Przejdź na stronę główną Interia.pl

Cynk poprawi twoją odporność

Organizm lepiej radzi sobie z wirusami i bakteriami.

Gdy brakuje nam cynku, organizm gorzej radzi sobie z bakteriami i wirusami, częściej wtedy zapadamy na infekcje. Ale są także inne sygnały świadczące o niedoborze tego pierwiastka w organizmie: matowe włosy, które zaczynają wypadać, ciągłe przemęczenie, kruche paznokcie.

Reklama

Niedoborom cynku towarzyszą czasem także zaburzenia węchu i smaku - mamy wtedy metaliczny posmak w ustach lub też słabo odczuwamy jakikolwiek smak. Gdzie go szukać? Najwięcej cynku zawierają ostrygi, krewetki i małże, jednak skorupiaki te nie są przecież częstym składnikiem naszego menu.

W nieco mniejszych ilościach cynk znajdziemy także w żółtku jaj, mące razowej, wątróbce, indyku, owsiance, pestkach dyni i słonecznika. Zawiera go także cebula i ser żółty. Wzbogacając menu o te produkty pamiętajmy, że wchłanianie cynku znacznie utrudnia cukier, alkohol oraz miedź (może być w wodzie z kranu). Niedobór cynku znacznie częściej dotyka wegetarian, także osób odchudzających się oraz miłośników słodyczy.

Zielony groszek
Oraz inne rośliny strączkowe dostarczą nam cynku. Warto je jeść jak najmniej przetworzone i jak najkrócej gotowane, łączyć je z cebulą, żółtym serem, pomidorami oraz żółtkiem jaj.

Migdały
Są dość kaloryczne, dlatego należy jeść je z umiarem. Kilkanaście migdałów jednak warto spożyć każdego dnia. 100 g migdałów zawiera 3,19 mg cynku. Dobrze jest łączyć je z pestkami dyni, słonecznika i gorzką czekoladą.

Kasza gryczana
Niedobór cynku często wiąże się z wysokim poziomem miedzi w organizmie. Im częściej sięgać będziemy po kaszę gryczaną, mąkę razową (pieczywo, makarony), tym lepiej. Dzienne zapotrzebowanie na cynk (6-9 mg) nie tak łatwo jest zaspokoić.

Pestki dyni
Oraz pestki słonecznika zastąpią słodkie przekąski i czipsy. Pamiętaj, aby ich nie prażyć na patelni. Choć stają się przez to smaczniejsze i chrupkie, tracą wiele cennych właściwości.

Wołowina
Oraz wątróbka cielęca, a także mięso indyka to najlepiej przyswajalne źródła cynku. Podobnie jak żelazo hemowe (pochodzenia zwierzęcego), wchłania się w tej postaci najlepiej.




Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje