Przejdź na stronę główną Interia.pl

Chleb powszedni jak zakazany owoc

Dla niektórych zwykła kajzerka na śniadanie to marzenie ściętej głowy! Czym mają się żywić nieszczęśnicy uczuleni na gluten?

Na pewno słyszałaś o diecie bezglutenowej. Wbrew obiegowej opinii, to żadna fanaberia! Nietolerancja glutenu i celiakia to poważne schorzenia.

Reklama

Chorzy (a jest ich niemało, w dodatku wielu nie wie, że choruje!) po zjedzeniu produktów zawierających gluten cierpią nie tylko na problemy trawienne. W ich jelitach gluten wywołuje stan zapalny, który niszczy kosmki jelitowe, odpowiedzialne za wchłanianie pokarmów. Organizm nie dostaje potrzebnych mu składników odżywczych, a stąd tylko krok do poważnych schorzeń.

Jak żyć bez glutenu?

Całkowite wyeliminowanie z menu produktów go zawierających łatwe nie jest. Gluten to białko roślinne obecne w pszenicy, jęczmieniu, życie i owsie. Trzeba więc zapomnieć choćby o zwykłym chlebie!

Na szczęście w sklepach przybywa produktów dla osób z nietolerancją glutenu - makaronów, ciastek, pieczywa. Żywność ta jest oznaczona przekreślonym kłoskiem.

"Bezglutenowcy" nie są więc zupełnie bezradni.

Wypieków w domu też nie muszą wybijać sobie z głów. Mąkę pszenną mogą zastąpić kukurydzianą, ryżową, sojową, gryczaną lub z amarantusa. W ich jadłospisie mogą znaleźć się kasze gryczana i jaglana, komosa ryżowa, ryż.

Bezpieczne są ziarna sezamu, siemienia lnianego, pestki dyni czy słonecznika.

Menu powinno opierać się głównie na warzywach, owocach, jajkach, rybach, mięsach i produktach mlecznych. Gdy najdzie ochota na słodycze, można bezkarnie sięgać po dżem, miód i ciastko z dozwolonych produktów czy kisiel z mąki ziemniaczanej.

Skąd pszenica w makreli?!

Niestety, gluten może czaić się w zupełnie nieoczekiwanych miejscach, np. w konserwach z ryb, bo jako zagęstnika sosu użyto mąki pszennej. To samo dotyczy... mrożonych owoców. Czasem dodaje się mąkę, by zapobiec sklejaniu się produktu w paczce. Gluten może się kryć w płatkach kukurydzianych!

Teoretycznie kukurydza nie zawiera glutenu, ale płatki mogą być słodzone słodem jęczmiennym...

Pszenne białko można znaleźć w polepszaczach smaku i innych dodatkach do żywności, trzeba więc być czujnym! Czytaj składy produktów. Uważaj też na syrop glukozowo-fruktozowy i skrobię modyfikowaną: w nich też mogą pojawiać się śladowe ilości. Bezpieczne są tylko produkty z jasnym napisem na opakowaniu: produkt nie zawiera glutenu.

AGNIESZKA PACUŁA

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje