Przejdź na stronę główną Interia.pl

Zasady diety wiosenno-letniej

Sprawdź, jakie produkty są wskazane w diecie wiosenno-letniej i jak komponować posiłki.


W diecie wiosenno-letniej wskazane są:

Reklama

- produkty zbożowe - pieczywo z pełnego przemiału żytnie, graham, z ziarnami, ze słonecznikiem, musli wielozbożowe, płatki owsiane, orkiszowe, jęczmienne, żytnie, otręby pszenne ze śliwką, z żurawiną, płatki z błonnikiem, zarodki zbożowe, amarantus, nasiona słonecznika, dyni, siemię lniane, kasza jaglana i płatki jaglane, płatki gryczane;

- owoce - grapefruity, jabłka, pomarańcze, mandarynki, ananasy, brzoskwinie, śliwki, wiśnie, czereśnie, maliny, arbuzy, melony, mango, gruszki, cytryny, limonki, kiwi, morele, agrest, porzeczki, papaje, jeżyny, granaty, jagody;

- warzywa dostępne na rynku z ograniczeniem warzyw konserwowych oraz gotowanej marchewki, buraków i ziemniaków, czyli: marchew surowa, pietruszka, ciecierzyca, sałata, pomidory, ogórki, papryka, cebula, pieczarki, brokuły, kalafiory, jarmuż, kapusta pekińska, kapusta biała, ogórki kiszone, fasolka szparagowa, bób, soczewica, soja, cukinia, kabaczek, bakłażan, brukselka, pory, selery, szpinak, szparagi, brukiew, kalarepa, rzodkiewka, cykoria, botwinka, rzeżucha, dynia itd.;

- mięso - chude, bez skóry, z kurczaka, indyka, królika, wołowina, chuda wieprzowina (szynka, schab), dziczyzna, wędliny drobiowe;

- ryby - wszystkie morskie i słodkowodne świeże lub mrożone, np. morszczuk, mintaj, tilapia, dorsz, pstrąg, łosoś, makrela, leszcz, dorada, sola, tuńczyk w sosie własnym;

- jajka - pilnujmy liczby żółtek (4-5 tygodniowo), natomiast liczba białek jest nieograniczona;

- nabiał - białe chude i półtłuste sery twarogowe, ziarniste, mozzarella i feta odtłuszczona, mleko 2 proc., jogurty naturalne i owocowe. Zwracajmy uwagę na skład jogurtów i unikajmy tych z żelatyną wieprzową, skrobią modyfikowaną i mlekiem w proszku; poza tym im mniej sztucznych dodatków, tym zdrowiej i smaczniej.

- tłuszcze - używajmy dziennie 2-3 łyżki tłuszczów roślinnych dobrej jakości, takich jak: oliwa, olej rzepakowy, olej kukurydziany, olej ryżowy, olej z pestek dyni, olej lniany. przyprawy - zioła świeże (bazylia, oregano, tymianek, kolendra, melisa, mięta, szałwia, kminek, natka pietruszki, czosnek), przyprawy suszone (pieprz czarny, pieprz cytrynowy, pieprz ziołowy, czubryca, curry, gałka muszkatołowa, liść laurowy, ziele angielskie, papryka suszona, chili) oraz ocet balsamiczny, ocet winny, musztarda, chrzan, skórka i sok z cytryny i limonki, ketchup z około 70-procentową zawartością pomidorów;

- napoje - powinniśmy wypijać ok. 1,5 litra dziennie takich napojów jak woda, herbatki owocowe i ziołowe, napar z pokrzywy, mięty, melisy, aloes lub sok z żurawiny z wodą, herbaty zielone, czerwone i białe oraz świeżo sporządzone soki;

- niewielkie ilości miodu, syropu z agawy, cukru trzcinowego, fruktozy, stewii, ksylitou (cukru brzozowego), czyli słodzimy naturalnymi substancjami słodzącymi.

W diecie wiosenno-letniej niewskazane są:

- białe pieczywo, makarony, kasze, ryż, potrawy mączne (pierogi, naleśniki). Kasza i ryż są bardzo zdrowe i wrócimy do nich pod koniec diety. Ponieważ biała mąka jest głównym wrogiem w walce o zdrową sylwetkę, to na etapie utrwalania wagi wprowadzimy mąkę z pełnego przemiału;

- banany, winogrona, owoce suszone, kandyzowane i w słodkich syropach - zawierają dużo cukru i są kaloryczne;

- gotowane marchewki, kukurydza, ziemniaki, buraki, groch, bób, soczewica, ciecierzyca i fasola - zawierają sporo węglowodanów i nie są wskazane na początkowym etapie diety;

- tłuste mięso, boczek, skwarki, parówki, pasztety, produkty mielone, konserwy mięsne o bliżej niesprecyzowanej ilości tłuszczu oraz słabej jakości;

- śledzie - są za tłuste i słone;

- tłuszcze - nie smażmy na smalcu, maśle ani margarynie;

- sery tłuste żółte, pleśniowe i pełnotłuste topione - mają dużo kalorii i tłuszczu i są ciężkostrawne;

- napoje kolorowe, słodzone cukrem lub aspartamem, gazowane, soki z kartonów, cola, napoje alkoholowe, napoje energetyzujące - mimo że niektóre z nich zawierają mało kalorii, mają mnóstwo sztucznych składników, barwników, aromatów i bardzo obciążają wątrobę. Dieta ma wspomóc nasze zdrowie i pomóc w uwolnieniu się od śmieciowego jedzenia. cukier i sztuczne słodziki (takie jak aspartam i inne) - są niezdrowe i obciążają wątrobę;

- sól - ograniczamy do przyprawiania potrawy na talerzu. Używamy tylko soli morskiej lub kamiennej. Unikajmy soli warzonej, bo jest najgorszej jakości, a do tego oczyszcza się ją chemicznie;

- przyprawy z glutaminianem sodu (vegeta, warzywko, sosy sojowe, maggi, majonez, tani ketchup, bułka tarta i mąka do zagęszczania, zupki i sosy w proszku) - nadmiar soli i dodatków chemicznych obciąża wątrobę oraz nerki, przyczyniając się do zatrzymywania wody w organizmie, czego konsekwencją są obrzęki.

Zasady komponowania posiłków w ciągu dnia:

Śniadanie - warzywa, nabiał/ryba/mięso, ciemne pieczywo (razowe, pełnoziarniste) lub płatki wielozbożowe, nabiał/ jogurt/mleko, mleko ryżowe, migdałowe;

Drugie śniadanie - owoce/świeże soki, jogurt;

Obiad - mięso/ryba/nabiał, warzywa;

Podwieczorek - jogurty, kefiry, maślanki, dodatki na bazie błonnika, otręby lub owoce / świeże soki warzywno-owocowe; w przypadku nietolerancji nabiału zamień jogurty na soki tłoczone lub świeże warzywno-owocowe. Jogurty naturalne, biojogurty i inne fermentowane produkty mleczne zawierają probiotyki, usprawniające pracę jelit. Dodatek błonnika (prebiotyku) to pożywka dla probiotyków, aby prawidłowo pełniły swoje funkcje oczyszczające i usprawniające trawienie.

Kolacja - warzywa, mięso/ryba/nabiał. Najważniejsze, by kolacja nie była jedzona później niż 3 godziny przed snem. Powinna być pozbawiona pieczywa. Czasem zamiast kolacji w diecie owocowej oczyszczającej będzie propozycja koktajlu owocowego, jednak nie powinniśmy na co dzień jeść owoców na noc, bo zbytnio pobudzają apetyt i zawierają sporo cukru.

Na kolejnej stronie - uwagi do diety wiosenno-letniej!

Dowiedz się więcej na temat: dieta | odchudzanie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama