Przejdź na stronę główną Interia.pl

Pięć sposobów dla pań pragnących odstawić cukier

Chcesz odstawić cukier? Jest dużo zamienników. Zatem sprawdź, jak możesz zastąpić go w swojej diecie.

1. Używaj ksylitolu i erytrytolu

Reklama

Ksylitol uzyskiwany z kory lub soku brzozy ma o 50 procent mniej kalorii od zwykłego cukru. Działa antybakteryjnie (zwalcza próchnicę) i przeciwgrzybiczo (zaleca się go przy kandydozie). Nie fermentuje w jelitach, jak tradycyjny cukier, ale jego nadmiar może spowodować biegunkę.

Stosuj go na zmianę z, również naturalnym, erytrytolem, pozyskiwanym z drożdży (ma znacznie mniej kalorii od ksylitolu, bo tylko 0,2 kcal w 100 g). Co ważne, erytrytol korzystnie wpływa  na szkliwo zębów i ich reminalizację.  Oba słodziki mają niski indeks glikemiczny  i mogą je stosować diabetycy. Nie tylko do napojów Możesz nimi słodzić kawę, herbatę, kompot czy lemoniadę. Zarówno ksylitol, jak  i erytrytol, nadają się do ciast i kremów.

2. Polub smak stewii

Słodzik produkowany z jej liści nie tuczy, a jest 300 razy słodszy od zwykłego cukru. Ma, podobnie jak ksylitol, właściwości antybakteryjne (udowodniono, że zwalcza mikroby odpowiedzialne za rozwój boreliozy). Pomaga regulować ciśnienie oraz poziom glukozy. Można słodzić nią niemal wszystko - kawę, herbatę, sałatki, przetwory owocowe albo soki, choć niektórzy twierdzą, że potrawy i napoje ze stewią nabierają innego smaku. Ważne! Słodzik ten nie nadaje  się do słodzenia ciast, bo zlepia się  w grudki i nie stanowi dobrej pożywki dla drożdży.

3. Słodkie owoce

Ciasta, torty dla dzieci, ciasteczka, kompoty, dżemy oraz inne przetwory warto słodzić suszonymi owocami. Rodzynki, żurawiny, daktyle, figi czy śliwki to dobre i zdrowe źródło naturalnego cukru. Możesz je po prostu wrzucić do gotowanej potrawy, np. dżemu albo namoczyć i zmiksować na pastę (przechowuj ją w lodówce). W miarę potrzeb dodawaj ją do dań i napojów.

Świeże owoce też nadają się do słodzenia koktajli, kremów czy lodów. Wybieraj do tego celu banany, brzoskwinie czy winogrona. Do słodzenia ciast zalecany jest ponadto proszek migdałowy, który błyskawicznie przygotujesz, miksując  migdały lub płatki migdałowe.

4. Syrop z agawy

Jest reklamowany jako zdrowy zamiennik cukru, jednak mało w nim odżywczych substancji (ma podobny skład do zwykłego cukru). Syrop z liści agawy dostarcza wprawdzie o 25 proc. mniej kalorii i ma niższy indeks glikemiczny, jednak ze względu na wysoką zawartość fruktozy może przyczyniać się do nadwagi oraz zwiększać ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II.

Odżywczy syrop klonowy 

Jest również pozyskiwany w sposób naturalny. Zawiera witaminy B2, B5, B6, niacynę, kwas foliowy, biotynę, a ponadto sole wapnia, magnezu, fosforu, manganu i cynku. Słodki smak pochodzi od sacharozy. Nie wywołuje ona (w przeciwieństwie do fruktozy) reakcji alergicznych, dlatego może być dobrym zamiennikiem cukru. Z uwagi na wysoki indeks glikemiczny syrop klonowy nie powinien być stosowany przez osoby odchudzające się lub z początkami cukrzycy.
sposobów.

5. Sztuczne słodziki

Najpopularniejsze to aspartam  i acesulfam K. Pierwszy dodaje się do gum do żucia, ciastek i napojów light. Nie może być poddawany obróbce termicznej, bo w temperaturze powyżej 100°C dochodzi do rozpadu aspartamu i powstają toksyczne związki. Nie słodź nim więc nawet herbaty. Acesulfam K jest jednym z najbezpieczniejszych. Możesz używać go do potraw i napojów zimnych  i gorących. Syntetyczne słodziki są niskokaloryczne i nie podnoszą poziomu glukozy we krwi, są więc odpowiednie także dla diabetyków.





Na Żywo

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama