Przejdź na stronę główną Interia.pl

To nie przelewki

Gdy boli cię głowa lub jesteś roztargniona, zastanów się, kiedy ostatnio coś piłaś? Pogorszenie samopoczucia jest bowiem często skutkiem odwodnienia.

Każdego dnia tracimy 2-3 litry wody (poprzez oddychanie, procesy wydalania i wraz z potem). Jeżeli nie uzupełnimy płynów, może dojść do odwodnienia, a nawet niewielki brak wody wywołuje bóle głowy, zmęczenie, pogorszenie koncentracji, pamięci oraz refleksu. Aby temu zapobiec, należy pić nawet wtedy, gdy nie odczuwamy pragnienia.

Nie tylko woda

Reklama

– Żeby metabolizm przebiegał prawidłowo, pokarmy stałe powinny być „rozcieńczone” co najmniej trzykrotnie – wyjaśnia prof. Ryszard Gellert z Kliniki Nefrologii Szpitala Bielańskiego w Warszawie. – Nie musi to być wyłącznie czysta woda. Tak samo skuteczne są zupy, kompoty, kefiry, jogurty, a także herbata, kawa czy napoje gazowane.

Pij przez cały dzień

Lekarze podkreślają, że należy pić nawet wtedy, gdy nie odczuwamy pragnienia. Tymczasem my pijemy najczęściej tylko rano i późnym popołudniem, przyjmując w krótkim czasie całą niezbędną w ciągu doby ilość płynów. – Takie zachowanie nie zapewnia właściwego nawodnienia – mówi prof. Ryszard Gellert. – Organizm nagle obciążony płynami, stara się ten „nadmiar” usunąć, a nie rozprowadzić w całym ciele.

Kto ile powinien pić, aby zdrowym być?

niemowlęta do 6 miesięcy - 680 ml/dzień, 6-12 miesięcy - 0,8-1 l/dzień

dzieci 1-2 lata - 1,1-1,2 l/dzień; 2-3 lata - 1,3 l/dzień, 4-8 lat -1,6 l/dzień

młodzież 9-13 lat chłopcy - 2,1 l/dzień, dziewczęta - 1,9 l/dzień

młodzież 14-18 lat chłopcy -2,5 l/dzień; dziewczęta - 2 l/dzień

dorośli mężczyźni - 2,5 l/dzień; kobiety- 2 l/dzień

JOG

Tele tydzień 32/2011

Dowiedz się więcej na temat: picie | woda

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje