Przejdź na stronę główną Interia.pl

Co zamiast mleka?

Mleko roślinne! Zrobisz je z ryżu, soi, kokosa. To zamiennik pełen witamin i minerałów.

W miarę jak przybywa nam lat, coraz gorzej tolerujemy mleko krowie. A wszystko przez niedobór enzymu (laktazy), który trawi laktozę (cukier zawarty w mleku). Wtedy po wypiciu np. kawy z mlekiem czy zjedzeniu płatków na mleku, odczuwamy nieprzyjemne przelewanie, wzdęcia. To typowe objawy nietolerancji laktozy. Mleka krowiego nie mogą też pić niektórzy alergicy, unikają go weganie. Ale można je zastąpić tzw. mlekiem  roślinnym wytwarzanym np. z orzechów, migdałów, kokosa, ryżu, gryki.

Reklama

Z prawdziwym mlekiem ma ono niewiele wspólnego. Zawiera mniej białka (oprócz mleka sojowego), ale też mniej niezdrowych nasyconych tłuszczów. Da nam witaminy i składniki mineralne, które walczą z wolnymi rodnikami. Można kupić gotowe produkty, ale większość roślinnych napojów mlecznych przygotujesz sama: niektóre trzeba moczyć przez noc (migdały, orzechy, soję) lub ugotować (ryż), inne - suche (wiórki kokosowe, płatki owsiane) zmiksować z wodą i odcedzić. Można dodać do napoju odrobinę cukru waniliowego, ksylitolu, daktyli lub miodu.

Mleko sojowe

Pod względem zawartości białka i wapnia przypomina mleko krowie. Mleko sojowe zawiera ponadto izoflawony - substancje, które łagodzą niektóre objawy menopauzy, a także chronią przed nowotworami, osteoporozą  i miażdżycą. Systematyczne spożywanie  mleka sojowego może powodować obniżenie trójglicerydów we krwi i wpłynąć korzystnie na całkowity poziom cholesterolu. Najlepiej pić nie więcej niż szklankę dziennie. Napoje sojowe mogą uczulać. Soja zawiera także substancje, które negatywnie wpływają na pracę tarczycy. Zbyt częste spożywanie soi może prowadzić  do obniżenia poziomu testosteronu u mężczyzn  i powodować zaburzenia erekcji. Szklanka mle- ka sojowego dostarczy nam 110 kcal i ma indeks glikemiczny IG 30.

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje