Przejdź na stronę główną Interia.pl

Natura kontra gościec

Gościec przewlekły postępujący, zwany reumatoidalnym zapaleniem stawów (RZS), to układowa choroba tkanki łącznej, która w ciągu kilku lat prowadzić może do inwalidztwa. U wielu osób rozpoczyna się od ostrego zapalenia jednego lub kilku stawów rąk. Charakterystycznym symptomem jest poranna sztywność w stawach, utrzymująca się co najmniej godzinę. Z czasem ból nasila się, dokuczają obrzęki utrudniające najprostsze czynności.

W tym okresie, gdy zmiany zajęły błonę maziową stawu i nie doszło jeszcze do uszkodzenia kości, można próbować zahamować postęp choroby.

Reklama

Zioła na ratunek

Napar z melisy. Torebkę melisy zaparz w szklance wrzątku i pij trzy razy dziennie. Kurację trzeba prowadzić kilka miesięcy, a nawet lat. Zamiast samej melisy można pić wzbogaconą mieszankę: 50 g melisy połącz z 20 g glistnika jaskółcze ziele. Zaparz w szklance wrzątku.

Ziołowa mieszanka. Osobom, u których RZS rozwinęło się po przebyciu grypy, zaleca się kompozycję ziołową zawierającą krzemionkę i sole mineralne. Wymieszaj po 30 g: liści melisy, ziela skrzypu, poziewnika, rdestu ptasiego oraz korzenia mniszka. 3 łyżki ziół zalej wieczorem 3 szklankami zimnej wody. Rano podgrzej do zagotowania, odcedź, gdy napar przestygnie. Pij trzy razy dziennie po szklance. Ten zestaw ziół zmniejsza objawy stanu zapalnego, uzupełnia brakujące minerały i pierwiastki śladowe, sprzyja równowadze metabolicznej organizmu.

Mieszanka ziołowa ojca Klimuszki (kupisz w zielarni lub internecie). Ma w składzie ziele skrzypu, fiołka trójbarwnego, nawłoci i krwawnika, kwiat bzu, korę wierzby, liść pokrzywy, melisy i czarnej porzeczki. Działa przeciwreumatycznie, łagodzi ból przewlekły. Łyżkę ziół zalać szklanką wrzątku, odstawić na 3 godziny. Przecedzić, lekko podgrzać, pić trzy razy dziennie 20 minut przed jedzeniem. Nie słodzić. Za każdym razem należy zaparzać zioła świeże.

Kąpiele i zabiegi

Zabieg borowinowy. Pastę borowinową schłodź w zamrażalniku do temp. 5°C. Przyłóż na chore miejsce. Po 20 minutach spłucz chłodną wodą. Borowina zawiera kwas huminowy, który wyzwala w organizmie tzw. ciała histaminopodobne podnoszące próg bólowy. Zwiększa produkcję cytokin chroniących chrząstkę stawową. Zamiast pasty można użyć maści borowinowej. Wcieraj ją w skórę 1-3 razy dziennie.

Miska z lodem. Wlej do miski zimną wodę, wrzuć kostki lodu. Zanurzaj obolałą rękę kilka razy na 30 sekund. Zimno łagodzi stan zapalny.

Kąpiel ziołowa. Wymieszaj po 50 g: kwiatu nagietka i bławatka, ziela świetlika i kory wierzby. Zalej 5 l wody, zagotuj, przecedź. Wlej do wanny do wody o temp. 37°C. Kąp się 15-20 minut.

Sposoby ludowe na sztywne stawy

Ocet jabłkowy. Umyj kilogram jabłek, zetrzyj na tarce (im będą słodsze, tym ocet będzie mocniejszy). Włóż do szklanego słoja, dodaj kawałek razowego chleba, 5 szklanek wody, 10 dag cukru i 1 dag drożdży. Przykryj gazą, odstaw na 10 dni w ciemne, chłodne miejsce. Trzy razy dziennie przemieszaj dokładnie zawartość drewnianą łyżką. Odsącz płyn, wlej do czystego naczynia. Dodaj kolejne 10 dag cukru, przykryj gazą. Odstaw na 6 tygodni. Gotowy ocet jabłkowy przelej do czystej butelki. Przechowuj na półeczce na drzwiach lodówki. Przygotuj napój: 2 łyżeczki octu, 2 łyżeczki miodu, pół szklanki przegotowanej wody. Pij dwa razy dziennie.

Wywar ziemniaczany. Porządnie wyszoruj kilogram ziemniaków, wytnij "oczka", obierz. Zalej obierki 1 l wody, gotuj pół godziny pod przykryciem. W wywarze zaparz 2-3 łyżki ziela rdestu ptasiego. Popijaj kilka razy w ciągu dnia.

Wypróbuj leczenie dietą

Ryby morskie. Obfitują w kwasy omega- 3 działające przeciwzapalnie. Zaleca się spożywanie ich przynajmniej 2-3 razy w tygodniu po 10-12 dag. Najlepsze: łosoś, tuńczyk, sardynki, śledź, makrela.

Warzywa i owoce. Są źródłem antyoksydantów wspierających odporność. W codziennym menu powinno znaleźć się 500-700 g warzyw (szpinak, kapusta, brokuły, jarmuż, marchew) i 300 g owoców (borówki, wiśnie, maliny, truskawki). Uwaga! Istnieje podejrzenie, że warzywa psiankowate (pomidor, papryka, bakłażan, ziemniaki) nasilają objawy RZS. Warto na 2 tygodnie wyeliminować je z diety, by sprawdzić, czy objawy złagodniały. D Rośliny strączkowe (fasola, ciecierzyca, soczewica). Nie może zabraknąć ich w diecie, bo są źródłem białka, kwasu foliowego, magnezu, potasu, cynku i żelaza.

Oliwa. Oprócz jednonienasyconych kwasów tłuszczowych zawiera oleocanthal, substancję o udowodnionym korzystnym działaniu w terapii RZS (przeciwbólowe, przeciwzapalne). Dawka: 3 łyżki dziennie.

Nasiona i orzechy. Cenne źródło błonnika i kwasów jednonienasyconych. Garść migdałów, orzechów włoskich i laskowych, pestek dyni lub słonecznika - to idealny pomysł na II śniadanie.

Błonnik pokarmowy. Zmniejsza stężenie białka CRP - stanu zapalnego. Zamiast ziemniaków jedz kasze: gryczaną, jęczmienną, pęczak.

A oprócz tego:

Ogranicz w jadłospisie produkty wysokoprzetworzone.

Zadbaj o żelazo (czerwone mięso, warzywa zielonolistne i strączkowe), wapń (mleko i jego przetwory) i witaminę D (ryby) w diecie. Choroba i przyjmowanie dużych ilości sterydów i leków z grupy NLPZ sprzyjają niedokrwistości, osteoporozie i obniżeniu stężenia witaminy D w surowicy krwi.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje