Przejdź na stronę główną Interia.pl

Różne oblicza cholesterolu

Chcesz, by zły cholesterol (LDL) nie wziął góry na dobrym (HDL)? W ta kim razie dbaj również o swoją aktywność fizyczną – biegaj, energicznie spaceruj, ćwicz… Nie dopuszczaj do nadwagi. Dbaj o to, by w Twojej diecie nie zabrakło błonnika. Zdecydowanie ogranicz cukier i tłuszcze trans.

To substancja lipidowa (tłuszczowa), która obecna jest niemal we wszystkich komórkach naszego ciała oraz krwi. Mamy go więc wszyscy. Cholesterol jest składnikiem błon komórkowych, niektórych hormonów, witaminy D oraz kwasu żółciowego. Jak widać, jego rola jest nieoceniona. 60 proc. cholesterolu produkuje wątroba, 15 proc. powstaje w jelitach, ok. 10 proc. jest wytwarzane w skórze. Pozostałą część przyjmujemy wraz z pokarmami pochodzenia zwierzęcego. 

Reklama

Wszystkie jego frakcje 

Cholesterol całkowity (TC) obejmuje ten wytwarzany w organizmie, jak i ten dostarczany z pożywieniem. W jego skład wchodzą różne frakcje: lipoproteiny o wysokiej gęstości (HDL - dobry cholesterol) transportują zły cholesterol (LDL) z tętnic do wątroby, z której jest usuwany wraz z żółcią. Oczyszczając naczynia krwionośne, pełnią niezwykle pożyteczną rolę. Jeśli stężenie HDL jest wysokie, wtedy jesteśmy chronieni przed chorobami serca, zawałem i udarem. Lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL- zły cholesterol) transportują cholesterol z wątroby do komórek, a zatem też są potrzebne. Ale tylko w odpowiednich ilościach. Nadwyżka LDL tworzy złogi (blaszki miażdzycowe), które zwężają tętnice wieńcowe. A to przyczynia się do chorób serca. 

Lipoproteiny o bardzo małej gęstości (VLDL) - zawierają głównie trójglicerydy (to nadmiar kalorii zmagazynowany w komórkach). Są uwalniane do krwi jako źródło energii między posiłkami) i trochę białka. Transportują tłuszcze z wątroby do tkanek tłuszczowych. Wysoki poziom trójglicerydów także zwiększa ryzyko chorób serca. Dlatego warto dążyć do obniżenia stężenia LDL i trójglicerydów oraz podniesienia poziomu HDL. W tym celu trzeba ograniczyć węglowodany i zwiększyć spożycie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (np. oliwa, orzechy pistacjowe,laskowe, migdały). I przede wszystkim zadbać o ruch.

Zobacz także:

Reklama

Najlepsze tematy

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje