Przejdź na stronę główną Interia.pl

Zapewnij sobie spokojną noc

Nieprzespane noce to jeden z najuciążliwszych symptomów perimenopauzy – okresu poprzedzającego ostatnią miesiączkę. Może on trwać nawet 10 lat.

W tym czasie kobiety zwykle zasypiają ok. godz. 22, a potem bez powodu lub w wyniku uczucia gorąca budzą się o 2-3 nad ranem i trudno im znów zasnąć. Obecnie uważa się, że przyczyną perimenopauzalnych kłopotów ze snem jest reakcja podwzgórza i przysadki mózgowej na obniżenie ilości estrogenów w organizmie. 

Pomogą się wyspać

Reklama

Terapia hormonalna. Uzupełnianie poziomu estrogenów w organizmie, np. naklejanie na skórę plastra z niską dawką estrogenu 50 mikrogramów (na receptę), to najskuteczniejszy sposób na bezsenność o podłożu hormonalnym. Przedtem zrób badania: cytologię, USG kobiece, mammografię (USG piersi), stężeń hormonów - estradiolu, FSH i prolaktyny. Ponadto lipidogram, poziom enzymów wątroby i tarczycy. Zbadaj krzepliwość krwi.

Tabletki nasenne. Nie pozwól, by lekarz przepisał ci benzodiazepiny. Osłabiają poranną koncentrację i uzależniają: po kilku dobach odstawienie ich powoduje trudności w zasypianiu, gdyż odzwyczajasz się od naturalnego rytmu snu i czuwania. Korzystniej jest przyjmować leki nowej generacji: zolpidem, zopiklon, zaleplon (też na receptę). Choć nie mają tak silnych działań ubocznych, także je bierz doraźnie (2-3 razy w tygodniu). Połóż je obok łóżka i zażyj, gdy przebudzisz się w nocy. 

Herbatki ziołowe. Napary i preparaty roślinne możesz bez obawy stosować dłuższy czas. Przepis: połącz 60 g korzenia kozłka, po 30 g liści mięty i melisy, po 15 g kwiatów głogu i koszyczka rumianku. Łyżkę ziół parz 15 minut w szklance wrzątku. Pij 2-3 razy dziennie między posiłkami. 

Ciepła kąpiel. Wycisza, działa przeciwskurczowo: zmieszaj 50 g kwiatów lipy, 30 g kłącza tataraku, po 20 g kwiatów lawendy oraz kwiatów lub ziela wrzosu. Parz w 2 l wrzątku 30 minut. Przecedź, wlej do wanny z wodą o temperaturze 40°C. Kąp się 15-20 minut.

Wieczorny spacer. Półgodzinna przechadzka uspokoi emocje i rozluźni napięte mięśnie, sprzyjając nocnemu relaksowi. Dobry efekt da też półgodzinny jogging i jazda na rowerze. 

Zobacz także: 

Reklama

Najlepsze tematy

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje