Reklama

Reklama

Przejdź na stronę główną Interia.pl

Co jeść na wiosnę

​Wiosna trwa w najlepsze, więc warto rozejrzeć się za tym, co ta pora roku może zaoferować naszemu podniebieniu i wybrać tak, aby było zdrowo i smacznie. Dzięki temu, że natura rodzi się do życia, nie powinno być to trudne.

Od tego, co jemy, zależy nie tylko zdrowie, ale także wygląd i samopoczucie. Tymczasem, zimą królują tłuste potrawy, zawiesiste zupy i inne dania, które niekoniecznie mogą sprawdzić się wiosną. Jak zwracają uwagę eksperci, w zimowej diecie może też brakować różnych, ważnych witamin i minerałów. Do tego, sprzyja ona zyskiwaniu dodatkowych kilogramów ciała. Dobrze więc jest teraz zwyczaje żywieniowe na pewien czas przynajmniej zmienić.

Z rozsądkiem

Reklama

O czym warto pamiętać? Po pierwsze o tym, aby nie przesadzić. 

- Niestety, błędem - szaleństwem wielu osób, które postawiły na wiosenne odchudzanie, jest dieta, która najlepiej, aby była szybka, łatwa i przyjemna. Niestety, takowa nie istnieje. Każdy na siłę i tymczasowo zmieniony jadłospis powoduje stres i rozdrażnienie w czasie odchudzania oraz niechybny powrót do wagi z pozycji wyjściowej po zakończeniu drakońskich wyrzeczeń. Przestawmy się więc na zdrowe odżywianie, a nie tymczasowe katowanie organizmu - radzi mgr inż. Agnieszka Piskała, dietetyk, absolwentka Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW, diet coach certyfikowany przez Instytut Psychoimmunologii Wojciecha Eichelbergera, właścicielka Instytutu NUTRITION LAB. 

Wiosna wiele oferuje

Warto zwrócić uwagę, że w nowej piramidzie żywienia owoce i warzywa są u samej jej podstawy, tzn., że w diecie powinno być ich najwięcej. Wiosną pojawia się na szczęście niemały wybór - szczypiorek, rzodkiewki, sałata, szpinak, kalafior, kalarepa, botwinka, bób, truskawki - aby wymienić tylko niektóre dary natury. 

- Świeże, soczyste owoce i warzywa dostarczają nie tylko uciech spragnionym kolorów oczom, ale niezwykłym bogactwem witamin dodają nam witalności. Chętniej wyciągamy ręce po aromatyczne pomidory czy orzeźwiające ogórki. Są to jednak warzywa, których prawdziwe piękno i właściwości zdrowotne docenimy latem. Teraz jednak sięgnijmy po typowo wiosenny szczypiorek i rzodkiewkę. Wczesną wiosną warto także spożywać  warzywa importowane, które rosną przez cały rok. np. pomidory i papryki hiszpańskie - podkreśla mgr inż. Agnieszka Piskała. 

Dlaczego warto je jeść? Na przykład szczypiorek zawiera sporo witamin, (w tym A, C, kwas foliowy), minerałów, a także nadające mu ostry smak i zapach organiczne związki siarki. Jedno z badań pokazało na przykład, że mężczyźni jedzący najwięcej roślin cebulowych (m.in. czosnek, cebula, szczypiorek, por) rzadziej chorują na raka prostaty.

Jajka - za i przeciw

Z wiosną, a przede wszystkim Świętami Wielkanocnymi większości z nas kojarzą się jaja. Nie bez przyczyny. 
- W wiosennej diecie równie często zaczynamy sięgać po jajka. Są one kapsułą zawierającą wszystkie składniki odżywcze, których potrzebujemy na wiosenny start. Pasty jajeczne, jaja na twardo, na miękko, jajecznica z dodatkiem szczypiorku, plasterkiem pomidora i pełnoziarnistym pieczywem to świeży, energetyczny i lekki posiłek na dobry początek dnia - przekonuje dietetyczka. 
Jaja zawierają m.in. duże ilości białka, a także witaminy, minerały czy korzystne dla zdrowia karotenoidy.

>>> Kiedy nie powinniśmy jeść jajek? Sprawdź na kolejnej stronie <<<

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje