Przejdź na stronę główną Interia.pl

Pokonaj wiosenne osłabienie

Spacery, witaminy i odpowiednia dieta wzmocnią organizm po zimie.

Wiosnę czuć już w powietrzu. Czekamy na nią z utęsknieniem, bo niemal automatycznie zakładamy, że wraz z wiosną skończą się przeziębienia, a przybędzie nam wigoru i humoru. Tymczasem kapryśna wiosenna aura nie sprzyja naszemu układowi odporności. Poza tym w kość daje osłabienie typowe dla przełomu pór roku.

Reklama

Na szczęście można temu zapobiec. Kilka prostych sposobów pomoże ci zadbać o system odporności i zdecydowaną poprawę formy.

Obserwuj swoje ciało, dzięki temu nie dasz się zaskoczyć kłopotom zdrowotnym

  • Stałe uczucie zmęczenia i wyczerpania, a także zmienność nastrojów, brak motywacji do działania i pogorszenie pamięci to typowe objawy obniżenia odporności. Gdy obserwujesz je u siebie, szybko zacznij działać. Dzięki temu zapobiegniesz obniżeniu sił obronnych organizmu, a tym samym uchronisz się przed infekcją.
  • Złe samopoczucie może świadczyć o niedoborze niektórych pierwiastków. Dlatego warto wykonać analizę włosa. Pozwoli ona dokładnie określić poziom pierwiastków oraz stężenie toksyn w organizmie.

Witaminy oraz suplementy diety pomogą ci przetrwać czas bez owoców i warzyw



  • Gdy na przełomie pór roku czujesz spadek formy, pora sięgnąć po witaminy. Wyniki badań podpowiedzą ci, które z nich powinnaś szczególnie uzupełnić.
  • Beta-karoten, czyli prowitamina A, wzmacnia osłabiony organizm, dobrze wpływa na cerę i błony śluzowe nosa czy gardła.
  • Witamina C sprawdza się w zapobieganiu różnym infekcjom. Pobudza produkcję interferonu, substancji, która pomaga odpierać ataki bakterii i wirusów. Poprawia też przyswajanie żelaza (jego niedobór powoduje kłopoty z koncentracją i osłabia odporność).
  • Witaminy z grupy B są potrzebne układowi nerwowemu. Wspomagają też produkcję serotoniny - hormonu, który poprawia humor.
  • Witamina E wpływa korzystnie na funkcjonowanie limfocytów T, które niszczą obce dla organizmu komórki. Zmniejsza przepuszczalność błon komórkowych, utrudniając wniknięcie do nich szkodliwym drobnoustrojom. Chroni też układ odpornościowy przed osłabieniem na skutek procesów starzenia.
  • Do listy tej warto dopisać witaminę D. Ostatnie badania biochemiczne i kliniczne dowodzą, że ma ona istotne znaczenie dla odporności. Jej obecność utrudnia atak bakterii, wirusów oraz grzybów.

Jeśli mimo wszystko stale masz złe samopoczucie, wybierz się do lekarza.



  • Gdy próby pokonania wiosennych kłopotów zawodzą, warto odwiedzić lekarza. Może się bowiem okazać, że stoi za nimi anemia, czyli niedokrwistość. Przypadłość ta najczęściej atakuje kobiety. Do jej rozpoznania konieczne są badania laboratoryjne krwi. Leczenie najczęściej polega na suplementowaniu diety preparatami żelaza.
  • Wraz z nadejściem wiosny większość z nas odczuwa pokusę, by jak najszybciej pozbyć się nagromadzonych zimą kilogramów. Jednak szczególnie wtedy nie powinno się stosować restrykcyjnych diet. Nierozsądne odchudzanie może bowiem zmienić zwykłe wiosenne osłabienie w stan wymagający wizyty u lekarza.
Świat i Ludzie 12/2012

Reklama

Najlepsze tematy

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje