna 

Pęczak, perłowa, mazurska czy wiejska usprawniają ich pracę. Dzięki zawartości błonnika oczyszczają jelita ze złogów tłuszczowych oraz metali ciężkich, niwelują też zaparcia. Kasza jęczmienna wspomaga pracę woreczka żółciowego i poprawia trawienie. Dzięki bogactwu mikroelementów i witamin chroni przed problemami kardiologicznymi (korzystnie wpływa na układ krążenia). Kaszę tę polub, gdy dokucza ci zespół jelita drażliwego. 

5. Komosa ryżowa - dla każdego 

Komosa (Quinoa) jest egzotyczną kaszą, zawierającą witaminy E, PP, z grupy B (kwas foliowy, B6, B1, B2) oraz magnez, żelazo, cynk, selen, miedź i mangan. Dostarcza też nienasyconych kwasów tłuszczowych i jako jedyna z kasz - silnych antyoksydantów (kwercetyny i kemferolu). Spożywanie komosy zapobiega starzeniu się układu krążenia (kwas oleinowy i linolowy rozpuszczają cholesterol) i zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. 

6. Kuskus nie dla cukrzyków

Nie powinny go często jeść osoby z cukrzycą, gdyż ma dość wysoki indeks glikiemiczny - aż 65. Ma niewiele składników odżywczych, dlatego warto kuskus łączyć z warzywami albo mięsem. Jest na ogół dobrze tolerowany.

Jak wybrać najzdrowszą kaszę?
Dietetycy zalecają kasze jak najmniej oczyszczone i rozdrobnione. Zawierają wówczas najwięcej składników odżywczych i błonnika. 

Szczególnie cenne właściwości ma pęczak oraz gruboziarnista kasza perłowa. Z gryczanych postaw na tę jasną, niepaloną.

Królowa kasz to jaglana, zaś najmniej wartościową jest manna, najbardziej oczyszczona i najdrobniejsza (za to najłatwiejsza do strawienia).

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje