Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Dieta śródziemnomorska wzmocni twoje serce

Dieta korzystnie wpływa na układ krwionośny, poprawia kondycję żył i znacznie zmniejsza poziom trójglicerydów.

Z badań wynika, że mieszkańcy krajów basenu Morza Śródziemnego mają najniższą w Europie zachorowalność na choroby układu krążenia. W tętnicach przeciętnego 65-letniego Greka jest mniej blaszki miażdżycowej niż u... 25-letniego Polaka.

Reklama

Co nam tak szkodzi? Jemy za dużo tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, mięsa, a za mało warzyw, owoców i ryb. Jeśli chcemy mieć zdrowe serce - odwróćmy proporcje.

Poznaj zasady

Produkty zalecane w diecie śródziemnomorskiej to:

Owoce i warzywa: powinny znaleźć się w każdym z twoich pięciu posiłków. Są źródłem błonnika i witamin.

Ryby: spożywaj je 3-4 razy w tygodniu. Są bogate w NNKT, które obniżają ciśnienie, poprawiają elastyczność naczyń krwionośnych. Ryby piecz w folii aluminiowej, gotuj na parze, grilluj z ziołami. A co z mięsem? Wystarczy 1-2 razy w tygodniu (chude, drobiowe).

Rośliny strączkowe, ryż, makaron: są źródłem białka, soli mineralnych i błonnika. Są jednak kaloryczne, więc porcje nie powinny być zbyt obfite (pół jednorazowego woreczka kaszy, 100-gramowa "wiązka" suchego spaghetti). Jedz je bez tłustych sosów, za to z warzywami.

Ciemne pieczywo: jest bogate w błonnik i minerały.

Orzechy, migdały: zawierają NNKT, które chronią serce. Mają sporo witamin (np. E, która zmniejsza zagrożenie chorobą wieńcową).

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje