Przejdź na stronę główną Interia.pl

Ciśnienie pod kontrolą

Rośnie w chwilach emocji. W czasie odpoczynku spada.

Za niskie sprawia, że czujesz, jakby uszło z ciebie powietrze. Zbyt wysokie może przysporzyć kłopotów zdrowotnych. Zadbaj więc o to, by utrzymać ciśnienie w normie.

Reklama

To, co potocznie nazywamy ciśnieniem, to siła, z jaką krew napiera na ściany tętnic. Podczas badania ciśnienia mierzone są dwa parametry. Ciśnienie skurczowe (górne), które powstaje, gdy serce kurczy się, wypychając krew do aorty, oraz ciśnienie rozkurczowe (dolne) - panujące w tętnicach pomiędzy skurczami serca. Idealne wynosi 120/80 milimetrów słupka rtęci (mm Hg).

Oznacza to, że gdy serce pompuje krew z taką siłą, organizm pracuje najlepiej. Nieczęsto jednak zdarza się tak doskonały wynik, bo nasze ciśnienie zmienia się wielokrotnie w ciągu dnia oraz z wiekiem. Podnosi się też, kiedy jesteśmy podekscytowani, a znacznie spada, gdy śpimy. Nieco wzrasta po czterdziestce i jest to naturalny skutek starzenia się organizmu. Wówczas tętnice tracą swoją elastyczność i krew nie płynie już tak swobodnie, jak kiedyś.

Specjaliści radzą, by zdrowy dorosły człowiek mierzył ciśnienie przynajmniej raz na pół roku. Można to robić przy okazji wizyty u lekarza. Najlepiej jednak zaopatrzyć się w ciśnieniomierz (można go kupić już za 30 zł) i od czasu do czasu, np. raz w miesiącu, kontrolować ciśnienie w domu. Warto też zapisywać wyniki, żeby można je było ze sobą porównać.

Dopóki ciśnienie utrzymuje się w normie, nie masz powodu do niepokoju. Nie musisz się też specjalnie martwić, jeśli nieco spada. Kłopot pojawia się, gdy wzrasta powyżej 139/89 milimetrów słupka rtęci. Wówczas mamy do czynienia z nadciśnieniem. Jeśli nie przekracza ono 160/100 mówimy o nadciśnieniu łagodnym, powyżej 160/100 mamy do czynienia z nadciśnieniem umiarkowanym, a ponad 180/110 - wysokim, które wymaga natychmiastowego obniżenia. Jak najszybciej wezwij wówczas lekarza!

Takie ciśnienie grozi udarem lub wylewem! A jeśli ktoś w rodzinie cierpiał na choroby krążenia, miewasz zawroty głowy, kołatanie serca, masz nadwagę, jesteś pobudzona lub ciągle zmęczona, powinnaś ciśnienie mierzyć częściej, np. raz w tygodniu. Jeśli pomiary wykażą, że ciśnienie jest za wysokie, za niskie lub skacze, skonsultuj się z lekarzem. Potrzebne będą dodatkowe badania, żeby ustalić przyczynę kłopotów.

Zbyt wysokie - niebezpieczne

Problem zdrowotny zaczyna się, gdy pomiar ciśnienia wykazuje 140/90 lub więcej (wystarczy, że jedna wielkość przekracza normę) Jeśli zauważysz, że ciśnienie utrzymuje się w górnych granicach normy lub znacznie podwyższa się i spada, musisz częściej je kontrolować (przynajmniej raz dziennie). Taki wynik może oznaczać chorobę. Jeśli powtórzy się trzykrotnie, lepiej wybierz się do lekarza pierwszego kontaktu.

Przyczyny nadciśnienia nie są jeszcze dokładnie poznane. Tylko 5 proc. osób cierpi na nadciśnienie będące skutkiem innej choroby (np. nerek). Wówczas, gdy się ją wyleczy, ciśnienie też wraca do normy. Inni chorzy mają tzw. nadciśnienie swoiste, czyli o nieznanej przyczynie. Wiadomo jednak, że jeśli miało je któreś z rodziców, to jest spore prawdopodobieństwo, że i my na nie zachorujemy. Często jednak fundujemy je sobie sami: palimy, jemy za mało warzyw, zapominamy o ruchu, nadużywamy alkoholu, mamy nadwagę. Nadciśnieniu sprzyja też stres.

Objawy

Nadciśnienie przez wiele lat rozwija się skrycie, nie dając o sobie znać. Ale w miarę upływu czasu pojawiają się pierwsze sygnały. Możesz mieć szumy w uszach, zawroty głowy (głównie przy skłonach), pulsowanie w skroniach i tępy ból z tyłu głowy. Z czasem pojawiają się mroczki, uczucie mocnego bicia serca, duszność, potliwość, chrapanie, rozdrażnienie i bezsenność.

Najpierw diagnoza

Najważniejsze jest regularne mierzenie ciśnienia przynajmniej przez miesiąc. To bardzo ważna informacja dla lekarza. Stosuje się też całodobowy automatyczny pomiar ciśnienia za pomocą tzw. holtera ciśnieniowego. Badanie to pozwala uniknąć błędów w pomiarach wykonywanych samemu oraz tzw. zespołu białego fartucha (chwilowy wzrost ciśnienia z powodu emocji towarzyszących badaniu lekarskiemu). Potrzebne są analizy krwi, moczu, EKG (spoczynkowe i wysiłkowe), czasem również USG serca i tętnic nerkowych oraz badanie dna oka.

Co zaleci lekarz?

Na pewno będziesz musiała regularnie mierzyć ciśnienie, wyniki zapisywać, a potem przedstawiać je lekarzowi, który dopiero na tej podstawie ocenia np. skuteczność leczenia. Jeśli okaże się, że nadciśnienie jest łagodne (lekko przekracza normę), zwykle wystarczy zdrowa dieta oraz zmiana stylu życia, aby wróciło do normy. Jeśli jest znaczące, trzeba na stałe przyjmować leki. Specjalista dobiera je indywidualnie dla każdego pacjenta.

Co możesz zrobić sama?

1. Ogranicz spożywanie soli kuchennej, która zatrzymuje wodę w organizmie, powodując wzrost ciśnienia.
2. Jedz mniej tłuszczów zwierzęcych. Kotlet schabowy i befsztyk zastąp drobiem bez skóry (mięso jedz 2-3 razy w tygodniu).
3. Zamiast masła używaj dobrej jakości margaryny miękkiej (w kubku).
4. Jedz chudy lub półtłusty nabiał. Śmietanę zastąp jogurtem lub kefirem, a żółty ser twarożkiem.
5. Stosuj w kuchni oleje roślinne z pierwszego tłoczenia. Oliwa, olej rzepakowy i z pestek winogron nadają się do smażenia, jedzenia na zimno i gotowania. Słonecznikowy, kukurydziany, sojowy powinno się stosować tylko na zimno. Wolno ci zjeść najwyżej 2 łyżki wszystkich tłuszczów dziennie.
6. Włącz do menu (2-3 razy na tydzień) tłuste ryby morskie (łosoś, śledź, makrela, sardynki) lub owoce morza.
7. Zrezygnuj z cukru oraz słodyczy, bo sprzyjają otyłości, a tym samym nadciśnieniu.
8. Jedz 4-5 porcji warzyw dziennie. Porcja to: szklanka warzyw liściastych, szklanka soku warzywnego lub pół szklanki warzyw gotowanych.
9. Włącz do diety produkty, które obniżają ciśnienie: żurawinę, cytrusy, kiwi, czarną porzeczkę, buraki, pomidory, paprykę, cebulę, czosnek, pietruszkę, sałatę, brokuły, kalafior, seler (także naciowy).
10. Zacznij się więcej ruszać. Codzienny spacer, wędrówka po schodach pozwolą ci zrzucić kilka kilogramów i obniżyć ciśnienie.
11. Rzuć palenie, bo podnosi ciśnienie! Już po roku od wypalenia ostatniego papierosa, ryzyko chorób serca znacznie się zmniejsza.
12. Ogranicz picie kawy (do dwóch filiżanek słabego naparu dziennie), zrezygnuj z alkoholu, który podnosi ciśnienie i wchodzi w interakcje z wieloma lekami!
13. Pij napary ziołowe: wymieszaj w równych porcjach ziele jemioły, owoce głogu, korzeń kozłka, koszyczek rumianku. 2 łyżki stołowe ziół zalej szklanką wody, gotuj pod przykryciem 2 min. Pij 3 razy dziennie przez 6 tygodni. Dobrze zrobi ci też herbatka z róży.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje