Przejdź na stronę główną Interia.pl

Zdrowa w każdym wieku

To naprawdę może być proste, jeśli tylko wybierzemy odpowiednią do wieku dietę oraz formę aktywności.

Trzydziestolatka energiczna i w doskonałej kondycji

Kobiety w tym wieku są zdrowe i na ogół świetnie się czują. A jeśli zdarzają im się czasem jakieś dolegliwości, łatwo je pokonać.

Reklama

Miesiączka bez bólu

Dają się one we znaki wielu z nas. Zwykle nie są spowodowane żadną chorobą.

Lepiej zapobiegać…
- Dolegliwości może złagodzić dieta! Jedzmy pomidory, banany i inne produkty zawierające potas. To zapobiegnie obrzękom i złagodzi bóle w dole brzucha. Polecamy ryby morskie, które obfitują w kwas omega-3 pomocny w walce z bólami menstruacyjnymi. Dobrze działają także przetwory mleczne - zawierają wapń, ułatwiający krzepnięcie krwi i przeciwdziałający skurczom. A słodycze lepiej zastąpić bakaliami albo gorzką czekoladą, bo mają one w składzie magnez zmniejszający napięcie mięśni.

- Pijmy też napar z rumianku (działa rozkurczowo) i ziela przywrotnika, które koi ból.

- Gdy brzuch jednak dokucza, trochę się porozpieszczajmy - nie dźwigajmy, nie przemęczajmy się. Poleżmy przez kwadrans z termoforem na brzuchu.

Migrena pokonana

Zwykle dopada nas ból napięciowy (dolegliwości w okolicy czoła, skroni, karku) albo ból migrenowy. Mogą mu towarzyszyć np. wymioty i światłowstręt.

Lepiej zapobiegać...
- Jeśli mamy skłonności do takich kłopotów, unikajmy: serów żółtych i pleśniowych, orzechów, czerwonego wina, produktów mocno solonych, wędzonych, zawierających glutaminian sodu.

- Warto zmienić zwyczaje żywieniowe, bo ból atakuje, gdy: nie jemy śniadań, pijemy za mało płynów, jemy za tłusto i za słodko.

- Zdrowiu służą produkty z pełnego ziarna, chude mięso i nabiał. Lepiej nie łączyć w jednym posiłku tłuszczów i białka z węglowodanami (np. pieczywa nie smaruj masłem, mięso jedz z dowolnymi warzywami poza ziemniakami).

- Można wspomóc się masażem. Jeśli boli cała głowa, masuj punkt nad karkiem w zagłębieniu linii włosów. Jeśli ból zlokalizowany jest na czole, uciskaj miejsce położone między brwiami.

Odchudzanie bez anemii

Gdy jesteśmy na diecie, łatwo o niedobory składników odżywczych, szczególnie żelaza.

Lepiej zapobiegać…
- Zadbajmy, by menu było bogate w żelazo, kwas foliowy i witaminę B12 (czerwone mięso, warzywa strączkowe). Łączmy je z wit. C, np. popijajmy sokami - wtedy żelazo lepiej się wchłania.

Czterdziestolatka na medal

Życie zaczyna się po czterdziestce! To piękny czas, gdy kobiety nie mają jeszcze kłopotów ze zdrowiem. Warto jednak wprowadzić w życie drobne zmiany, by świetną formą cieszyć się długie lata.

Kości mocne jak ze stali

Choć objawy osteoporozy zwykle pojawiają się po pięćdziesiątce, to znacznie wcześniej zaczyna nam ubywać masy kostnej. Dlatego trzeba działać zawczasu!

Lepiej zapobiegać…
- Najważniejsze jest dostarczanie kościom wapnia. Jedzmy nabiał (najwięcej wapnia jest w żółtym serze), orzechy, strączkowe.

- Nie zapominajmy też o witaminie D, która ułatwia wchłanianie tego pierwiastka. Wytwarzana jest ona w naszej skórze pod wpływem słońca, ale można ją znaleźć także w rybach i tranie.

- Do rozwoju osteoporozy przyczynia się też niedowaga. Dlatego bardzo szczupłe kobiety powinny spróbować teraz przytyć kilka kilogramów. Warto jeść większe porcje i wzbogacić każdy posiłek w oleje roślinne i węglowodany (pieczywo pełnoziarniste, kasze).

Cukier w ryzach

Po 45. roku życia trzeba zacząć uważać na cukier, bo znacznie wzrasta ryzyko cukrzycy typu 2.

Lepiej zapobiegać…
- Spróbujmy pozbyć się nadwagi, która często łączy się z cukrzycą.

- Sięgajmy po zioła obniżające poziom cukru: rutwicę lekarską, borówkę czernicę, pokrzywę.

- Warto rzucić papierosy, bo wielu palaczy choruje na cukrzycę.

Dowiedz się więcej na temat: zdrowie | dieta | migrena | osteoporoza | cukrzyca

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje