Przejdź na stronę główną Interia.pl

Owoce egzotyczne. W jakich schorzeniach wspomagają kurację?

​Coraz więcej pojawia się w naszych sklepach owoców z egzotycznych krain. Niektóre już dobrze znamy, ale wciąż odkrywamy nowe. Mają nie tylko ciekawy, oryginalny smak, zazwyczaj inny niż owoce polskie, ale podobnie jak nasze jabłka, gruszki czy śliwki zawierają dużo minerałów, witamin, błonnika i innych cennych substancji. Wiele z nich ma wspaniałe właściwości. Dlatego warto je jeść, choćby od czasu do czasu.

Tym bardziej że są nawet wykorzystywane w preparatach, które poprawiają nasz stan zdrowia. A nawet mogą wspomagać leczenie wielu chorób. Oto niektóre z owoców dla nas bardzo cennych. Które z nich najlepiej spożywać, aby zaspokoić nasze potrzeby? Jakie wartości odżywcze i zdrowotne się w nich kryją?

Pitaja

Reklama

Owoc kaktusa (zwany smoczym) zawiera witaminę C i betalainę, które obniżają poziom cukru i wzmagają odporność. Jest bogata w witaminy (A, C, z grupy B i E) i minerały (m.in. wapń, fosfor). Zawiera też dużo antyoksydantów. Ale mimo słodkawego smaku, ma mało kalorii (w 100 g - 50 kcal).

Dzięki zawartości błonnika poprawia odporność i ogólną kondycję. Przyspiesza przemianę materii, więc wspomaga odchudzanie. Poprawia pamięć i zaleca się ją przy cukrzycy, bo obniża poziom glukozy. Zmniejsza poziom cholesterolu, wspomaga gojenie ran. Działa też korzystnie na wzrok.

Figa

Jest skarbnicą wapnia i błonnika, więc zaleca się ją w zaparciach. Ale nie tylko! Okazuje się, że 100 g (czyli kilka) fig ma prawie tyle samo wapnia co szklanka mleka. Wzmacniają kości, zęby i zapobiegają osteoporozie. Są też najlepszym źródłem błonnika spośród wszystkich suszonych owoców, więc regulują pracę jelit i chronią przed rakiem.

Nie brakuje im też obniżającego ciśnienie potasu i zwalczającego stres magnezu. Zmniejszają poziom cholesterolu, co chroni przed miażdżycą i związanymi z nią chorobami krążenia, czyli udarem mózgu i zawałem serca.

Ananas

Dzięki obecnej w nim bromelinie, odchudza i leczy infekcje stawów oraz układu oddechowego. Jego smaczny i słodki miąższ zawiera, oprócz słynnej już odchudzającej bromeliny, mnóstwo witamin (C, A, E, z grupy B), minerałów, kwasów owocowych, błonnika i leczniczych enzymów. Przyspiesza trawienie białek, skrobi, tłuszczów oraz przemianę materii.

Wykazuje właściwości przeciwbólowe, przeciwzapalne, więc wspomaga leczenie obrzęków, urazów, m.in. stawów, i ułatwia ich gojenie. Poprawia odporność i obniża temperaturę ciała w przypadku gorączki. Ananas może też łagodzić stany zapalne układu oddechowego, zatok, katar sienny czy kaszel.

Granat

Ma 3 razy więcej polifenoli niż czerwone wino i zielona herbata. Zwalcza raka i wspiera serce. Dzięki tym właściwościom zapobiega powstawaniu wolnych rodników i zwalcza te wytworzone, zmniejszając ryzyko nowotworów. Wspomaga leczenie stanów zapalnych, m.in. reumatyzmu. Wpływa korzystnie na krążenie.

Wzmacnia serce, obniża ciśnienie, poziom cukru i cholesterolu. Uszczelnia naczynia krwionośne. A dzięki obecnym w nim estrogenom wspomaga gospodarkę hormonalną. Zawiera kwas cytrynowy i taninę o właściwościach ściągających, więc poleca się go w chorobach układu trawienia.

Awokado

To źródło cennych kwasów omega-3, które zapobiegają wrzodom żołądka. A także chronią wzrok. Ten owoc w kształcie gruszki, dzięki połączeniu nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i sporej dawki witaminy E, usprawnia pracę mózgu. Poprawia pamięć i koncentrację. Obecne w awokado fitoskładniki obniżają ciśnienie i zmniejszają poziom cholesterolu.

Dzięki temu awokado zalecane jest w profilaktyce chorób serca jako cenne uzupełnienie kuracji lekami. Awokado zawiera też sporo potasu, który reguluje gospodarkę elektrolitową i warunkuje pracę układu sercowo- -naczyniowego. Zmniejsza stany zapalne w żołądku, zapobiega wrzodom, wzdęciom, biegunkom i zaparciom. Ułatwia wchłanianie substancji odżywczych i witamin. Ponieważ ma dużo luteiny, chroni wzrok, zapobiega zaćmie i zwyrodnieniu plamki żółtej.

6 rad, kiedy jeść owoce z dalekich stron

1. W daktylach są związki aspirynopodobne. Gdy więc boli nas gardło i mamy katar, pijmy z nich odwar. Zaleca się go też przy astmie i jako środek wykrztuśny. Daktyle wzmocnią nas, szybko dostarczając dużej dawki energii.

2. Aby poprawić sobie nastrój, jedzmy owoce liczi. Pod ich chropowatą skórką kryje się miękki, jasny miąższ, słodko -kwaśny, o zapachu dzikiej róży. Ma dużo witaminy C, żelaza, polifenoli i cukru. Dodaje sił i polepsza samopoczucie.

3. Na zszargane stresującym życiem nerwy pomaga papaja. Nie tylko koi układ nerwowy, ale i wzmacnia odporność oraz zapobiega infekcjom.

4. Gdy chcemy schudnąć, do sałatek dodajmy persymonę (przypomina pomarańczowe pomidorki), pomelo (jest jak duży grejpfrut), gujawę (wygląda jak gruszka) i papaję (o owalnym kształcie) oraz liczi (chińskie śliwki).

5. Jeżeli mamy problemy z nerkami, nie spożywajmy karamboli (w kształcie gwiazdy), bo sprzyja kamicy. 6Ze względu na dużą zawartość kwaśnej witaminy C, nie powinno się jeść pomarańczy w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy oraz w nadkwaśności

Zobacz także:

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje