Przejdź na stronę główną Interia.pl

Cukinia, dynia i spółka

Smaczne, pełne witamin i składników mineralnych. Zaproś je do stołu, bo warto!

Czy w twoim menu są warzywa dyniowate? To jedne z najzdrowszych jesiennych darów natury. W większości składają się z wody, mają mało białka i tłuszczów, są niskokaloryczne. Doskonale sprawdzają się  w diecie odchudzającej i oczyszczającej.

Reklama

Mają tę zaletę, że nie kumulują metali ciężkich. Powinny też się znaleźć w menu mięsożerców. Soczysty miąższ dyni i większości jej bliższych czy dalszych kuzynek zawiera niewiele błonnika, jest więc lekkostrawny i dobrze tolerowany. Dlatego dynię i cukinię można podawać już półrocznym dzieciom.

Po warzywa dyniowate mogą także sięgnąć rekonwalescenci, osoby cierpiące na choroby wątroby, żołądka i jelit.   

Od tej reguły są jednak dwa wyjątki - zielony (surowy) ogórek i bakłażan. Oba warzywa są dość ciężkostrawne, u niektórych osób mogą wywołać gazy i wzdęcia. Lepiej więc nie podawać zielonych ogórków i bakłażanów małym dzieciom, osobom cierpiącym na choroby wątroby i trzustki oraz chorym na dnę moczanową.

Melon

 Jest niskokaloryczny (100 g - 34 kcal), ma sporo cukru i wysoki indeks glikemiczny IG 65. Dlatego melonów nie poleca się cierpiącym na cukrzycę lub insulinooporność. Melon dostarczy sporo wit. z grupy B wspomagających prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Poprawi nastrój i koncentrację, ułatwi zasypianie. Po melony powinny sięgnąć osoby żyjące w stresie i mające problemy ze snem.

Jak jeść? Np. na surowo po obraniu ze skórki i usunięciu pestek z miąższu. Każdy melon może być spożywany na surowo, bez dodatków. Pokrojony w kostkę lub wydrążony łyżeczką jest idealnym dodatkiem np. do sałatek owocowych.

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje