Przejdź na stronę główną Interia.pl

Dieta bez laktozy

Nietolerancja laktozy (cukru mlekowego, mlecznego) jest jednym z zaburzeń należących do chorób przewodu pokarmowego. O nietolerancji laktozy można mówić, kiedy po spożyciu produktów zawierających ten cukier występują niepożądane objawy ze strony przewodu pokarmowego, takie jak biegunki oraz wzdęcia. Takie reakcje organizmu mogą mieć dwa podłoża. Jednym z nich jest alergia, która wyzwala odpowiedź immunologiczną, drugim - nietolerancja pokarmowa, wyzwalająca odpowiedź nieimmunologiczną.

Przeczytaj fragment książki "Jelito drażliwe. Leczenie dietą" Hanny Stolińskiej- Fiedorowicz:

Reklama

Laktoza pełni ważne funkcje w organizmie, m.in. wpływa na:
- zmysł smaku
- łaknienie
- hormony
- regenerację i pracę jelita.

Musi jednak przedtem zostać strawiona przez enzym jelitowy o nazwie laktaza (LCT) do formy przyswajalnej przez organizm. Gdy jelito cienkie nie wydziela laktazy lub wydziela ją w bardzo małej ilości, laktoza nie zostaje strawiona i przyswojona przez organizm.

Aktywność laktazy jest największa u noworodków i niemowląt, dla których mleko stanowi główne źródło pożywienia. Po okresie niemowlęcym aktywność tego enzymu spada nawet do 5-10 proc. jego początkowej aktywności... Zmniejszona aktywność laktazy lub jej zanik są przyczyną nietolerancji laktozy z powodu niezdolności do jej trawienia, ponieważ w chorobach jelit bakterie korzystają z niestrawionej laktozy jako idealnej pożywki. W efekcie powstają gazy, bóle i biegunki. Odstawienie nabiału przynosi jednak bardzo szybką ulgę, bo nawet już po czterech dniach.

Dobrze zbilansowana dieta bezlaktozowa jest odpowiednia dla osób, które zmagają się z nietolerancją laktozy. Ze względu na znaczną eliminację nabiału zwiększone jest ryzyko niedoborów witamin rozpuszczalnych w tłuszczu, tj. A, D, E i K oraz wapnia. Objawy choroby u różnych osób są inne, stąd też ilość tolerowanej laktozy jest indywidualna. Aby nazwać środek spożywczy ubogolaktozowym, ilość dwucukru w jego składzie nie powinna przekraczać 2 g w jednej porcji.

Najwięcej laktozy w 100 gramach produktu występuje w mleku odtłuszczonym w proszku, mleku pełnym w proszku oraz mleku zagęszczonym słodzonym i niesłodzonym, kolejno: 51 g, 31 g, 10,3 g, 9,4 g laktozy. Mleka krowie, kozie oraz owcze zawierają od 4,4 g do 5,1 g laktozy w 100 g produktu. Podobna ilość laktozy znajduje się w jogurtach naturalnych, owocowych, kefirze czy maślance. Najniższą ilość cukru mlecznego zawierają sery żółte (0,1 g na 100 g produktu) oraz sery topione (1 g na 100 g produktu), ale częste ich spożycie nie jest zalecane ze względu na wysoką wartość energetyczną oraz duży udział nasyconych kwasów tłuszczowych oraz cholesterolu.

Nietolerancja laktozy to problem znacznie bardziej powszechny niż nietolerancja glutenu. Dotyka najczęściej młodzież i osoby dorosłe. Pierwotna nietolerancja laktozy objawia się u nawet 37 proc. dorosłych oraz 1,5 proc. niemowląt i dzieci. W Europie częstość jej występowania wynosi od 2 proc. w Skandynawii do 70 proc. na południu kontynentu. W Polsce zaburzenie to rozpoznaje się u 17-37 proc. populacji.

Przy ciężkiej nietolerancji laktozy zaleca się unikać produktów, do których dodano nawet niewielkie ilości mleka lub jego przetworów - niektórych rodzajów pieczywa, napojów w proszku, zup w proszku, konserw mięsnych, wyrobów cukierniczych, a także wielu leków, w których często laktoza stosowana jest jako nośnik. W diecie bezlaktozowej można spożywać nabiał bez dodatku tego cukru lub stosować suplement z laktazą, czyli enzymem trawiącym laktozę. Jednak dla bezpieczeństwa lepiej całkowicie odstawić mleko i jego przetwory. Przy niespożywaniu nabiału nie musimy martwić się o niedobór białka w diecie, zwykle spożywamy go i tak za dużo. Głównie z mięsem, rybami,  jajkami, roślinami strączkowymi, a nawet warzywami i produktami zbożowymi. Zadbać należy natomiast o dostateczną ilość wapnia oraz witamin B2, B12 oraz D.

Gdzie je znaleźć - czytaj na następnej stronie >>

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje